179680
۱۴ مهر ۱۳۹۷

از الفبای مدرسه تا ضرب زورخانه در زندان

اینجا همه چیز بود، از مدرسه و کتابخانه و درمانگاه گرفته تا سالن ورزشی، زورخانه و مهدکودک… زندانیان را می‌دیدی در سالن ورزشی مشغول توپ زنی هستند و در کتابخانه مشغول مطالعه و یا در زورخانه در حال ورزش باستانی با همراهی ضرب زورخانه، اینجا «زندان» بود که با همه امکاناتش هیچ‌کس نمی‌‌خواهد پایش به آن باز شود.

به گزارش کودک پرس ، زندان برای خیلی از انسان‌ها یادآور خاطرات تلخیست برای افرادی که به هر دلیلی پایشان به این مکان باز شده و مدتی و شاید سال‌های سال را دور از خانه و خانواده روزگار گذراندند.

چند روز پیش بود که یکی از همکاران بسیج رسانه استان تماس گرفت که برنامه بازدید از زندان کرمان داریم نامت را بنویسم، بلافاصله اعلام آمادگی کردم اما بعد از قطع تماس با خودم فکر کردم آیا بازدید از زندان سخت نخواهد بود چرا که تجربه کوتاهی از چند سال پیش داشتم و برای مدتی تمام تصویرهایی که از زندان در فیلم‌های تلویزیونی دیده بودم و همچنین خاطرات آن بازدید از ذهنم گذشت.

روز بازدید به همراه تعدادی از خبرنگاران راهی زندان مرکزی کرمان شدیم، در بدو ورود تمام امکانات و وسایل از جمله گوشی تلفن همراهمان را هم گذاشتیم و به همراه مسؤولان مربوطه وارد مکانی شدیم که همیشه از بیرون تنها تابلو و دیوارهای آن را می‌دیدم.

پس از بازدید از مکان‌های مختلف از جمله رستوران، سالن ملاقات و … وارد بندهای زندانیان شدیم، بندهای زندانیان بسیار مرتب بود اما سخت‌تر از همه دیدن چهره این همه زندانی بود در یک مکان، وقتی به محوطه حضور زندانیان رسیدیم سه نفر از زندانیان گروه فرهنگی شعری در وصف انتظار مولایمان امام زمان (عج) را برایمان خواندند که برای چند لحظه‌ای فضا را کاملا عوض کرد.

 

 

در میان زندانیان همه سن و سالی پیدا می‌شد وقتی از آنها پرسیدیم چند نفر لیسانس و فوق لیسانس دارین در بینشان تعدادی دستشان را بردند بالا و حتی به مدارکشان هم اشاره کردند، یک نفر که لیسانس حسابداری داشت گفت: به جرم سرقت اینجا هستم! اما رضایت زنداینان ار امکانات و رعایت حقوقشان در زندان در کنار سایر درخواست‌هایشان نیز جالب توجه بود.

برای خودش شهری بود با تمام امکانات؛ از مدرسه و کتابخانه و درمانگاه گرفته تا سالن ورزشی، زورخانه و مهد کودک… اینکه زندانیان را می‌دیدی در سالن ورزشی مشغول توپ زنی هستند و در کتابخانه مشغول مطالعه و یا در زورخانه در حال ورزش باستانی با همراهی ضرب زورخانه با خودت می‌گفتی چرا زندان؟

قدم‌هایم گویی در زندان سنگین شده بود و در همان چند لحظه دردی به سینه داشتم و برای لحظاتی خودم را جای زندانیان تصور کردم اینکه برخی ماه‌ها و برخی سال‌ها عمرشان را در اینجا سر می‌کنند به راستی مقصر کیست؟

پایان برنامه‌های بازدید از بند نسوان زندان بود جایی که سال‌ها پیش نیز تجربه بازدید از آن را داشته بودم و خیلی برایم سخت بود دوباره تکرار می‌شد، وارد بند که شدیم اولین قسمت اتاق جوانان بود که زندانیان با سن پایین‌تر آنجا بودند دختر خانمی جلوی در بود، همکارم پس از خوش و بشی با او پرسید به چه جرمی اینجا هستی؟ گفت قتل…

زندانیان خانم تا ما را دیدند جلو می‌آمدند‌ با چند نفری در همان زمان کوتاه هم صحبت شدیم، جرم یکی سرقت بود و جرم دیگری حمل مواد مخدر تریاک، یکی هم که ساکن استانی از شمال غرب کشور بود می‌گفت جرمش حمل شیشه بوده و یک فرزند هم دارد که پیش مادرش نگهداری می‌شود.

زنی که دو فرزند داشت و برای رقمی زیر یک میلیون تومان به خاطر بدهی در زندان بود و چند نفری واسطه ‌شدند که برایش کاری بکنید تا آزاد شود چرا که نگران فرزندانش هست.

در حاشیه این بازدید 2 ساعته، مدیر زندان مرکزی، رئیس حفاظت اطلاعات اداره کل زندان‌های استان کرمان و مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرمان نیز حضور و به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

 

آمار زندانیان حاصل کم‌کاری نهادهای فرهنگی است

عبدلی‌نژاد رئیس حفاظت اطلاعات اداره‌ کل زندان‌های استان کرمان در ابتدای این بازدید که از آسایشگاه کارکنان یگان حفاظت شروع شد، از ساخت این مجموعه با همت و تلاش شبانه‌روزی کارکنان این نهاد گفت و اظهار داشت: برای آسایش سربازانِ این مجموعه به مکانی نیاز داشتیم، ساخت آن را بیش از 1.5 میلیارد تومان برآورد کردند اما با تلاش و همت نیروهای خود با مبلغی حدود 450 میلیون تومان تکمیل و از آن بهره‌برداری کردیم.

وی حضور زندانی در زندان را حاصل کم‌کاری نهادهای متعدد دانست و ابراز داشت: این نقض به کانون خانواده، نهادهای تربیتی اعم از صدا و سیما، آموزش و پرورش و غیره بوده که آمار جرائم را بالا برده است.

عبدلی‌نژاد تفکیک و طبقه‌بندی به نحو احسن در زندان را کاری غیرممکن برشمرد و تاکید کرد: جرائم سنگین به عمومی و غیرعمومی تقسیم شده و زندانیان در 11 بند نگهداری می‌شوند.

وی از سیستم‌های پیشرفته در زندان مرکزی کرمان گفت و تصریح کرد: سیستم‌های ورودی زندان، پیشرفته و انگشتی شده‌اند، کارکنان این مجموعه در کارگزینی تایید و می‌توانند از ورودی‌ها به راحتی عبور کنند، اما در برای زندانی قابل باز شدن نیست.

عبدلی‌نژاد هر گونه شنود و ضبط صدا در اتاق وکلاء و ملاقاتشان با موکلان را رد کرد و گفت: مکانی تجهیز شده تا وکلاء بتوانند به راحتی با موکلانشان صحبت کرده و قرارداد تنظیم کنند.

عبدلی‌نژاد در بازدید خبرنگاران از مجموعه رستوران زندان عنوان کرد: گاهی پیش می‌آید که زندانی از غذای دولتی استفاده نمی‌کند، شرایطی را برایش فراهم کرده‌ایم تا بتواند برای خود غذا خریداری و یا حتی آشپزی کند، این در حالی است که تغذیه در زندان بهداشتی و سالم است.

 

 

اجرای طرح متادون‌درمانی و کاهش آمار تخلفات

واحد مددکاری زندان جایی بود که 18 مددکار حضور داشته و به زندانیان کمک و از آنان حمایت می‌کردند، یکی از آنان می‌گفت: هر بندی در اینجا یک مددکار دارد، او به زندانی کمک می‌کند تا امورات خانوادگی، امورات قضایی و .. را سامان ببخشد، این موضوع می‌تواند حتی تهیه کالا و یا لوازم‌التحریر باشد.

وی از امکانات زندان مرکزی کرمان سخن به میان آورد و اضافه کرد: سالن‌های متعدد ورزشی، آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش قرآن، مفاهیم قرآن، نهج‌البلاغه، احکام، کانون اصلاح تربیتی و … برای استفاده زندانیان تهیه شده است.

عبدلی‌نژاد عنوان کرد: در زندان مرکزی کرمان 100 کابین وجود دارد و هر زندانی 20 دقیقه فرصت دارد تا با خانواده خود ملاقات کند، این در حالی است که ملاقات حضوری هر دو ماه یک بار است، این زندان هر روز بین 50 تا 60 خانواده را برای ملاقات در خود دارد.

ادامه داد: البته با ملاقات‌های حضوری مشکلات عدیده‌ای وجود داشت که با کنترل به وسیله دوربین و همین‌طور نیروی انسانی آن را به حداقل رسانده‌ایم.

عبدلی‌نژاد کاهش درخواست مواد مخدر در زندان را با اجرای طرح متادون‌درمانی در کاهش آمار تخلفات موثر دانست و ابراز کرد: این طرح تاکنون بسیار موفق بوده و توانسته تا حدود زیادی تقاضای مواد را کاهش و در نتیجه از قاچاق مواد به داخل زندان جلوگیری کند.

عبدلی‌نژاد از بهره‌برداری از ساختمانی برای کار در زندان خبر داد و گفت: به‌زودی ساختمانی با 6 هزار متر در دو طبقه افتتاح می‌شود که هر 5 هزار زندانی می‌توانند در آن حضور داشته باشند و مشغول به کار شوند.

 

 

همه ارگان‌ها باید به کاهش زندانیان کمک کنند

سلیمانی معاون اصلاح و تربیت اداره‌کل زندان‌های استان کرمان نیز در جریان این بازدید در جمع خبرنگاران، دیدگاه‌ها نسبت به زندان را بسیار نادرست دانست و تاکید کرد: هر کسی حتی یک بار برای بازدید وارد زندان شود، دیگر نسبت به آن نگاه متفاوتی خواهد داشت.

وی ادامه داد: مجموعه زندان و فعالیت‌های آن، به‌ویژه بحث حقوق شهروندی، نگاه هر فردی را نسبت به زندان تغییر می‌دهد.

سلیمانی از وجود سیستم‌های آموزشی در زندان گفت و خاطرنشان کرد: در این مرکز از نهضت سوادآموزی تا دوره دانشگاه آموزش وجود دارد و هر فردی که در این مکان وجود دارد می‌تواند از آن‌ها استفاده کند، در حال حاضر دو نفر دانشجو نیز داریم که در داخل زندان تحصیل می‌کنند.

معاون اصلاح تربیت اداره‌کل زندان‌ها ادامه داد: کلاس‌های متفاوت از جمله کامپیوتر و صنایع دستی در زندان مرکزی برای بانوان و آقایان به صورت مساوی وجود دارد.

وی جمع مشکلات را فراتر از سطح زندان دانست و تاکید کرد: حل همه مشکلات از توان زندان خارج است، همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها باید کمک کرده تا بتوانیم بازگشت 38 درصدی به زندان را کاهش دهیم.

مفهوم عملیاتی «زندان باید دانشگاه باشد» در زندان کرمان

امیری مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرمان نیز در جریان بازدید از زندان مرکزی کرمان که همزمان با حضور خبرنگاران در این مکان صورت می‌گرفت، گفت: تلاش‌های بسیار خوب و قابل تقدیری در این مکان صورت گرفته است، میان آنچه را که تصور می‌کنیم و آنچه را که می‌بینیم یک دوگانگی عظیمی وجود دارد که نشان از لیاقت و توانمندی مدیران این مجموعه است.

وی از توجه به سلامت افراد در این مرکز، از افراد ذیربط تشکر و قدردانی کرد و گفت: اینجا برای زندانیان تمهیدات خوبی اندیشیده شده است، مکان‌های متعدد فرهنگی، ورزشی و غیره برای استفاده هر زندانی آماده شده و هر کسی با توجه به علایق خود می‌تواند از آن استفاده کرده و بعد از پایان دوران محکومیت خود فرد مفیدی باشد و در خارج از زندان نیز آن فعالیت را ادامه دهد.

وی آموزش در زندان را یک گام بزرگ و مهم دانست و خاطرنشان کرد: این که زندان باید یک دانشگاه باشد، امروز یک مفهوم عملیاتی به خود گرفته و اگر کسی عمیقا از اشتباه خود پشیمان باشد، با این آموزش‌ها می‌تواند بعد از بازگشت از زندان یک فرد مفید برای جامعه خود باشد.

امیری ادامه داد: علاوه بر آموزش، تسهیلات نیز در اختیار هر فرد بعد از آزادی از زندان قرار داده می‌شود تا با آن بتواند با یک خود مراقبتی، آینده خود را بهبود بخشیده و نجات دهد.

وی آموزش‌ها در زندان مرکزی کرمان را متعدد و متفاوت ذکر کرد و گفت: آموزش قرآن کریم، زبان انگلیسی، احکام، معارف اسلامی، نهج‌البلاغه، صنایع دستی و مهارت‌های زندگی از جمله آنان هستند که در میان زندانیان اینجا چندین حافظ قرآن کریم تربیت شده است.

امیری اخلاقیات و توجه به آن را محور کار آموزش و پرورش بیان و خاطرنشان کرد: البته هدف اول آموزش و پرورش کسب علم و طی کردن مدارج علمی است اما در نگاه بعد از آن به اخلاقیات توجه زیادی داشته زیرا می‌داند که فرزندان امروز پدران و مادران نسل بعدی هستند و باید در جامعه پذیرش شوند.

اما دعای تک‌تک همکاران و مسؤولان زندان در این بازدید این بود که پای هیچ‌کس به زندان باز نشود چرا که اگر بهترین امکانات هم در زندان باشد، باز زندان است و تو حق نداری از آن خارج شوی.

امید است تمام تلاش مسؤولان از جمله نهادهای خانواده، آمورش و پروش و … و مسؤولان حکومتی این باشد که با فراهم کردن بسترهای مهم در جامعه از جمله اشتغالزایی و سامان بخشیدن به اقتصاد، آمار زندانیان روز به‌روز کم شود.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار