181430
۲۴ مهر ۱۳۹۷

هیچ یک از مراکز کانون پرورش فکری کودک و نوجوان ‌آذربایجان غربی تعطیل نیست

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی گفت: در طول چند سال اخیر هیچ یک از مراکز کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در آذربایجان غربی تعطیل نشده است.

به گزارش کودک پرس ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی تابستان امسال برنامه‌های مختلفی برگزار کرده از برگزاری اردوی 3 روزه خارج از استان در مازندران به همراه 60 نفر از کودکان و نوجوانان گرفته تا برگزاری نهضت پویش فصل گرم کتاب خارج از مراکز کانون در 4 شهر ارومیه، اشنویه،تکاب و مهاباد را شامل می‌شدو علاوه بر آن جشنواره‌های مختلف و فعالیت‌های متنوعی برای کودکان این استان انجام‌گرفته است.

برای آشنایی با فعالیت‌های این اداره کل با جواد زاهدی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی گفت‌وگویی انجام داده که مشروح آن از نظر می‌گذرد.

 

چه تعداد مراکز عرضه محصولات کانون در آذربایجان غربی وجود دارد و افزایش قیمت‌ها چه تأثیری بر اقلام عرضه شده در این مراکز داشت؟

زاهدی: عرضه محصولات کانون به عهده بخش خصوصی است و ما صرفاً نظارتی عمل می‌کنیم و در تمامی 17 شهرستان آذربایجان غربی این مراکز عرضه وجود دارد و با قیمت بسیار پایین‌تر از بازار و بدون توجه به افزایش قیمت‌ها هم نوشت افزار و هم اسباب بازی‌ها و بازی‌های فکری در اختیار کودکان قرار گرفت.

 

آیا مراکز تک مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آذربایجان غربی وجود دارد؟

زاهدی: با توجه به ساختار سازمانی و نیروی انسانی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان حتماً باید مراکز به وسیله یک مسئول و یک مربی اداره شوند و در آذربایجان غربی نیز تعداد اندکی مرکز تک مربی وجود دارد و اقدامات لازم برای جذب مربی انجام شده که در حال حاضر منتظر اخذ مجوز از تهران در این ارتباط هستیم.

در طول چند سال اخیر هیچ یک از مراکز کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در آذربایجان غربی تعطیل نشده ولی مراکز تک مربی وجود دارد که کار را برای مربی سخت می‌کند و این مراکز نیز پس از اخذ مجوز از تهران به صورت دو مربی اداره خواهند شد.

 

نحوه تخصیص اعتبارات برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی چگونه است؟

زاهدی: اعتبارات عمرانی، تعمیرات و تجهیزات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان آذربایجان غربی از داخل استان تأمین می‌شود و با توجه به اینکه برخی از ساختمان مراکز کانون در آذربایجان غربی قدمت بالا دارند حتی عمر برخی از آن‌ها نیز 40 یا 50 سال است و همین موضوع هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن‌ها را افزایش می‌دهد و با اینکه مسئولان در زمینه تأمین اعتبار برای این مراکز همکاری می‌کنند ولی هنوز مشکلاتی وجود دارد.

 

چه جشنواره‌هایی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آذربایجان غربی برگزار می‌شود؟

زاهدی: جشنواره‌های مختلفی در طول سال توسط کانون برگزار می‌شود که امسال نیز جشنواره رضوی برگزار شده و در آینده نیز جشنواره قصه‌گویی در مرحله استانی در سه بخش اعضا، آزاد و 90 ثانیه‌ای برگزار می‌شود که 70 پدر بزرگ و مادربزرگ در بخش آزاد و 53 نفر در بخش 90 ثانیه‌ای قصه‌های خود را به دبیر خانه ارسال کرده‌اند و مهلت ارسال آثار تا 15 مهر نیز تمدید شده و 7 مقاله نیز ارسال شده ‌و منتخبان برای جشنواره ملی و بین‌المللی به تهران معرفی می‌شوند و مرحله شهرستانی آن نیز برگزار شده است.

 

کانون چه فعالیت‌هایی را در مناطق محروم استان انجام می‌دهد؟

زاهدی: برای اینکه کودکان از خدمات کانون استفاده کنند به وسیله کتابخانه‌های سیار خدمات کانون در مناطق روستایی و محروم ارائه می‌شود و 8 مرکز سیار در آذربایجان غربی وجود دارد که مرکز آن روستایی بوده و یک مرکز سیار شهری است و این یک مرکز سیار شهری در ارومیه در مناطق و محلات کم برخوردار فعالیت می‌کند.

در حال حاضر به جز شهرستان ارومیه در شهرستان‌های اشنویه و تکاب نیز مراکز سیار فعال‌اند و در هر یک از این مراکز سیار بالغ بر 8 هزار جلد کتاب وجود دارد و تمامی فعالیت‌های ادبی، فرهنگی، هنری و دینی در این مراکز انجام می‌شود و کودکان به صورت پویا با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی نیز آشنا می‌شوند.

در 4 شهرستان آذربایجان غربی نیز کتابخانه‌های پست وجود دارد و هفته‌ای و یا دو هفته یک‌بار کتاب‌ها به کودکان فرستاده می‌شود و این کتابخانه‌های پست در ارومیه، مهاباد، بوکان و پیرانشهر وجود دارد.

 

وضعیت تجهیزات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی چگونه است؟

زاهدی: باید تجهیزات هر چه بهتر و مطلوب‌تر در اختیار کودکان قرار گیرد و برای فعالیت‌های موجود نیز تهیه تجهیزات انجام شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد و به تکنولوژی های روز نیز تجهیز شده است و به عنوان مثال امسال مراکز سیار از دوربین‌ها، لپ تاپ‌ها و پروژکتور های مدرن برای نمایش فیلم تجهیز شده‌اند.

مراکز سیار کانون پرورش فکری کودک و نوجوان آذربایجان غربی نیز در تمامی فصول سال و حتی در برف و باران نیز تعطیل نشده‌اند ولی این ناوگان سیار به دلیل فرسودگی نیازمند نوسازی هستند و تا پایان امسال نیز 3 ماشین جدید به این ناوگان اضافه می‌شود.

 

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی چه تعداد عضو دارد؟

زاهدی: فعالیت کانون صرفاً به اعضای خود کانون محدود نیست و مجموعه فعالیت‌های کانون هم به صورت حضور در مدارس و هم حضور دانش‌آموزان در برنامه‌های مختلف کانون از جمله برپایی نمایشگاه انجام می‌شود و تعداد اعضای ثابت کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی 40 هزار نفر است و جمعیت هدف کانون برابر با جمعیت 530 هزار نفری دانش آموزی استان است که سعی در اجرای برنامه برای تمامی این تعداد را داریم و امسال نیز طی 5 ماهه 97 بیش از 20 هزار نفر عضو در کانون افزایش یافته است.

 

 

 

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار