179950
۱۵ مهر ۱۳۹۷
یک کارشناس محیط زیست:

الگوی مصرف از کودکی آموزش داده شود/ ۱۵۲ میلیون کودک در جهان کارگر هستند

لیلا زمانی گفت: والدین و مربیان باید به کودکان بگویند ایران ثروتمند نیست و با مشکل جدی آب مواجه است.

به گزارش کودک پرس ، نشست کودک، توسعه پایدار و آینده عصر امروز شنبه 14 مهر به عنوان نخستین نشست تخصصی هفته ملی کودک در نخستین روز این هفته با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سالن کنفرانس شماره یک کانون برگزار شد.

لیلا زمانی، کارشناس محیط زیست و نویسنده کتاب اهداف توسعه پایدار در این نشست با بیان اینکه مربیان با اساس توسعه پایدار ارتباط دارند زیرا کودک مسیر اصلی توسعه پایدار است، گفت: پایداری یعنی آنچه که می تواند در آینده تداوم یابد، این مفهوم نخستین بار در مباحث اکولوژیک مطرح شد. سه بعد اجتماعی، اقتصادی و محیط زیست در پایداری وجود دارد. توسعه پایدار ابزاری است برای رسیدن به پایداری. توسعه پایدار توسعه ای است که نیازهای نسل فعلی را برآورده می‌سازد بدون اینکه توانایی نسل‌های آینده را در برآورده سازی نیازهایشان به خطر اندازد.
زمانی با اشاره به مفهوم رشد و توسعه بیان کرد: رشد به معنای بزرگ تر شدن، مواد اولیه بیشتری مصرف کردن و اثرات منفی بیشتری بر طبیعت گذاشتن است. توسعه یعنی حرکت به جلو و بهتر شدن بدون تاثیر منفی بیشتر بر محیط، هزینه توسعه پایدار را داریم متحمل می شویم. امروزه خشک شدن تالاب ها، کاهش آب های زیرزمینی و از بین رفتن زمین های کشاورزی را شاهدیم. کره زمین 12 میلیارد هکتار زمین بهره ور دارد. جمعیت کره زمین بیش از هفت میلیارد است و به هر نفر 1.7 هکتار زمین بهره ور می‌رسد. رد و پای زیستی شاخصی برای ارزیابی میزان مصرف بشر و اثراتش بر محیط زیست است، مقدار زمینی است که می تواند زندگی پایدار یک نفر را تامین کند و با الگوی مصرف رابطه مستقیم دارد.
وی با بیان اینکه رد پای زیستی در کشورهای مختلف متفاوت است، اظهار داشت: ظرفیت زیستی به دلیل تخریب های محیط زیست در حال کاهش است. تعداد سیاره مورد نیاز برای فعالیت های بشر در حال حاضر 1.7 سیاره است. شما والدین و مربیان باید به کودکان بگویید که ایران کشور ثروتمندی نیست، نفت داریم اما با مشکل جدی آب مواجه ایم، نیاکان ما قدر آب را می دانستند چون به سختی آن را به دست می آوردند. این مفهوم مهم را به بچه ها گوشزد کنید تا کم کم فرهنگ شود.
این کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: جمعیت بیشتر، مصرف بیشتر و در نتیجه ضایعات بیشتر را در پی دارد. با افزایش جمعیت باید به فکر توسعه پایدار باشیم، رد پای اکولوژیک همه مردم یکسان نیست، هرچه رفاه بالاتر رود مصرف بالاتر و رد پای اکولوژیک هم بالاتر می رود. رد پای اکولوژیک با مولفه های اقتصادی و اجتماعی ارتباط دارد. تنها در صورتی می توانیم با این جمعیت توسعه پایدار داشته باشیم که الگوی مصرف درستی داشته باشیم و این باید از کودکی آموزش داده شود.
زمانی بیان کرد: در آموزش به کودکان به فکر خلاقیت باشید، در اتاق پسرم عکس پنگوئنی است که پریز برق را می کشد تا زمین گرم نشود. این عکس بر روی پسرم اثر زیادی گذاشته و او برق های اضافی را خاموش می کند. در سال 1962 یک خانم آمریکایی کتاب بهار خاموش را نوشت. سینه سرخ ها که هر سال بهار به شهرش می آمدند بر اثر خوردن کرم های سمی مرده بودند و به همین دلیل او اسم کتابش را بهار خاموش گذاشت. اهداف توسعه هزاره عبارتند از کاهش مرگ و میر کودکان، از بین بردن فقر و گرسنگی، بهبود سلامت مادران، مبارزه با ایدز و مالاریا، تضمین پایداری محیط زیست، دستیابی به آموزش ابتدایی همگانی، گسترش و ترویج برابری جنسیتی و گسترش مشارکت جهانی برای توسعه و پیشرفت. قرار شد از توسعه هزاره به توسعه پایدار برویم. مردم، کره زمین، مشارکت، صلح و رفاه محورهای اصلی اهداف توسعه پایدار هستند.

این کارشناس محیط زیست عنوان کرد: روزانه پنج هزار کودک در جهان به دلیل بیماری های مرتبط با آب و فاضلاب جان خود را از دست می دهند. سالانه شش میلیون کودک قبل از پنج سالگی جان می دهند. از مجموع 1152 میلیون کودک کارگر 64 میلیون دختر و 88 میلیون پسر هستند که سن آنها بین 5 تا 17 سال است که 38 درصد آنها به کارهای خطرناک مشغول اند در حالی که پنج تا 14 سال دارند.

 

 

 

منبع: شبستان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار