1804
۲۹ مرداد ۱۳۹۵

نقش مهم مربیان قرآن بر آموزش کودک

یکی از زیربناهای توسعه در هر کشور ، توجه به آموزش کودکان است و به اعتقاد کارشناسان تعلیم و تربیت اگر این آموزش غیرهدفمند و بدون فکر انجام شود نه تنها تأثیر مثبتی نخواهد داشت بلکه باعث تخریب شخصیت و هدر رفتن استعداد کودکان نیز خواهد شد و چه بسا نابغه های بی شمار فردا را به افرادی معمولی و خنثی درجامعه تبدیل کند.

به گزارش کودک پرس   وقتی که بحث اموزش معنوی و فرهنگی کودک مطرح میشود اهمیت و حساسیت موضوع دو چندان میشود.

در ادامه بررسی روند توسعه فرهنگ قرانی در جامعه ، باشگاه خبرنگاران جوان کرمان این بار سراغ یکی از موسسات فعال در زمینه آموزش قران به خردسالان و کودکان رفته است.

موسسه قرآنی امام حسن مجتبی (ع) در شهر کرمان که دو سال پیش به عنوان مؤسسه برتر در سطح استان انتخاب شد تحت نظارت جامعه القران کریم قم فعالیت میکند و در واقع نخستین شعبه جامعه القران در شهر کرمان است که بعد از افزایش تعداد شعب جامعه در شهر کرمان ، حالت شعبه مرکزی یافته است، گرچه دیگر شعبه ها مستقیما زیر نظر قم هم قرار دارند.

5017190_399

خانم میرکمالی مسئول موسسه قرانی امام حسن مجتبی (ع) متولّد 1354و لیسانس مامایی است اما دغدغه گسترش علوم و معارف قرآنی را دارد. با وجود مشغله فراوان کاری و در اوج کلاسهای اموزش تابستانی موسسه ، پذیرای ما شد .

سرکار خانم میرکمالی ممنونیم که که در این گفتگو شرکت کردید . مستقیما برویم سر اصل موضوع آموزش قران به کودکان . آیا این نوع آموزش که شما انتخاب کرده اید سخت نیست ؟ یعنی برخی میگویند اموزش قران به خردسالان خیلی سخت تر از بچه های سن دبستان و دبیرستان است . به نظر شما همین طور است ؟

ببینید ممکن است سخت تر باشد اما مطمئنا مهمتر است . چون خردسالی سنی است که علایق و تمایلات کودک شکل میگیرد و اگر دراین سن کودک به سمت و سویی هدایت شود احتمال اینکه در اینده در هیمن سمت حرکت کند خیلی بیشتر است . لذا فکر میکنیم اموزش قران به خردسالان و کودکان پیش دبستانی و دوره اول ابتدایی ، خیلی موثر باشد .

با این سختی چگونه کنار می آئید؟ منظورم این است که اگر کار سخت تر است چطور بچه ها را تحت اموزشهای موفق قرانی قرار میدهید ؟ چون آن طور که از ظواهر پیداست موسسه شما دراین زمینه موفق بوده است .

ببینید ما روش های آموزشی متفاوتی را به کار می بریم که آموزش قرآن را به یک حس خوشایند و یک تجربه شیرین در ذهن کودکان تبدیل میکند . یعنی دوره ی آموزش قرآن به خردسالان در موسسه ما ، دوره ای شاد، جذّاب و همراه با بازی و سرگرمی است. در ابتدای کلاسها حدود ده دقیقه بازی های پرتحرّک انجام میشود ، برای این گروهها مرّبیّان شاد و پر هیجانی را انتخاب می کنیم که بتوانند انرژی هیجانی کودک را تخلیه کنند و آنها را آماده فراگیری آموزشها کنند . وقتی هم که آموزشها شروع میشود مربی سعی میکند شعر خوانی و قصّه گویی را با آموزش همراه کند تا کودک متوجّه نشود دارد آموزش می بیند و در حال خواندن شعر و انجام حرکات اشاره که هر کدام با یک تن صدا صورت می گیرد مفاهیم مورد نظر مربی را فرامیگیرد و ما سعی می کنیم با استفاده از وسایل کمک آموزشی، تشویق و جایزه بچّه ها را به فراگرفتن آموزشها علاقمند کنیم .

نقّاشی و داستان هم خیلی در کار ما عجین هستند ودر کنارآنها ابزارهای هنری دیگری چون تواشیح و صلوات های قرآنی هم به تلطیف فضای اموزشی کمک میکند و از کاردستی هم برای همراه کردن کودک با آموزشها استفاده میکنیم. این نکته را نباید فراموش کرد که کودک اگر بتواند چیزی را خلق کند خیلی برای او شیرین است. کتبی جهت راهنمایی مرّبیّان پیرامون کاردستی تهیّه و به آن ها تحویل داده می شود و مرّبی با بهره بردن از خلاقیّت خود آنرا به کار می برد و اموزش به کودک را آسانتر میکند.

ما به این نکته فکر می کنیم که ممکن است کودکی فقط دوره اوّل موسسه را شرکت کند و به هر دلیلی ادامه تحصیل را در مدارس دیگر دنبال کند لذا تلاش میکنیم این کودک تجربه شیرینی از قران آموزی داشته باشد تا اگر مثلا 5 سال دیگر فرصتی برای اموزش قران پیدا کرد با علاقه به طرف قرآن برود و تجربه ی تلخی از آموزش در کلاس های قرآن نداشته باشد.

5017195_487

چرا بازیهای تحرکی را برای شروع کلاس خردسالان انتخاب میکنید و مثلا بازیهای فکری و کاردستی را برای شروع انتخاب نمیکنید؟

ببینید باید طبیعت و علائق بچّه ها را در نظر گرفت. باید بدانیم تحرّک در ذات بچّه هاست و خداوند نعمت جست و خیز را در وجودشان گذاشته است، باید تحرّک داشته باشند و بازی کنند و ما اگر بخواهیم جلوی فطرت بچّه ها را بگیریم، یک سد بیهوده جلوی انرژی آنها ساخته ایم که معلوم نیست کجا و چگونه این حجم انرژی خود را تخلیه کند. تحرّک کودک در این سن است و نشاندن او در یک جا، باعث دل زدگی و تنفّر او از هر آن چیزی میشود که او را به زور متوقّف و از حرکت و تحرّک باز داشته است . چون فطرت بچّه ها بر بازی و تحرک گذاشته شده است و ما نمی توانیم در کار خدا دخالت کنیم و آنرا تغییردهیم باید خودمان را با فطرت بچّه ها همراه کنیم.

در واحد خردسالان چه آموزش هایی دارید؟

حفظ موضوعی قرآن به روش اشاره، ویژه خردسالانی است که تازه وارد می شوند. در ادامه و در سالهای بعد آموزش حروف عربی، روخوانی، روانخوانی، فصیح خوانی ، تجوید، ترتیل ، صوت و لحن ، حفظ ترتیبی قرآن، ترجمه و مفاهیم قرآن آموزش داده می شود.

پایه آموزشها در جامعه القرآن کریم در کل کشور، بر روخوانی قرآن گذاشته شده است و هر شاگرد باید از لحاظ روخوانی قرآن تقویّت شود.( چه کودک قبل از پیش دبستانی چه خانم 30 یا 40 ساله.) قبل از شروع هر دوره ای، باید از لحاظ روخوانی، کاملاً آموزش ببینند و سپس براساس علاقه و استعداد هر قران اموز ، رشته های بعدی انتخاب میشوند؛ حتّی، بچه های خردسال اوّل روخوانی قرآن را یاد می گیرند و بعد وارد حفظ سوره های قرآن می شوند.

برای کودک با توجّه به این که حروف را نمی شناسد، روخوانی سخت نیست؟

خیر، طی 2 ماه تا دو ماه و نیم ، کل حروف عربی را آموزش می دهیم و دراین زمینه موفّق بوده ایم. ما کلاس های زیادی را برگزار کردیم ودر حال حاضر از1250شاگرد که در شعبه مرکزی در حال آموزش هستند حدود 200 نفر، بچّه های خردسال هستند که با طی دوره آموزش حروف، روخوانی قرآن را یاد می گیرند و بعد وارد حفظ سوره های کوچک جزء 30 می شوند تا وقتی که سنشان کم است، نمی توانند دوره های دیگر را تخصّصی بگذرانند؛ چون، برایشان سنگین است. از پایه ی دوم ابتدایی براساس علاقه مختارند که به وادی حفظ یا قرائت وارد شوند وخوشبختانه داریم بچّه هایی که هر دورشته را هم زمان پیش می برند .

پس دوره اوّل ، آموزش حروف است ؟

خیر، اوّل از همه یک دوره 5/4 ماهه ی حفظ موضوعی، با روش اشاره است که به نوعی اخلاق عملی قرآن محسوب می شود، بعد از گذراندن این دوره، وارد آموزش حروف می شوند. البته این برای بچه های زیر سن پیش دبستانی است . بچه هایی که در مقاطع سنی بالاتر وارد موسسه میشوند دوره های متفاوتی را میگذرانند .

تا جایی یادم است مؤسسه جامعة القرآن اوّلین بار شیوه اشاره را ابداع کرد ؟

بله این روش منحصر به فرد برای جامعه القرآن کریم است،گرچه بعضی ها می خواهند با کپی برداری از این روش ان را در موسسات دیگر اجرا کنند امّا به علت انکه مربیانشان با این روش اشنایی اصولی ندارند تغییر و تحریف هایی در ان می دهند که کیفیت کار را تنزل میدهد. و مدیریت مرکزی دارالقران کریم در قم به همین علت؛کپی برداری از این روش بدون گذراندن دوره های اموشی جامعه القران وموفقیت درآزمونهای مرتبط را دارای اشکال شرعی دانسته اند.

بعضی از سختی این روش برای کودک صحبت میکنند و معتقدند استفاده همزمان از دست و زبان برای اموزش، کار را برای کودک سخت میکند. آیا اینطور است؟

نه این یک روش کمک آموزشی است که به خوبی جواب داده است. در روشهای معمول حفظ فقط از حس شنوایی استفاده می شود و انسان فقط باید بشنود و حفظ کند؛ ولی درحفظ اشاره، چند حس با هم دخیل می شوند و حس حرکتی و حس دیداری به حس ذهنی کمک می کند و این موضوع، برای بچّه هایی که خواندن بلد نیستند، روش کمک آموزشی واقعاً تأثیر گذاری بوده است . در طی همه این دوره هایی که برگزار کردیم تعداد خیلی کمی شاید 50 خردسال بودند که به روش اشاره علاقه نداشتند.

مزایای این روش برای کودک چیست ؟

مهمترین مزایایی که روش اشاره دارد این است که کلاس برای کودک متنوع می شود و مجبور نیست ساکت و بدون حرکت بنشیند و فقط شنونده باشد. از طرفی چون از هردو حس دیداری وشنیداری استفاده می شود خیلی بهتر در ذهن کودک حک می شود.

اشارات بر چه اساسی انتخاب می شوند؟

اشارات دراین روش آموزشی مثل اشارات عزیزان ناشنوا نیست که یک مفهوم قراردادی و بین المللی باشد و هیچ ربطی به زبان فارسی وکلمات روزمره ما نداشته باشد؛ بلکه اشاره ها براساس ترجمه کلمات و مفاهیم قرآن انتخاب شده اند و کودک با دیدن حرکت دست، کل آیه را به خاطر می آورد و خیلی به حفظش کمک میکند.

5017191_959

این روش برای آیات محدودی است ؟

آقای طباطبایی برای پسرشان سید محمد حسین در آن زمان که حدوداً دو و نیم ساله بودند و شروع به حفظ قرآن کردند و استعداد خاصی داشتند، کل قرآن را به این روش کار می کردند اما برای بقیّه روش اشاره در حد 54 آیه تعیین شده است که در سه جلد کتاب آیه ها و نقّاشی ها تدوین شده اند و در هر جلد 18 آیه چاپ شده است .

آیات منتخب چه آیاتی هستند .؟

همه آنها آیاتی هستند که مفاهیم اخلاقی دارند که در زندگی روزمره و در محیط خانواده بسیار کاربردی هستند و آموزش آنها به کودک در واقع یک دوره آموزش عملی مفاهیم قرآن نیز محسوب میشود. به نظر من صرف اینکه کودک از روی قرآن صحیح بخواند یا سوره ها را حفظ کند و زیبا بخواند ولی از محتوای قرآن آگاه نباشد، فی النفسه ارزش دارد و خوب است اما کافی نیست. دوره حفظ موضوعی که خیلی دوره دوست داشتنی است؛ یک دوره آموزشی عملی معارف قرآن به کودکان است و کودک کاملاً از دستوراتی که خداوند به آنها امر یا از آنها نهی کرده آگاه میشود. کاملاً متوجّه می شود که از نظر خدا و آیات قرآن کدام کار پسندیده وکدام کار ناپسند است. به این ترتیب کودک 4 ساله مبلّغ امر به معروف و نهی از منکر در خانه می شود و در خانواده میتواند تاثیرگذار باشد.

5017192_864

شیوه حفظ برای مقاطع سنی مختلف به چه صورت است؟

کودکان اوّل از جزء 30 شروع می کنند و بعد جزء 29 وسپس از ابتدای قرآن شروع میکنند که ان شاء الله تاجزء 28 ادامه بدهند و حافظ کل قرآن شوند. برای بزرگسالان برنامه فرق میکند، از سنین 12 سال به بالا معمولاً از حفظ جزء 1 شروع میشود .

پایه اصلی مؤسّسات قرآن مرّبیان هستند و به اعتقاد کارشناسان تأثیری که مرّبی بر کودک دارد ممکن است گاهی از والدین هم بیشتر باشد شیوه شما برای جذب مرّبیچگونه است؟

بله الحمدلله نقطه قوّت ما مرّبیّانند. شما می دانید کار با کودک ظرافت های خاصی را میطلبد و ممکن است یک استاد تمام عیار، نتواند اطّلاعاتش را به یک کودک انتقال دهد، اصلاً هنرکار با بچّه هنر خاصی است و همه ندارند و واقعاً باید هنر کار با کودک در مرّبی باشد تا تأثیر گذار باشد ماسعی می کنیم در این موارد دقّت زیادی کنیم و مرّبیّان باید به روانشناسی کودک آشنا باشند و روحیّات بچه ها را درک کنند تا بتوانند با آنها همراه باشند تا باعث دلزدگی کودک از قرآن نشود. چون هر عملی عکس العملی دارد و بازتاب عمل مرّبّی به قرآن بر میگردد و عواقب و اثراتش به قرآن نسبت داده می شود. اگر مرّبی خوب عمل کرد، کودک به قرآن علاقمند می شود؛ ولی اگر بد عمل کند از قرآن زده می شود، این خیلی مهم است که مرّبی قرآن واقعاً توانایی خوبی داشته باشد و بتواند برای شاگردانش علاقه ایجاد کند.

ما مربیانی را که از نظر کار با کودک قوی باشند و سابقه کافی در امر تدریس داشته باشند را انتخاب میکنیم . آنها بعد از انجام تست ها، امتحانات وگزینش عازم قم می شوند ودر آن جا بعد از گذراندن دوره آموزشی زیر نظر اساتید مجرّب و در صورت قبولی در آزمون، اگر به تشخیص اساتید قم توانایی کار خوب و با کیفیت در این حجم را داشته باشند، برای کار در شعبه های شهرستانی تائید می شوند.

این طور که فرمودید در این مؤسسه تنوّع آموزشی وجود دارد ، کارآموزشی درچندین عرصه سخت نیست؟

ببینید مرّبّیان مؤسسه، هر کدام دوره های تخصّصی خودشان را می بینند. دوره ها مجزّا ست و یک مرّبی در چند رشته وارد نمی شود ودر رشته تخصّصی خود تدریس میکند. مرّبی روخوانی اصلاً وارد وادی حفظ یا حفظ موضوعی نمی شود و هر کدام مجزّا رشته خاص خودشان را تدریس می کنند. به خاطر همین موضوع است که هر مرّبّی در رشته ی خودش واقعاً تخصّص پیدا میکند و مشکلی پیش نمی اید .

در گروه سنی که شماآموزش می دهید، خانواده خیلی تأثیر گذار است. ارتباط شما با خانواده ها چگونه است؟ برای آنها برنامه های اموزشی هم دارید؟

در این مؤسسه ارتباطمان با خانواده ها تنگاتنگ است. در دوره اوّل که بچّه ها وارد می شوند و کوچکند باید حتماً مادر همراه باکودک درکلاس حضور داشته باشد این کار به دو دلیل صورت می گیرد تا از لحاظ آموزشی فشار زیادی به بچّه وارد نشود و آموزش بین کلاس و خانه تقسیم شود و ادامه آموزش با آرامش و زمان بیشتری در خانه انجام شود از طرفی ذهنیّت منفی جدا شدن از مادر را برای کودک، تحمیل نکنیم و ما نمی خواهیم به کودک این استرس را وارد کنیم که می خواهیم اورا از 4سالگی از مادر جدا کنیم و وارد کلاس کنیم و آموزش بدهیم.

در دوره های بعدی هم مداوم در هر جلسه یک آموزش کوتاه به مادر داریم و پایان آموزش، هر جلسه مرّبی مکلّف است ، آموزش آن جلسه را به مادر هم بدهد.

5 دقیقه یا 10 دقیقه آخر کلاس مادرها در کلاس حضور پیدا می کنند و مرّبی درس آن روز را برای مادر توضیح می دهد که من این درس را با این روش و قصّه به کودک آموزش دادم و قصّه را هم به مادر می گوید و اگر شعری هم دارد، شعر را به بیان می کند که مادر در خانه با ما همراه باشد و با بچّه تمرین کند.

این شیوه تا مرحله روخوانی ادامه دارد و وقتی آموزش روخوانی و حفظ موضوعی تمام شود. در مرحله حفظ؛ چون، کتاب در اختیارشان قرار داده می شود می توانند از همان کتاب به عنوان مرجع کمک آموزشی در خانه استفاده کنند و ترجمه کلمات با معنی اسم سوره ها در کتاب نوشته شده است. آن جا ارتباط با خانواده ها کم تر می شود و بنا به نیازی که مرّبی ببیند ممکن است ماهیانه یا سه ماهی یکبار جلسات هماهنگی برگزار شود.

5017194_130

حضور فناوری های جدید از جمله رایانه و گوشی های تلفن همراه در بین کودکان امری است که برخی خانواده ها انرا گریزناپذیر میدانند از این فضا چطور میتوان برای تربیت اسلامی کودک استفاده کرد ؟

بله فضای مجازی ابزاری است که خیلی راحت در اختیار همه وجود دارد، بهره بردن از این فضاها هم می تواند جنبه ی مثبت داشته باشد و هم منفی، ما باید عوارض، نکات منفی و آسیب های این فضارا به بچّه آموزش بدهیم. ببینید علاقه کودک به کامپیوتر و یا گوشی تلفن همراه را نمی توان انکار کرد. کاری که ما می توانیم انجام دهیم ، با ابزارهای مختلفی که قرآنی هستند این علاقه را هدفمند و جذّاب کنیم . نمونه اش سی دی آموزشی هدهد که مسئولین قم به ما پیشنهاد دادند و ما در اختیار علاقمندان قرار می دهیم. برخی مراکز قرآنی هم در شهر خودمان فعّالیّت هایی داشتند و سی دی های اموزشی خوبی را تولید کرده اند .

قلم های قرآنی هم از پیشرفت هایی است که در یادگیری کودک مؤثّر است.کودک ابزارهای پیشرفته و نسبتا پیچیده را دوست دارند؛ بنابراین، قلمی که با یک چشم الکترونیکی می تواند تلاوت ، ترجمه، تفسیر، مدّاحی و صلوات قرآنی را پخش کند، جذّابیّت دارد و کار ما بهره بردن از این وسایل در آموزش قرآن است تا بچّه ها به عشق استفاده از این وسایل الکترونیکی جدید ، قرآن را راحت تر و با علاقه بیشتر یاد بگیرند.

بازی هارا هم باید هدفمند انتخاب کنیم، فیلم و بازی ها طوری انتخاب شود که کودک در کنار آن ها چند نکته اخلاقی یاد بگیرد وکاری که انجام می دهد، بی هدف نباشد. این مهم ، نظارت و هوشیاری پدر و مادرها را می طلبد که کودک را به سمت بازی های مفید و به خصوص مذهبی و اسلامی ببرند و کودک در طی بازی، آموزش های هدفمندی هم داشته باشد و زمانی که بچّه وقتش را با بازی پر می کند نکات خوبی را هم یاد بگیرد.

برگردیم به مؤسسه ای که تحت مدیریت شما فعّالیّت می کند. این موسسه ، دوسال پیش به نام مؤسسه برتر شناخته شد ، چه عاملی سبب کسب این موفقیّت شد؟

تلاش مرّبیان و برنامه ریزی دقیق برای آموزش مهمترین علت بود. برنامه های مؤسسه ارزیابی و مرتّب به روز می شوند و کارشناسان خبره ای پشت کار هستند که مرتب در حال رصد برنامه ها هستند که اگر ضعفی در برنامه هاست برطرف شود. الحمدلله از سال 81 تا الآن براساس برنامه ریزی دقیق، بیشتر از 23 هزار قران اموخته جامعة القرآن کریم کرمان موفّق شدند درامتحانات و آزمون های سراسری ارشاد رتبه های قبولی را بیاورند و چون در صد قبولی بچّه های شعبه ما زیاد بود، به عنوان مؤسسه برتر دراستان کرمان شناخته شده است.

5017196_270

ما پیش دبستانی قرانی زیاد داریم اما دبستان و دبیرستان قرانی یا نداریم یا کم داریم. به نظر شما جای دبستان قرآنی و دبیرستان قرانی در جامعه خالی نیست ؟

دبستان قرآنی امام حسن مجتبی (ع)، از سال 1383 یا 84 در خیابان شیخ احمد کافی آغاز به کار کرده است و درهر 6 پایه دانش آموز دارند و امسال هم به لطف خداوند دبستان قرآنی دخترانه در خیابان شهدای فتح آبادان راه اندازی شده است و در مقطع 1 و2 فعّالیّت می کند.

اما دبیرستان قرآنی نداریم . ان شاءالله همین قرآن آموزان پیش بروند و بتوانیم برایشان مقطع دبیرستان راه اندازی کنیم.

به فکر توسعه موسسه هستید ؟ چه مشکلاتی در این مسیر وجود دارد ؟

شعبه ها الحمدلله در حال توسعه هستند؛ ولی، این مکان فعلی فضای محدودی دارد و ما براساس ظرفیّت ساختمان پذیرش داریم؛ مگر آنکه با لطف خدا و کمک خیرین بتوانیم ساختمانی را احداث کنیم و براساس نیاز خودمان تصمیم بگیریم.

5017198_224

آیا از حمایت ارگان های دولتی برخوردارید؟

نه اصلاً هیچ حمایت دولتی شامل حال ما نیست، فقط آزمون های ارشاد که در سراسر کشور برگزار می شود و آمار قرآن آموزها را دریافت و برای خودشان ثبت می کنند، در آن موقع یک کمک جزئی، به عنوان هزینه کمک آموزشی قرآن آموزانی که در آزمون هایشان قبول شدند، پرداخت می کنند و برای سراسر کشور است و مختص جامعة القرآن نیست و متأسفانه جامعة القرآن باوجود گستردگی زیاد ، ازهمه حمایت های دولتی محروم است.

چه حمایت هایی برای شما ضروری است ؟

ما از لحاظ مکانی هیچ حمایتی نمی شویم و همه شعبه های ما غیر از یک شعبه در بلوار حمزه که به وسیله خیر در اختیار جامعة القرآن قرار گرفت، همه به صورت استیجاری هستند واز لحاظ مکانی واقعاً مشکل داریم و نگرانی از عدم توانایی پرداخت مبلغ اجاره یا جا به جایی بعد از پایان قرارداد خیلی لطمه می زند و انرژی را تحلیل می برد.

غیر از شما موسسات آموزشی دیگری هم در کرمان و دیگر نقاط کشور فعال هستند که کودکان و خردسالان را تحت آموزش های قرانی قرار داده اند . آیا هماهنگی و انسجام آموزشی بین این موسسات وجود دارد ؟

تعامل خیلی نزدیک و تنگاتگی وجود ندارد. این ارتباط نیاز به دخالت مراجع بالادستی دارد هر زمان ارگانهایی برای ایجاد این هماهنگی و انسجام اقدام کردند ما همکاری کردیم. اتحادیه مراکز قرآنی و تشکّل های قرآنی، هر وقت از ما همکاری خواستند ما دریغ نکردیم، برای تشریح آموزش هایمان؛ حتی برای تدوین کتابهای کودکان جلسات متوالی شرکت کردیم که بتوانیم کتابی تخصّصی از طرف استان و شهرستان کرمان برای کودکان آماده کنیم. تولید محتواها انجام شد، اشکالات برطرف شد، تک تک درسها، تمرینات و توضیحات درس را مشخص کردیم؛ ولی، به مرحله تایپ و چاپ که قرار بود ارگان دولتی پیگیری کند رسیدیم دیگر کار تعطیل شد. حتّی سال گذشته برای توسعه کلاسهای روخوانی بزرگسالان جلسات متوالی در سازمان تبلیغات اسلامی داشتیم که ان هم ناتمام ماند. نمی دانم چرا وقتی به مرحله ای می رسیم که ارگانهای دولتی باید اقدام کنند کار تعطیل میشود .

مساله ای که درآموزش قرآن به خصوص به کودکان و نوجوانان وجود دارد تداوم آموزش تا بزرگسالی است تا انشاء الله عاقبت به خیر شوند، ایا برای تداوم آموزش کودکان و نوجوانانی که در موسسه شما قاری و حافظ شدند، راهکاری اندیشیده شده است .

البته در این مورد به خصوص ، موضوع به خود دانش اموز و محیطی که درآن قرار داد مثل خانواده، محل کار ودوستان ارتباط پیدا میکند. هنر ما این است که علاقه و کشش را در او ایجاد کرده باشیم و ادامه کار با خودش است . اما مراکز متعددی هستند که ما دانش اموزان را تشویق میکنیم بعد از فارغ التحصیلی از موسسه ما با انها ارتباط داشته باشند .

البته این وظیفه ما و موسسات مشابه است که در طول مدّتی که این کودک و دانش آموز در محیط ما و در اختیار ما است به گونه ای با او برخورد کنیم و آموزش دهیم که علاقمند بماند و رها نکند وآن محیط معنوی و تجربه شیرین که ما درذهنش ایجاد کردیم، خیلی می تواند در ادامه کار اثر گذار باشد. هنر مرّبی و مسئول قرآنی روی کودک می تواند تا آخر عمر اثر گذار باشد، و اگر تجربه ی آموزش اولیه قران شیرین باشد فرد حاضر نیست آن را رها کند.

تا الآن چند قرآن آموز تحویل جامعه داده اید ؟

از ابتدا تاکنون بیش از 23 هزار نفر قرآن آموز در رشته های مختلف آموزش دیده اند. تابستان امسال هم بیش از 3 هزار نفر در حال آموزش در رشته های مختلف در موسسات تحت پوشش جامعة القرآن در سطح شهر هستند.

کمی هم درباره خودتان صحبت کنیم. از چه زمانی و چگونه به قران علاقمند شدید ؟

بنده به لطف خدا و همت عالی پدر و مادر بزرگوارم از دوران قبل از دبستان به یادگیری قرآن علاقمند شدم و در آن دوره در کلاس آموزش قرآن ویژه کودکان که معمولا در هر محله ای در منزل یکی از بانوان پیشکسوت قرانی که آن زمان به ملا مشهور بودند شرکت میکردم. در دوران تحصیل ابتدایی و راهنمایی به علت توجهی که بعد از پیروزی انقلاب به توسعه اموزشهای قرانی شد در کلاسهای مختلف قرانی در داخل یا خارج مدرسه شرکت کردم و پیشرفتم طوری بود که در دوره دبیرستان از طرف اساتیدم برای تدریس در کلاس های تابستانی معرّفی شدم و در زینبیه و مهدیه مسجد جامع کرمان کلاس آموزش روخوانی و تجوید را برای دختران نوجوان و جوان و حتی خانمهای بزرگسال برگزار میکردم .

چگونه به فکر تاسیس یک موسسه آموزش قرآنی افتادید؟

شاید داستانش عجیب باشد چون ربطی به تحصیلات دانشگاهی من نداشت. من با وجود فعالیتهای قرانی، تحصیل در یکی از رشته های مرتبط با پزشکی را انتخاب کردم و بعد از آغاز زندگی متأهلی، فرصتم برای فعالیتهای آموزشی در زمینه قرآن هم کم شد تا اینکه دختر اولم به سن 4 سال رسید و تصمیم گرفتم او را در کلاسهای اموزش قران ثبت نام کنم . این دقیقا زمانی بود که موسسه جامعه القرآن کریم در کرمان شعبه ای تاسیس کرده بود و بعد از حضور دخترم در این کلاسها ، مسئولین بیان کردند اگر شرایط آموزش قرآن را دارید، می توانید برای مرّبی گری ثبت نام کنید، من در سال 1382 به عنوان مرّبی جامعه القرآن انتخاب شدم و به قم و خدمت حاج آقا طباطبایی پدر دکتر سیّد محمّد حسین طباطبایی نابغه قرانی اعزام شدم ودر آن جا دوره حفظ موضوعی به روش اشاره را گذراندم و از مهر 1382 در جامعة القرآن مشغول به تدریس شدم. بعداز گذشت یک سال چون همه مرّبی های موسسه خانم بودند اما مدیریت با یکی از اقایان بود به دستور جامعة القرآن مرکز، قرار شد یک خانم به مدیریت موسسه کرمان انتخاب شود که بنده انتخاب شدم واز سال1383 تا الآن مدیریّت جامعة القرآن را برعهده دارم .

در حال حاضر تنها همین مجموعه قران اموزی کودکان در شهر کرمان فعّال است؟

خیر، به لطف خداوند و با استقبالی که از جامعة القرآن در محلات انجام شده است، در سطح شهر چندین شعبه راه اندازی شده است که درمرحله اوّل مدیریّتش به صورت واحد بود و زیر نظر شعبه مرکزی و با مدیریّت بنده اداره می شد ند؛ ولی، حدود 4 یا 5 سال است که مراکزی که بیش از 100 قرآن آموز دارند ، با یک مدیر مستقل و مستقیما زیرنظر جامعة القرآن قم مشغول به فعّالیّت هستند.

شعبات موسسه در کدام مناطق شهر کرمان فعّالیّت دارند؟

موسسه ما که دفتر مرکزی و بزرگترین شعبه در کرمان است در میدان شهدا قرار دارد ، بقیه موسسات در خیابانهای مطهّری ، رسالت ، 24 مهر، امام حسین ، ابوذر، حمزه، مهدیه، حکیم، سه راه گنجعلیخان، شهرک نون والقلم، شهرک پدر، حاجی آباد و الله آباد فعالند و دو شعبه اموزش بزرگسالان هم ویژه خواهران و برادران تاسیس شده و مشغول فعالیت هستند.

ممنون از شما که دراین گفتگو شرکت کردید اگر در پایان صحبت خاصی دارید بفرمایید.

ان شاء الله همه هدفمان قرآن باشد وقرآن هدف باشد و وسیله نباشد وان شاءالله خدماتی که صورت می گیرد در زمینه قرآن مورد رضایت خدا قرار بگیرد و دستگیرمان در دو دنیا باشد.

انشاء الله .ما هم برای شما و موسسه قرانی شما ارزوی توفیقات روزافزون داریم .

منبع:    باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار