182243
۲۹ مهر ۱۳۹۷

فردا برای حل مشکلات کودکان کار دیر است

مدیرعامل شبکه یاری کودکان کار و خیابان با اشاره به مشکلات متعدد کودکان کار و ضرورت پیشگیری از آسیب‌های جدی، گفت: برای رسیدگی به مشکلات این کودکان، فردا دیر است.

به گزارش کودک پرس ، خسرو صالحی در حاشیه روز جهانی کودک که با حضور 300 کودک کار برگزار شد، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:ما به دنبال احقاق حق حقوق کودکان هستیم تا با حل مسائل و مشکلاتی که کودکان در جامعه دارند از وقوع آسیب های جدی پیشگیری کنیم درحالی که حرف های این کودکان شنیده نمی شود و حقوق اولیه این کودکان نادیده گرفته شده است.
وی با اشاره زباله گردی کودکان گفت: ریشه زباله گردی کودکان فقر است که با حل مسایل کلان و اقتصادی کشور با همکاری سازمانها و نهادهای مختلف می توان شاهد کاهش آن بود و افزایش زباله گردی ها ناشی از ناتوانی انجمن های فعال در موضوع کودکان کار نیست.
فعال حقوق کودکان، مسائل مرتبط با بهداشت و آموزش کودکان را از مهمترین دغدغه های پیش رو عنوان کرد و افزود: بسیاری از کودکان در جامعه مورد سوء استفاده قرار می گیرند که همواره سلامت جسمی و روانی آنها را تهدید می کند.

وی ادامه داد:بیماریهای مقاربتی در بین کودکان کار قابل توجه است و به دلیل اینکه درصد این آمار تصاعدی پیش می‌رود برای رسیدگی به مشکلات این کودکان، فردا دیر است.

صالحی در پاسخ به آمار کودکان کارشناسایی شده در کشور افزود: آمارهای غیررسمی زیادی وجود دارد که به دلیل محدودیت بودجه و شرایطی که وجود دارد نتوانستیم به آمار دقیقی برسیم، ولی 12 هزار و 200 نفر در انجمن های زیر مجموعه شبکه یاری کودکان کار و خیابان در سطح تهران ثبت شده است که در حال آموزش هستند.
وی با اشاره به مشکلات هویتی کودکان گفت: در حال حاضر آمار قابل توجهی از کودکان کار، مهاجران هستند که به دلیل شرایط خاص، برخی از کودکان کارت اقامت و هویتی ندارند و همین امر سبب شده است که از حقوق اولیه خود محروم شوند و بسیاری از بچه ها به دلیل هزینه های تحصیل، از حضور در مدارس بازماندند.

مدیرعامل شبکه یاری کودکان کار و خیابان افزود: مقام معظم رهبری دستور دادند که هیچ بچه ای در کشور نباید از آموزش باز بماند ولی متاسفانه بعضی از مدارس هزینه‌های طلب می‌کنند که خارج از توان خانواده ها است.
وی با انتقاد از رویکرد مناسبتی به کودکان کار اظهار کرد: معمول در روز جهانی کودک، کودکان کار تنها یک بار در سال به صورت مقطعی مورد توجه قرار می گیرند و در طول سال به فراموشی سپرده می شوند در صورتی که ما به دنبال این هستیم که برای این بچه ها معاینات پزشکی و غربالگری انجام شود و ارتباط مراکز پزشکی درطول سال تقویت شود.

**آموزش به کودکان کار 
شریف ترکمن نژاد رئیس مرکز بهداشت شمال تهران که یکی از زیرمجموعه های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است نیز گفت: معمولا این کودکان با یک سری از مشکلات بهداشتی و درمانی مواجه هستند که تلاش کردیم به بهانه روز جهانی کودک، فرهنگ سازی برای رعایت بهداشت های فردی و عمومی را آموزش دهیم.
ترکمن نژاد افزود: در حاشیه این رویداد معاینه دهان و دندان کودکان انجام می شود که در صورت نیاز به درمان های کامل تر به دانشگاه دندانپزشکی شهید پزشکی ارجاع داده می شوند که با هماهنگی های انجام شده درمان آنها به صورت رایگان و کم هزینه انجام شود.
وی افزود: حدود 300 مسواک و خمیردندان را در اختیار کودکان قرار دادیم و پزشکان نحوه بهداشت دهان و دندان راآموزش می دهند و همچنین یک کپسول D3 به کودکان داده می شود که ویتامین یک ماهه این بچه‌ها را تامین می‌کند و به دنبال این فرهنگ سازی هستیم که این ویتامین ها به صورت دوره ای در اختیار کودکان گذاشته شود.

**دانشگاه، پاسخگویی اجتماعی
خانم مژگان کریمی رئیس باشگاه یاوران بهشت افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در راس مسئولیت‌های اجتماعی که دارد با شعار«دانشگاه، پاسخگویی اجتماعی» به دنبال شناسایی بستر های آسیب پذیر در سطح جامعه جامعه بوده است و به عنوان اولین قدم باشگاه یاوران بهشت را راه اندازی کرده است.

وی افزود: فلسفه شکل گیری مجموعه ما، محدود به بنرها ،پیام ها و حرکت‌های مناسبتی نیست؛ ما کودکان را رها نخواهیم کرد و همه اقشار کم درآمد و کودکان کار هر پنجشنبه در سرای محله ها، تحت پذیرش و درمان های رایگان قرار خواهند گرفت.
کریمی افزود: با شبکه یاری کودکان ارتباط مستمر برقرار کردیم و این رویداد فصل جدیدی است که در آینده با تیم ها و گروه های موجود، واکسیناسیون و غربالگری این کودکان همراه با خدمات مستمر را در اولویت قرار خواهیم داد.

 

جشن روز جهانی کودک روز پنجشنبه با حضور بیش از 300 کودک کار از شبکه یاری کودکان کار و خیابان در بیمارستان مفید به همت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی برگزار شد.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار