موقعیت فعلی شما : خانه/بین الملل/کودک پلاس
180695
۱۹ مهر ۱۳۹۷
افغانستان:

پیامد خشونت های تحمیلی بر وضعیت‌کودکان افغانستان

نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد با نگرانی‌ از هدف قرار گرفتن غیرنظامیان به ویژه کودکان، گفت که تنها در سال گذشته بیش از سه هزار کودک به دلیل جنگ جاری در افغانستان کشته یا زخمی شدند.

به گزارش کودک پرس ، حل سلیم دبیر دوم نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد: “خشونت تحمیل شده‌ی جاری تاثیرهای مخربی بر مردم ما به ویژه کودکان داشته است. عاملان این خشونت‌ها در خارج از کشور تلاش کرده‌اند تا با افزایش اختلاف در جامعه‌ی ما، آسیب شدیدی به کودکان ما وارد کنند. حمله‌ی پسین بر یک مرکز آموزشی در غرب شهر کابل جنایت‌‎های فجیع این نیروهای نیابتی است. تنها در سال گذشته ۳۱۷۹ کودک کشته یا زخمی شدند.”

این دیپلومات کشور در سازمان ملل متحد گفت که حفاظت از حقوق کودکان در این جنگ یک چالش است و هراس‌افگنان با شستشوی مغزی کودکان بی‌گناه در خارج از افغانستان، از آنان برای انجام حمله‌های انتحاری استفاده می‌کنند.

زحل سلیم در ادامه سخنرانی‌اش گفت حکومت متعهد به دفاع از حقوق کودکان و افزایش دسترسی آنان به نهادهای آموزشی است.

به گفته‌ی او حکومت به همین دلیل سن ازدواج را به ۱۸ سال افزایش داده‌ با تصویب قانونی در این مورد، ازدواج کودکان ده درصد کاهش یافته و همزمان دو میلیون تن از کودکان بیجا شدگان داخلی نیز راهی مکتب‌ها شده‌اند.

خانم زحل افزود: ” با وجود این پیشرفت‌ها، ما با چالش‌هایی نیز روبرو هستیم. اخیرن یونیسیف گزارش داده که نابرابری جنسیتی، به شدت بر زندگی کودکان به ویژه در بخش آموزش آنان اثر گذاشته است. بر اساس این گزارش، ۷۵ درصد از ۳.۵ میلیون کودک محروم از مکتب، دختران هستند. این مورد ناشی از دسترسی محدود به خدمات در منطقه‌های روستایی است و خانواده‌ها علاقه ندارند دختران‌شان فاصله‌های طولانی را تا مکتب بروند.”

با این همه در بخش جلوگیری از مرگ و میر کودکان اما پیشرفت‌هایی به میان آمده است.

به گفته‌ی زحل سلیم، مرگ و میر نوزادان در حال حاضر تقریبا ۲.۲ درصد است؛ آماری که یک دهه قبل ۲۵.۷ درصد بود. به همین ترتیب حالا ۴۰ درصد از ولادت‌ها در کشور توسط کارمندان صحی متخصص انجام می‌شود. در حالی که ده سال پیش این مورد تنها ۲۰ درصد بود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار