180303
۱۷ مهر ۱۳۹۷

ترغیب به فرزندآوری با سیاست‌های دوستدار کودک

به دنیا ثابت شده که زایمان طبیعی بهترین روش به دنیا آوردن نوزادان است. از سوی دیگر، برای اینکه زایمان طبیعی انجام شود، باید مادران باردار در تمام مدت بارداری تحت نظر متخصصان باشند.

به گزارش کودک پرس ، آنچنان که اگر آنها در طول بارداری مرتب توسط ماما و متخصصان ویزیت شوند، می‌توانند تمام نقاط قوت و ضعف یک زایمان طبیعی را بررسی کنند. این در حالی است که امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی به راحتی می‌توان تشخیص داد که یک بانوی باردار تحت مراقبت می‌تواند زایمان طبیعی داشته باشد یا زایمان طبیعی برایش مشکل‌ساز است. بنابراین اگر یک ماما به خانم بارداری گفت که شما می‌توانید زایمان طبیعی داشته باشید، نباید نگران شود. حتی باید بداند که با توجه به شاخص‌های موجود چنین تشخیصی داده شده است.

از سوی دیگر، باید در طول دوران مراقبت‌های بارداری هر مامایی با یک متخصص زنان ارتباط داشته باشد و زن باردار نیز حداقل دو سه مرتبه توسط متخصص زنان ویزیت شود تا اگر حین زایمان نیاز به کمک متخصص بود، متخصص زایمان آن زن باردار را قبلا ویزیت کرده و از وضعیت جسمی و روانی او مطلع باشد. بنابراین امروزه تاکید وزارت بهداشت و درمان بیشتر بر زایمان‌های طبیعی است، چون سزارین عوارض متعددی برای مادر دارد و ممکن است برای جنین هم مناسب نباشد. این در حالی است که سزارین یک عمل تهاجمی است و می‌تواند برای زایمان‌های بعدی دردسرساز شود. از این نظر براساس برآوردها به متخصصان زنان اعلام شده که اگر تعداد زایمان سزارین بیشتر از طبیعی باشد، با برخی اقدامات خاص مواجه خواهند شد. از سوی دیگر، اخیرا هم برای زایمان طبیعی مشوق‌هایی را در نظر گرفتند تا متخصص زنان و ماما تشویق به انجام زایمان طبیعی شوند. بنابراین بهتر است که آموزش‌های لازم را به مادران باردار بدهیم تا آنها بتوانند در مواقع ضروری از زایمان طبیعی بهره‌مند شوند.

 

این در حالی است که تعدادی از سزارین‌ها غیرقابل اجتناب هستند و وقتی متخصص زنان تشخیص می‌دهد که باید زایمان به روش سزارین انجام شود این کار ممنوع نیست، اما براساس استانداردها در طول ماه تنها انجام تعدادی سزارین و انجام تعدادی زایمان طبیعی مجاز است. گرچه به ماماها اختیار داده اند که می‌توانند زایمان طبیعی انجام دهند، اما باید با یک متخصص زنان هماهنگ باشند که اگر به موردی در حالت اورژانسی برخورد کردند؛ از پشتیبانی متخصص زنان بهره‌مند باشند. این در حالی است که اگر زن بارداری به مراکز بهداشتی و درمانی دولتی و وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی مراجعه کند، کاملا هزینه زایمان‌اش به روش طبیعی رایگان است. البته متاسفانه بیمارستان‌های خصوصی پول دریافت می‌کنند و با توجه به فضای اقتصادی موجود این مساله در افزایش نرخ باروری تاثیر دارد.

ترویج زایمان طبیعی با فرهنگسازی

آموزش‌ها و صحبت‌هایی که در سطح جامعه می‌شود، تمایل زنان را به زایمان سزارین بیشتر می‌کند. شاید یکی از دلایل زنان برای انجام این عمل این باشد که از درد زایمان می‌ترسند. این در حالی است که باید درد زایمان را به عنوان یک حقیقت بپذیریم. البته در چند سال اخیر روش‌های زایمان‌ بی‌درد از جمله زایمان در آب باب شده است، اما باید فرهنگ زایمان طبیعی نیز در جامعه جا بیفتد. آنچنان که معمولا مراکز بهداشتی و درمانی آموزش‌های لازم را به زنان باردار تحت مراقبت می‌دهند، اما در این میان زنانی وجود دارند که ممکن است در طول دوران بارداری به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نکنند و از ابتدا تحت نظر متخصص باشند. اینجا نظر متخصص بسیار مهم است و ممکن است ترجیح دهد که برای این گونه آموزش‌ها زمان نگذارد. به همین منظور وزارت بهداشت و درمان برای زنان باردار سهمیه در نظر گرفته و گفته است که اگر مراجعات شما از این تعداد بالاتر باشد، نیازی نیست که هزینه زایمان را پرداخت کنید. با این حال برای رسیدن به تعدیل جمعیتی باید مجموعه عوامل را سنجید و درصدد بهبود وضعیت موجود بود. در واقع ترویج زایمان طبیعی نیاز به فرهنگسازی دارد.

برخورد قهرآمیز ممنوع!

شاهد هستیم برخی پزشکان زنان و زایمان در اینستاگرام گزارشی از فعالیت‌های خود داده و تصاویری را در این راستا منتشر می‌کنند. برخی‌ها معتقد هستند که این کار مزایایی دارد و برخی‌های دیگر نیز معتقدند که پزشکان اصلا نباید دست به چنین اقداماتی در فضای مجازی بزنند. با این حال نظر بنده این است که نباید برخورد قهرآمیزی با این مساله داشت. باید در مقابل به پزشکان زنان و زایمان آموزش‌هایی داده شود که اثرات مفید زایمان طبیعی را بیشتر تبلیغ کنند. ما نباید با هر فردی که بحث علمی را مطرح کرد، برخورد نامناسب داشته باشیم. پزشکان می‌توانند آموزش‌های مرتبط با زایمان طبیعی را نشر دهند. بنابراین دوباره تاکید می‌کنم به جای اینکه برخورد قهری با پزشکانی داشته باشیم که در اینستاگرام تبلیغ روش‌های سزارین را می‌کنند، باید به آنها آموزش دهیم که مزایای زایمان طبیعی را بیشتر توضیح دهند.

ضرورت تناسب رشد سالمندی با میزان باروری

ما هیچ وقت نباید جلوی افزایش جمعیت سالمندی را بگیریم. به سمت جمعیت سالمندی رفتن یک افتخار است، چراکه این مساله نشان می‌دهد وزارت بهداشت و درمان و نیروهای درگیر در کارهای بهداشتی توانسته‌اند بیماری‌های دوران کودکی، جوانی و میانسالی را کاهش دهند. از این نظر امید به زندگی افزایش پیدا کرده و تعداد سالمندان نیز زیاد شده است. تنها کاری که ما باید برای سالمندان انجام دهیم این است که به فکر ساماندهی وضعیت آنها باشیم، چرا که جمعیت سالمند آسیب‌پذیر است. از این رو باید برای پیشگیری از آسیب‌پذیری سالمندان برنامه‌ریزی کنیم و در فرآیند نگهداری و مراقبت از آنها تدابیری را بیندیشیم. از سوی دیگر، ما برای داشتن نیروی مراقبتی مسلما بیشتر به نیروی جوان احتیاج داریم. بنابراین متناسب با سالمندان نیز باید میزان باروری افزایش یابد.

نباید والدین از محدودیت‌های اجتماعی بترسند

سیاست‌های دوستدار کودک یعنی اینکه باید تمام هزینه‌های درمانی کودکان تا سن کودکی رایگان باشد تا اگر کودکی دچار بیماری خاصی شد، وزارت بهداشت و درمان همه هزینه‌های او را بپذیرد و نگوید درمان برخی بیماری‌ها صرفه اقتصادی ندارد. از سوی دیگر، سیاست‌های دوستدار کودک می‌گوید باید برای کودک مادر شاغل مهدکودک پیش‌بینی شود و ساعت‌های خاصی به مادران شاغل اجازه داده شود که با کودکانشان باشند. این در حالی است که سیاست‌های دوستدار کودک باید طوری باشد که والدین احساس کنند که وقتی بچه‌دار می‌شوند کلی امتیازات اجتماعی می‌گیرند نه اینکه دچار محدودیت‌های اجتماعی می‌شوند. اگر والدین احساس کنند که امتیازات اجتماعی به آنها داده می‌شود؛ مسلما سعی می‌کنند که در این رابطه متناسب با نیاز کشور عمل کنند. آنچنان که اگر زنان شاغل بدانند که می‌توانند از مرخصی زایمان و نوبت شیردهی استفاده کنند، قطعا ترغیب به فرزندآوری می‌شوند. این در حالی است که پاره‌ای مشکلات مانع فرزندآوری شده و باید برای این مهم چاره‌اندیشی کرد.

 

 

 

 

منبع: سلامت نیوز

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار