181807
۲۵ مهر ۱۳۹۷
نصیری:

هیچ کودک سرطانی در ایران مشکل هزینه درمان ندارد/ زیرساخت فراهم کنیم

مدیر کل خیرین و مؤسسات خیریه سلامت با بیان اینکه به برکت وسعت فعالیت‌های خیریه سلامت در ایران، هیچ کودک سرطانی دغدغه مالی در فرایند درمان خود ندارد، گفت: همه پزشکان به نوعی خیّر هستند اما مشکل این است که زمینه را برای فعالیت فراهم نکرده‌ایم. فرایندی لازم است تا در آن نیازمند واقعی شناسایی شود و برای ارائه خدمات پزشکی، زیرساخت‌ها و تجهیزات از طرف مسئولان آماده شود.

به گزارش کودک پرس ، فعالیت‌های خیریه و داوطلبانه در حوزه سلامت در سال‌های اخیر، حجم وسیعی از خدمات با کیفیت و مؤثر را بی‌هیچ چشم‌داشتی به مردم کشورمان ارائه کرده است؛ خیرین سلامت و پزشکان داوطلب فارغ از مطرح کردن نام و نشان خود به انجام خدمت‌رسانی مشغول‌اند، اما فقدان یک جریان رسانه‌ای قوی برای تبیین ابعاد این خدمات در جامعه و عدم آماده‌سازی زیرساخت‌های مناسب برای فعالیت خیریه در بسیاری از مناطق کشور محسوس است. از این رو، با محمد نصیری، مدیرکل خیرین و مؤسسات خیریه سلامت وزارت بهداشت، درباره این فعالیت‌ها به گفت‌وگو پرداختیم.

نصیری اظهار کرد: سابقه کار خیر در حوزه سلامت در کشور ما به سال‌ها قبل بازمی‌گردد، در کشورمان موقوفات درمانی مربوط به هزار و ۱۰۰ سال قبل داریم همچون مریض‌خانه، شفاخانه و پرداخت هزینه‌های مربوط به داروهایی که در آن زمان وجود داشته است. این جریان با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده اما طلایی‌ترین دوران فعالیت‌های خیریه در حوزه سلامت مربوط به دوران پس از انقلاب اسلامی و در نظام جمهوری اسلامی است. به برکت نظام جمهوری اسلامی در حال حاضر بالغ بر ۴۰۷ بیمارستان خیریه در سراسر کشور وجود دارد که ساخت، بهره‌برداری و اداره و نگهداری آن برعهده مردم است. بیماران در بسیاری از این بیمارستان‌های خیریه هیچ هزینه‌ای برای درمان پرداخت نمی‌کنند یا اگر هزینه‌ای هم پرداخت کنند، تعرفه درمانی آن بسیار پایین است. همچنین در حال حاضر خیرین در حوزه‌های مربوط به پیشگیری و آموزش نیز فعالیت چشمگیری دارند. در بسیاری از دانشگاه‌ها همچون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۸۰ خانه و مرکز بهداشت موقوفه وجود دارد که زمین یا بنا یا هر دوی آن را خیرین اهدا کرده‌اند. می‌توانم به جرئت بگویم هفته‌ای نیست که برای افتتاح یک خانه بهداشت یا مرکز درمانی خیریه دعوت نشویم.

 

انواع فعالیت‌های خیریه در حوزه سلامت

نصیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کار خیر در حوزه سلامت به سه سطح تقسیم می‌شود: اول، فعالیت‌های خیریه سلامت در قالب مؤسسات و انجمن‌هاست که ۸۹۰ مؤسسه خیریه در حال حاضر در کشور مشغول فعالیت هستند و ۴۷۰ مورد آن خودشان دارای مرکز درمانی همچون بیمارستان و درمانگاه هستند. سطح دوم، خود خیرین هستند. مثلاً فرد نیکوکاری به ما مراجعه کرده یا خودش خواسته است هزینه‌ای را برای درمان بیماری پرداخت کند، بنایی برای درمان بسازد و … سال ۹۶، مشارکت خیرین در حوزه سلامت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که رقم بسیار بالایی است. سطح سوم هم داوطلبان هستند که به نظرم هم در زمینه ایجاد زیرساخت برای فعالیت آن‌ها و هم انعکاس خدماتشان در جامعه کوتاهی کرده‌ایم. یعنی افرادی که فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی و افراد علاقه‌مند دیگر که از وقت و تخصص خود جهت ارائه خدمت داوطلبانه به بیماران استفاده می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر به صورت حرفه‌ای ۲۷۰ گروه داوطلب یا جهادی داریم که هر سال به شکل منظم در مناطق محروم به ارائه خدمت می‌پردازند. این گروه‌ها گاه تا ۳۰۰ پزشک متخصص عضو دارند و خدمات جراحی، دندانپزشکی، غربالگری و … انجام می‌دهند. گروه‌هایی هم هستند که کارشان در روزهای تعطیل عیادت از بیمارانی است که کسی را ندارند یا کسی به فکر حالشان نیست.

 

مدیرکل خیرین و مؤسسات خیریه سلامت تصریح کرد: حضور این مؤسسات و انجمن‌ها اکسیر حیاتی برای حوزه سلامت است و در بعضی موارد کلاً دغدغه‌ای نداریم یا این دغدغه بسیار کاهش یافته است. به صراحت و جرئت عرض می‌کنم در زمینه کودکان سرطانی با وجود خیریه‌های بزرگی همچون محک، مهرانه زنجان، امید ارومیه، رضای مشهد و … دغدغه ما بسیار کمتر شده و ارائه خدمات در این مؤسسات رایگان است.

 

مریض را پس از درمان به زیارت هم می‌فرستیم

وی افزود: مثال دیگری از دزفول بیان کنم. آقای دکتر پریدار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول، گفتند که اکنون درباره ۴۰۰ بیمار که درگیر سرطان هستند، هیچ دغدغه‌ای نداریم زیرا اینجا خیریه‌ای مردمی وجود دارد که یکی از ایثارگران دفاع مقدس آن را تأسیس کرده است و خدماتی را نه تنها به شهر دزفول بلکه به کل استان خوزستان ارائه می‌کند. در حال حاضر خدمات این مرکز تقریباً رایگان است و حتی گاهی مریض را پس از درمان به زیارت هم می‌فرستیم. استانی نداریم که در آن خیریه درمانی وجود نداشته باشد. نمونه دیگر شهر ارومیه است. خیریه امید که اسم با مسمّایی هم هست با پول پزشکان نیکوکار و مردم بنا شده است و بیمارستان ۱۷۰ تخت‌خوابه دارد. همچنین همراه‌سرایی دارد که کمتر از هتل نیست و به استان آذربایجان غربی و استان‌های همجوار ارائه خدمت می‌کند.

نصیری اظهار کرد: در چند سال اخیر به محض شروع سرما یا بارش باران رسانه‌ها سریع فیلم می‌گیرند و از استانداری، شهرداری و وزارت بهداشت انتقاد می‌کنند که به فکر مردم و ایجاد همراه‌سرا نیستند. همراه‌سراها قبلاً در نهادها و سازمان‌ها بودند. بعضی‌ هم موقع ساخت بیمارستان‌ها ساخته شده بودند، اما با افتخار اعلام می‌کنم طی سه سال گذشته قریب ۷۰ همراه‌سرا در کشور ساخته شده است و فرایندی نیز برای همکاری بین‌بخشی در این مجموعه‌ها تعریف کرده‌ایم. یکی دیگر از نمونه‌های درخشان فعالیت خیر در حوزه سلامت، مجموعه خانه عماد در جوار بیمارستان مفید تهران است. یکی از آشنایان ماه مبارک رمضان به این مجموعه مراجعه کرده بود تا مبلغی را به عنوان کمک اعطا کند اما به او گفته شد که تا دو ماه آینده بانی‌ها مشخص شده‌اند و هیچ نیاز مالی وجود ندارد!

 

همه پزشکان خیّر هستند اما زیرساخت کافی نداریم

مدیرکل خیرین و مؤسسات خیریه سلامت در ادامه گفت: ۱۲ سال است که متولی کارهای خیر در چند نهاد و سازمان کشور هستم. با آگاهی می‌گویم آن لذتی را که خیرین از کار خیر خود می‌برند نیازمند و بیمار به آن اندازه لذت نمی‌برد. همه پزشکان به نوعی خیّر هستند اما مشکل این است که زمینه را برای فعالیت فراهم نکرده‌ایم. فرایندی لازم است تا در آن نیازمند واقعی شناسایی شود و برای ارائه خدمات پزشکی، زیرساخت‌ها و تجهیزات از طرف مسئولان آماده شود.

 

نصیری همچنین یادآور شد: بند ۱۰ قانون وزارت بهداشت که در دهه ۶۰ مصوب شده، وظایف این وزارتخانه را در حوزه فعالیت‌های خیریه سلامت مشخص کرده است اما ساز و کاری برای آن وجود نداشت اما به لطف خدا بالاخره بعد از ۳۲ سال با تشکیل معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت، ساز و کارهای خیریه در حوزه سلامت رو به تدوین گذاشت. در سال گذشته، شاهد ساماندهی حجم بسیاری از فعالیت‌های خیریه بوده ‌ایم از جمله اینکه در ۲۲۰ بیمارستان دولتی کشور، مرکز خیریه ایجاد شده است.

 

خدمات پزشکی داوطلبانه به زائران اربعین

مدیرکل خیرین و مؤسسات خیریه سلامت با اشاره به فرارسیدن ایام اربعین حسینی اظهار کرد: ارائه خدمات سلامت در حوزه برون‌مرزی با هلال احمر است و در حوزه درون‌مرزی به عهده وزارت بهداشت؛ از این رو برای ساماندهی خدمات خیریه و داوطلبانه در مبادی مرزی و استان‌های درگیر در راهپیمایی اربعین حسینی پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: در استان خوزستان گروه‌های داوطلب و جهادی سلامت ارائه خدمات به زائران اربعین را به عهده گرفته‌اند اما در استان‌های دیگر نیاز به هماهنگی‌های کاملی وجود داشت. از جمله اینکه ۸ یونیت سیار دندانپزشکی از مجموع ۸۰ یونیت سیاری که در استان‌های مختلف کشور وجود دارد به استان‌های مرزی ارسال شده‌اند و دندانپزشکان داوطلب به ارائه خدمت رایگان به زائران اربعین حسینی مشغول هستند.

 

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار