182485
۳۰ مهر ۱۳۹۷

مدرسه‌ای که برای تماس تلفنی ازدانش‌آموزان پول می‌گیرد

براساس اعلام پدر یکی از دانش‌آموزان در شهر تهران، مسئولان مدرسه‌ای در ازای هر تماس تلفنی دانش‌آموزان به والدینشان با تلفن مدرسه، از دانش‌آموز وجه نقدی دریافت می‌کنند.

به گزارش کودک پرس ، یکی از والدین این موضوع را طرح، مشخصات مدرسه را اعلام و گلایه کرد: این مدرسه دولتی دوره اول متوسطه در قالب کمک های مردمی از طریق انجمن اولیا و مربیان هزینه هایی را با عنوان کمک های مردمی از والدین می گیرد و اینچنین رفتارهایی که برای یک تماس کوتاه تلفنی آن هم در شرایط اضطراری از دانش آموزان پول بگیرند مناسب شان مدارس و خانواده ها نیست.

این شهروند با طرح این پرسش که آیا بررسی شده است گرفتن وجه نقد از دانش آموز در ازای خدماتی مانند یک تلفن ساده آن هم در مواقع اضطراری چه تاثیرهای روانشناختی روی دانش آموز دارد؟ گفت: این درحالی است که مدارس حتی یکی از عنوان ها و علت های دریافت کمک های مردمی (هزینه) از والدین را همین پرداخت قبوض اعلام می کنند.

به گفته این شهروند که مشخصاتش نزد خبرگزاری جمهوری اسلامی محفوظ است، مسئولان مدرسه مذکور در یکی از مناطق شهر تهران در ازای هر تماس تلفنی دانش آموزان از آنها 10 هزار ریال می گیرند.
تلاش خبرنگار ایرنا برای اینکه غیر از این مدرسه آیا در دیگر مدارس شهر تهران نیز چنین موضوعی تکرار شده است یا خیر بی نتیجه ماند.
به گزارش ایرنا گلایه برخی والدین از این شکل دریافت هزینه در برخی مدارس دولتی تازگی ندارد و هرسال با شروع سال تحصیلی در قالب های مختلف بروز می کند.

مسئولان این مدارس دولتی می گویند براساس قانون مجاز به دریافت هزینه به صورت اجباری برای ثبت نام نیستند اما کمبود اعتبار و مشکلاتی دارند که به نام کمک های مردمی از والدین، هزینه هایی آن هم در به صورت «اختیاری» دریافت می کنند.
عنوان و محل دریافت هزینه ها متفاوت است؛ هزینه های جاری و مایحتاج، جبران کسری بودجه مدرسه، تعمیر و تجهیز، پرداخت قبوض، برگزاری مراسم، اردو و کلاس های فوق برنامه ازجمله این عنوان ها برای دریافت هزینه با نام کمک است.

نکته قابل تامل اینکه دریافت کمک های مردمی از والدین در نتیجه تعامل و چانه زنی های بین مسئولان مدرسه و والدین شکل می گیرد اما اینکه یک دانش آموز در مدرسه ای که باید مامن، محل آرامش و خانه دومش باشد برای یک تماس تلفنی کوتاه مبلغی را بپردازد وگرنه امکان تلفن اضطراری با والدین پیدا نکند نکته جدید و قابل بررسی است.

**مدارس و موضوع کهنه ای که کمک های مردمی خوانده می شود
به گزارش ایرنا سال‌هاست مدیران مدارس دولتی می گویند کمبود اعتبار و بودجه دارند و در این زمینه تناقض هایی ایجاد می شود که اگر تحصیل در مدارس دولتی رایگان است، این شکل های اخذ وجه با نام کمک مردمی چه توجیهی دارد.
نکته قابل تامل اینکه والدین می گویند: اگر این هزینه ها را با نام کمک به مدرسه پرداخت نکنیم، امکان دارد نام فرزندمان در مدرسه مدنظر یا نزدیک محل سکونت به بهانه تکمیل ظرفیت یا هرعلت دیگری ثبت نشود.
در شهر تهران بیش از یک میلیون و یکصد هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در چهار هزار و 200 مدرسه دولتی و غیردولتی تحصیل می کنند که از این تعداد دو هزار و 500 مدرسه دولتی و مابقی غیردولتی هستند.

**پاسخ آموزش و پرورش
خبرنگار ایرنا به دنبال طرح موضوع دریافت هزینه در یکی از مدارس برای هر تماس تلفنی دانش آموزان به سراغ مدیران آموزش و پرورش رفت که آنان این موضوع را روشی برای تامین بودجه مدرسه اعلام کردند و مثل همیشه به این جمله بسنده کردند که «مدارس نباید به اجبار از دانش آموزان و اولیای آنان کمک دریافت کنند».
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: دریافت هرگونه وجه اجباری از دانش آموزان و اولیای آنان ممنوع است و اولیا می توانند تخلفات در این حوزه را به اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات مناطق اطلاع دهند.
مسعود ثقفی در پاسخ به این سوال که برخی اولیا برای اینکه دغدغه و مشکلی برای فرزندشان در مدرسه ایجاد نشود، اعتراضی درباره مبالغ دریافتی نمی کنند، اظهارداشت: برای ایجادنشدن دغدغه خاصی برای دانش آموزان و اولیای آنان، این امکان وجود دارد که شکایت را بدون ذکر نام و مشخصات فردی انجام دهند.

رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: طرح شکایت بتنهایی کفایت نمی کند و لازم است اولیا مستندات خود را برای پیگیری موضوع تخلف توسط بازرسان و حصول نتیجه به واحد ارزیابی عملکرد منطقه ارائه کنند.
به گفته ثقفی، زمانی که شورای مدرسه(انجمن اولیا و مربیان به همراه مجموعه مدیریت مدرسه) برای انجام فعالیتی مانند اردو میزان هزینه مورد نیاز را مصوب کند هر دانش آموز براساس تمایل هزینه را پرداخت می کند و می تواند در آن برنامه مانند اردو شرکت کند و اجباری نیست.
وی افزود: حضور در کلاس ها و برنامه های فوق برنامه نیز الزامی نیست.

ثقفی در عین حال اظهارداشت: میزان بسیار اندکی از سرانه بعضی از مدارس تهران پرداخت شده، ما هم می دانیم که این مبلغ کفاف هزینه های مدارس را نخواهد کرد و به همین دلیل، از همه اولیا دعوت می کنیم در حوزه مدیریت مدرسه مشارکت داشته باشند.
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران درباره مصوبه معافیت مدارس از پرداخت قبوض آب، برق و گاز گفت: این مصوبه از اول فرودین ماه امسال لازم الاجرا بود اما اداره های مربوطه تا ماه گذشته این مبالغ را از مدارس دریافت می کردند که با پیگری های صورت گرفته از این ماه، دیگر مدارس ضرورتی به پرداخت بهای آب، برق مصرفی خود ندارند.

**نوع مدارس و سرانه آموزشی
سه نوع سرانه در مدارس وجود دارد که شامل مجتمع‌های شبانه‌ روزی، مدارس روستا مرکزی و مدارس عادی است و بسته به شرایط ، وزارت آموزش و پرورش اعتباری را برای هرکدام از آنها در نظر می گیرد.
برپایه گزارش ها تأمین سرانه دانش ‌آموزی مدارس عادی کشور در سال 96 حدود 194 میلیارد تومان بود، سال 96 باوجود آنکه اعلام شد رقم سرانه مشمول رشد 40 درصدی شده اما باز هم مشکلاتی در پرداخت آن وجود داشت.
به گفته علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش سال 97 نیز سرانه مدارس رشد 20 درصدی پیدا کرد اما دیر تخصیص یافتن، نیافتن و به طور کامل پرداخت نشدن سرانه از جمله این مشکلات است.
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش شهریورماه امسال درباره زمان پرداخت سرانه مدارس هم گفت: ما یک نوبت سرانه مدارس را پرداختیم و یک نوبت دیگر هم برای مدارس نیازمند،نه همه مدارس تا مهرماه یک نوبت دیگر خواهیم فرستاد.
وزیر آموزش و پرورش نیز بارها اعلام کرده که اخذ کمک مالی از اولیای دانش آموزان اجباری نیست و مدارس به هیچ عنوان نباید گرفتن کمک از اولیای دانش آموزان را اجباری کنند.

بطحایی در عین حال اظهارداشت که مدارس برای اداره امور خود نیازمند کمک های مردمی است.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار