182443
۳۰ مهر ۱۳۹۷

۶۱ هزار کودک زنجانی زیر پوشش طرح تنبلی چشم قرار می‌گیرند

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: طبق آمار اداره کل ثبت احوال استان ۶۱ هزار و ۵۴۶ نفر از کودکان سه تا ۶ ساله زنجانی واجد شرایط طرح غربالگری تنبلی چشم هستند که پیش‌بینی می‌شود ۸۰ درصد آنها تحت پوشش این طرح قرار بگیرند.

به گزارش کودک پرس ، گل نساء آقا محمدی افزود: این طرح در سه مرحله که سطح اول غربالگری برای کودکان سه تا 6 ساله به تعداد 350 نفراز مربیان که بصورت تئوری و عملی آموزش های لازم را فرا گرفته اند، با استفاده از چارت یا دستگاه و در شرایط استاندارد برای غربال کودکان اقدام می کنند.
وی اظهار داشت: در سطح دوم نیز کودک ارجاعی (مشکوک شناسایی شده سطح اول )، توسط هشت اپتومتریست مورد معاینه قرار می گیرد و چنانچه بیمار تشخیص داده شود، تحت درمان لازم قرار گرفته و اگر نیاز به معاینه و درمان تخصصی داشته باشد به سطح سوم برنامه ارجاع و توسط چشم پزشک معاینات دقیق تری انجام می گیرد.

آقا محمدی خاطرنشان کرد: بر این مبنا خدمات ارائه شده در سطح دوم و سوم از جمله ویزیت، هزنیه های عینک و جراحی نیز در صورتی که جزو گروههای هدف بهزیستی باشد، این اداره کل همه هزینه ها را پرداخت می کند.
وی اضافه کرد: هزینه معاینات سطح یک غربالگری تنبلی چشم 20 هزار ریال تعیین شده و به تمامی مراکز نیز ابلاغ و در انظار والدین نیز قرار گرفته است.

معاون امورتوسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان ادامه داد: محاسبات انجام گرفته نشان می دهد هزینه سرانه معاینه هر کودک در این طرح 30 هزار ریال است در صورتی که این مبلغ در مناطق روستایی و حاشیه شهر (20 هزا ریال) بوده که بهزیستی آن را پرداخت می کند.
این مسئول ادامه داد: در صورت عدم اجرای این طرح، کودکی که مبتلا به کم بینایی یا نابینایی باشد، علاوه بر انکه درمان خاصی را نمی توان انجام داد هزینه هایی بطور میانیگن در سال برای هر نابینا 40 میلیون تومان تحمیل می کند.
وی ابراز کرد: بنابراین اثر بخشی اجرای این طرح بیش از گذشته نمایان می شود، چرا که متخصصان امر معتقدند رده سنی اعلام شده (سه تا 6سال) سنین طلایی برا ی مداخلات درمانی در این بخش محسوب می شود.

آقا محمدی افزود: در برخی موارد و ظاهر چشم کودک کاملا طبیعی بوده و مشکلی چندانی نداشته باشد، و به همین دلیل والدین احساس نیازی برای مراجعه بهنگام ندارند.
وی بیان کرد: این طرح اجباری نیست اما مواردی وجود داشته با وجود اطلاع رسانی ها، کودک به موقع برای تشخیص و حتی درما ن مراجعه نکرده و مشکلات عدیده ای ایجاد شده است.
به گفته آقا محمدی ، سال گذشته 46هزار و 578 کودک در سطح استان معادل 78 تحت پوشش غربالگری تبلی چشم قرار گرفتند که از این تعداد 23 هزار و 990 کودک پسر و 22 هزار 588 کودک دختر بودند.

به گزارش ایرنا، تنبلی چشم یکی از شایع ترین دلایل کم بینایی شدید و نابینایی در ایران است که قابل پیشگیری و درمان بوده و همه ساله توسط مربیان مهدهای کودک ، رابطان بهداشت مربیان پیش دبستانی که آموزش های لازم را دیده اند در پایگاه های غربال بینایی انجام می شود
بر اساس اعلام سازمان بهزیستی استان هم اکنون 360 پایگاه غیر دائمی، شامل مهدهای کودک ، پیش دبستانی ها،خانه های بهداشت روستایی و برخی پایگاه های سلامت برای اجرای سنجش بینایی کودکان در نظر گرفته شده است.

 

این طرح از اول آبان در استان آغاز می شود و تا پایان همین ماه ادامه دارد که در صورت نیاز تا 15 آذر تمدید می شود.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار