موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
180552
۱۸ مهر ۱۳۹۷

جایگاه کودک از نگاه پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم) و امامان معصوم (علیهم‌السلام)

پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلم) و امامان معصوم (علیهم‌السلام) تاکید بسیاری بر توجه خانواده به کودکانشان دارند.

به گزارش کودک پرس ، در سال ۱۹۴۶ بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا، مجمع عمومی سازمان ملل به منظور حمایت از کودکان، سازمانی به نام یونیسف را ایجاد کرد که نخست «انجمن بین المللی ویژه کودکان سازمان ملل» نام گرفت. در سال ۱۹۵۳ یونیسف یکی از بخش‌های دائمی در سازمان ملل متحد گردید و روز ۸ اکتبر روز جهانی کودک نام‌گذاری شد.

کودکان سرمایه‌های کشور هستند که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشت. مسئله مهم رشد و تربیت کودکان ابتدا به عهده خانواده و سپس به عهده جامعه است، بنابراین برای تربیت درست کودکان نخست باید خصوصیات و روحیات آن‌ها را شناخت تا بتوان گامی درست در این زمینه برداشت. روز کودک بهانه‌ای است برای ورود به دنیای کودکان و همراه شدن با کودکان.

یکی از راه‌های ارتباط با کودکان بازی با آن‌ها است. بازی با کودک باعث همراه شدن با او و ایجاد حس اطمینان در کودک است. بازی والدین با کودک محبت را به همراه دارد. حتی شعر و قصه خواندن هم نوعی بازی است، زیرا کودکان از این کار لذت می‌برند. پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: اگر کسی دارای طفلی خردسال است باید با او در جنبش‌های کودکانه و حالت بچه گانه هماهنگی و همکاری کند؛ و هم چنین در حدیثی از امام صادق (علیه‌السلام) می‌خوانیم: باید خصوصا در هفت سال اول زندگی کودک آزادانه به بازی و جنبش‌های بدنی صرف شود.

 

بازی با کودکان بهتر است همراه با آموزش و یادگیری باشد تا در ذهن آن‌ها ماندگار شود. به دلیل آمادگی بالای ذهنی کودکان، آموزش و یادگیری بسیار سریع‌تر از زمان‌های دیگر اتفاق می‌افتد. در تعالیم دینی هم سفارش‌های بسیاری به آموزش کودکان و ضرر و تاخیر در این امر نیز گوش زد شده است. در روایتی از امام علی (علیه‌السلام) می‌خوانیم: «هر کسی در کودکی آموزش نبیند، در بزرگی به مقام ارج مندی نمی‌رسد.»

 

پدر و مادر نخستین معلمان کودک هستند که راه درست را به او نشان می‌دهند. مسئله تربیت در خانواده برای والدین بسیار مشکل است، ولی همان تربیت درست نخست باعث شکوفایی فضائل اخلاقی در والدین و سپس در کودک می‌شود. آموزش احترام و محبت به کودکان در دین اسلام بسیار مورد توجه قرار دارد. از طرفی هم پیامبر اسلام به والدین امر کرده که به کودکان خود احترام بگذارید، زیرا بی توجهی و بی احترامی به کودکان باعث بروز مشکلاتی در کودکان می‌شود. هم چنین پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) در خصوص محبت به کودکان می‌فرماید: «فرزندان خود را زیاد ببوسید، زیرا با هر بوسه، برای ما مقام و مرتبتی در بهشت فراهم می‌شود که فاصله میان هر مقام ۵۰۰ سال است.»

از طرفی هم میانه روی در محبت بسیار ضروری است. آشنا ساختن کودکان با سختی متناسب با روحیات آن‌ها باید یکی از شیوه‌های تربیتی در خانواده‌ها باشد. به این معنا که کودکان ما یاد بگیرند که هر چیزی به راحتی به دست نمی‌آید و همین امر موجب می‌شود تا در سنین بزرگسالی مشکلات خود را به راحتی حل کنند. روایتی از امام موسی بن جعفر علیه السلام هست که می‌فرماید: «بهتر است که کودک در کوچکی با سختی و مشکلات اجتناب ناپذیر زندگی روبه رو شود تا در جوانی و بزرگ سالی بردبار و صبور گردد.»

 

روز کودک بهانه‌ای است برای درک بیشتر کودکان. در این روز توجه والدین، مسئولان و… به کودکان بیشتر از قبل شده و برنامه‌هایی را در این روز برای کودکان تدارک می‌بینند تا در کنار خانواده‌ها و هم سن و سالان خود ساعاتی خوش را به آموزش و بازی بگذرانند.

 

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار