181657
۲۵ مهر ۱۳۹۷
فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان عنوان کرد؛

تبعات بی‌توجهی به بیش‌فعالی کودکان در آینده

فرناز گل‌محمدی فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان نسبت به پیامدهای بی‌اعتنایی به مشکل بیش‌فعالی کودکان هشدار داد. گفت: بی‌توجهی به درمان بیش‌فعالی کودکان بروز رفتارهای پرخطر آنها در بزرگسالی را به دنبال دارد.

به گزارش کودک پرس ، فرناز گل‌محمدی با اشاره به شیوع مصرف سیگار در بین نوجوانان، اظهار کرد: مصرف سیگار نوجوانان یکی از مشکلات خانواده‌های امروز است؛ سیگار به عنوان یک ماده مخدر دروازه‌ای برای ورود به مصرف مواد خطرناک‌تر است که می‌تواند اثرات بسیار منفی را در آینده نوجوان به جا گذارد. از سویی بسیاری از خانواده‌های ایرانی به این اتفاق بسیار حساس هستند و آن را خط قرمز دانسته و به آسانی از کنار این موضوع نمی‌گذرند.

وی در خصوص اثرات مصرف مواد مخدر در بین نوجوانان گفت: ناقل‌های شیمیایی موجود در مواد مخدر صنعتی قسمت‌های مختلف مغز را تحت تأثیر قرار داده و منجر به ایجاد انواع اختلالات روانپزشکی در فرد مصرف‌کننده می‌شود.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با بیان اینکه بر اثر پژوهش‌های صورت گرفته نیمی از جوانان مصرف‌کننده مواد مخدر صنعتی دچار اختلال روانپزشکی هستند،افزود: گاهی اوقات وجود سه اختلال هم‌زمان با هم برای این گروه از نوجوانان تشخیص داده می‌شود و این اتفاق حاکی از مشکلات بزرگ مصرف مواد مخدر است.

وی معتقد است که وجود استرس در نوجوانان نیز یکی از علل گرایش به مصرف مواد مخدر است. بایستی والدین به مشکلات رفتاری نوجوان توجه ویژه کنند. برخی از نوجوانان چندان به قوانین اجتماعی توجه نمی‌کنند و می‌طلبد که والدین بر روی این نوع رفتارهای نوجوان نظارت بیشتری داشته باشند.

 

محمدی با اشاره به اهمیت درمان بیش فعالی کودکان در سنین پایین، اظهار کرد: در صورتی که بیش فعالی کودکان ثابت شود بایستی در سنین پایین تحت نظر متخصص به خوبی درمان شود و والدین با بی‌توجهی از کنار این اختلال فرزند نگذرند تا در سنین بالاتر نوجوان آن‌ها به سمت به رفتارهای پرخطر نرود.

وی با تأکید به اینکه اختلالات خلقی یکی دیگر از علل گرایش نوجوان به مصرف مواد مخدر است، اظهار کرد: اختلالات خلقی همانند افسردگی موجب گرفتار شدن نوجوان و مصرف دخانیات و مواد مخدر برای کاهش اختلال افسردگی شده و از سویی دیگر اختلالات خلقی می‌تواند عامل گرایش نوجوان و رفتن او به سوی مصرف مواد مخدر شود.

فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان در توصیه به والدین خاطرنشان کرد: بایستی والدین آگاه باشند که مصرف مواد از سویی می‌تواند به آرامی مغز را دست‌کاری کرده و آن را به سمت اختلالات خلقی افسردگی و نوسان خلقی پیش ببرد که وجود این نوع اختلالات در فرزندان مشکلات بسیاری به دنبال دارد.

 

محمدی یادآور شد: مهم‌ترین نکته این است که والدین داشتن ارتباط خوب، مؤثر و حمایت گرانه والدین از نوجوان یکی از مهم‌ترین نکاتی است که توجه به آن ضرورت دارد و این امر باعث می‌شود که بسیار سریع‌تر از مشکلات و سوء رفتارهای فرزندشان آگاه شوند.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار