موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
182384
۳۰ مهر ۱۳۹۷

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان: باید بچه‌ها را در نتیجه‌گیری از تئاتر آزاد بگذاریم

زهرا کاظمی دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: یشتر مواقع نتیجه‌گیری‌ها از آن ما بزرگترهاست که یا سلیقه خود و خانواده خود را حاکم می‌کنیم یا در استفاده از نظر متخصصان روانشناسی به افراط می‌رویم.

به گزارش کودک پرس ، زهرا کاظمی، کارگردان تئاتر و دبیر چند دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همه انواع نمایش برای کودکان و نوجوانان را در تربیت و قدرت فکری آنان موثر می‌داند به شرطی که بزرگترها نتیجه‌گیری خاصی را به آنها القا نکنند.

کاظمی که این روزها در تدارک برگزاری بیست و پنجمین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجواناست در گفت‌وگویی با خبرنگار فرهنگی پانا با موضوع «تئاتر کودک و نیاز مخاطب»، در پاسخ به این پرسش که «فعالیت‌های حوزه تئاتر کودک و نوجوان تا چه اندازه می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز مخاطبان پرشمار این بخش از تئاتر کشور باشد؟» اظهار کرد: هیچ‌گاه نمی‌توان از جانب مخاطبان صحبت کرد و بدون بررسی آماری و دقیق نظر و نیاز آن‌ها را تشخیص داد.

وی افزود: تئاترهایی که برای مخاطبان کودک و نوجوان در سطح کشور همه ساله تولید و اجرا می‌شوند تنوع وسیعی را در برمی‌گیرند. باید اطمینان حاصل کنیم که کودکان و نوجوانان کشورمان مصرف‌کننده و تماشا‌کننده این نمایش‌ها هستند و سپس به مدد یک برنامه‌ریزی حداقل سه ساله آمار درستی از میزان رضایت‌مندی مخاطبان به‌دست آوریم. این آمار در بهترین حالت دو سال از تاریخ روز عقب خواهد بود، ولی اگر کار درست را شروع کنیم و مستمرا ادامه دهیم می‌توانیم امیدوار باشیم که بعد از پنج سال به‌روز شویم و بلافاصله آمارها را استخراج کنیم، با تحلیل داده‌ها بتوانیم به سرعت به نتیجه‌گیری برسیم.

 

نتیجه مطلوب یعنی حق دیدن نمایش‌ از بچه‌ها سلب نشود

این کارگردان تئاتر کشور تداوم اجراهای نمایشی برای کودکان را مهم‌ترین ضرورت این حوزه عنوان کرد و افزود: نتیجه مطلوب از نظر من این است که حق دیدن نمایش‌ از بچه‌ها سلب نشود، چه در اجراهای سالنی که بچه‌ها برای تماشا برده می‌شوند، چه نمایش‌های مدرسه‌ای که برای تماشای بچه‌ها به مدارس و مراکز آموزشی برده می‌شوند و چه نمایش‌هایی که با مشارکت و حضور خود بچه‌ها روی صحنه شکل می‌گیرد، اینها همگی تاثیر خود را خواهند گذاشت. البته بهتر است دخالت بزرگترها مستقیم و توصیه‌گونه و درس‌مآبانه نباشد و هر کودک منحصرا با بهره‌گیری از داده‌ها و تربیت شخصی خودش با نمایش‌ها مواجه شود و برداشتی از آن داشته باشد.

وی در مورد ضرورت حفظ آزادی بچه‌ها در نتیجه‌گیری از یک اجرای تئاتری توضیح داد: بیشتر مواقع نتیجه‌گیری‌ها از آن ما بزرگترهاست که یا سلیقه خود و خانواده خود را حاکم می‌کنیم و یا در استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان حوزه روانشناسی و شناخت کودک به افراط می‌رویم.

 

کودکان و نوجوانان را با تئاتر آشتی دهیم

کاظمی در ادامه به تاثیر تماشای تئاتر در نحوه شکل‌گیری اندیشه و قدرت خلاقه کودکان پرداخت و گفت: آموزش و پرورش و تربیت کاملا تحت تاثیر محیط زیست اجتماعی و باورهای عرفی و خانوادگی اتفاق می‌افتد. خانواده و آموزش و پرورش کار خودرا انجام می‌دهند. هدف نمایش یا کلا «تئاتر» ساختن جهانی فراتر از دسترسی‌های روزمره ماست و به معنی تایید همان چیزهایی که می‌شناسیم و باور داریم، نیست. تئاتر دریچه جدیدی به روی کودکان ما می‌گشاید که قدرت چالش فکری و انتخاب آنها را قوی‌تر خواهد کرد و برایشان سوال پیش می‌آورد .

وی خاطرنشان کرد: نمایش نه راه حل است و نه طی مسیر، بلکه فراهم کردن زمینه‌ای برای اندیشیدن به چیزی است که نمی‌دانیم، یا نگاه کردن از زاویه ای دیگر به آن چیزهایی است که فراگرفته‌ایم و می‌دانیم. پس ضروری است که کودکان و نوجوانان را با تئاتر آشتی دهیم و آنها را به دیدن نمایش تشویق کنیم و بگذاریم آنها خود فکر کنند و تشخیص دهند و دریافت کنند. این ضرورت برای شروع تغییر کافی است.

 

 

 

 

منبع: پانا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار