179667
۱۴ مهر ۱۳۹۷
در خصوص صدور مجوز مهدهای کودک؛

اختلاف بهزیستی و آموزش و پرورش کی به پایان می‌رسد؟

مدیرکل بهزیستی استان تهران، با اشاره به اینکه ۸۵ درصد کودکان کشور از خدمات مهدکودک محروم هستند، گفت: در سطح کلان باید در خصوص صدور مجوز مهدهای کودک تصمیم‌گیری شود.

به گزارش کودک پرس ، داریوش بیات‌نژاد، مدیرکل بهزیستی استان تهران، در پاسخ به این سؤال که آیا با افزایش فشارهای اقتصادی میزان آسیب‌های اجتماعی در تهران افزایش یافته است؟ گفت: وقتی شرایط اقتصادی سخت شود و تورم بالا برود، طبیعتاً به بخشی از افراد جامعه که از لحاظ معیشتی در تنگنا هستند فشار بیشتری وارد می‌شود اگر چه این شرایط بر تمام گروه‌های اجتماعی به لحاظ رفاهی و معیشتی اثر منفی دارد.

وی ادامه داد: از آنجایی که گروه‌های آسیب‌پذیر این اثر منفی را بیشتر بر زندگی خود احساس می‌کنند، می‌طلبد همه سیاستگذاران و برنامه‌ریزان در سطح کلان و هم مردم نوع دوستی که همیشه در کنار نهادهایی مثل بهزیستی بوده‌اند همراهی خود را بیشتر کنند تا این شرایط سخت را پشت سربگذاریم.

 

از تأسیس مهدکودک در تهران استقبال می‌کنیم

بیات‌نژاد در پاسخ به این سؤال که تهران به شدت با کمبود مهدکودک مواجه است، برای افزایش مهد‌های کودک این استان چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: تأکید می‌کنم هیچ محدودیتی برای افزایش کمیت و تعداد همه خدمات در سطوح مختلف از جمله ایجاد و تأسیس مهدکودک وجود ندارد و هر فرد متقاضی که توانمندی و علاقه به تأسیس مهدکودک داشته باشد ما از این اقدام استقبال می‌کنیم و می‌تواند با مراجعه به مراکز بهزیستی درخواست خود را ارائه کند.

وی با تأکید بر نیاز بیشتر مناطق کم‌برخوردار، حاشیه‌ای و جنوب شهر تهران به مهدکودک، گفت: از ایجاد مهدکودک در این مناطق استقبال بیشتری می‌کنیم و قول می‌دهیم هر گونه امکاناتی در اختیار سازمان بهزیستی قرار گیرد به عنوان مشوق‌ به این مراکز اختصاص دهیم.

 

تک تک مربیان مهدهای کودک مورد ارزیابی گزینشی قرار می‌گیرند

بیات‌نژاد در خصوص نحوه تأیید صلاحیت مدیران و کارکنان مهدهای کودک نیز گفت: تک تک افرادی که از ما مجوز فعالیت می‌گیرند حتماً صلاحیت آنها از طریق گزینش و حراست سازمان باید تأیید شود. صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی این افراد از طریق گزینش و حراست سازمان و صلاحیت‌های اختصاصی این افراد از طریق حوزه‌های تخصصی و کارشناسان متخصص ما مورد بررسی قرار می‌گیرد و باید رشته و حوزه تخصصی آنها با کار در مهدکودک منطبق باشد. همچنین کلیه مربیانی که در مهدهای کودک مشغول به کار هستند تک تک مورد ارزیابی گزینشی قرار می‌گیرند.

 

کارکنان بخش نظارت بهزیستی باید بیشتر شوند

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تهران شهر پر تخلفی از نظر تخلف در مهدهای کودک است؟ گفت: در حوزه پیش دبستانی گسترش زیادی در بخش خصوصی داشته‌ایم و لازم است ظرفیت و پتانسیل نیروی انسانی ما به لحاظ نظارتی تقویت و نیروی انسانی که مسئولیت نظارت را دارند به لحظا کمی و کیفی گسترش یابند. البته برای این افراد آموزش‌های ضمن خدمت برگزار می‌کنیم تا نظارت بهتر و بیشتری داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران تصریح کرد: تاکنون هم کوچک‌ترین ایراد و اشکالی را در عملکرد مربیان و مدیران مهدهای کودک در کمیته نظرات سازمان مورد بررسی قرار داده‌ایم و در صورت نیاز با تذکر، اخطار، تعطیلی موقت و یا دائم با اتخلفات برخورد کرده‌ایم. سال گذشته هم یک مورد تعطیلی دائم و چند مورد تعطیلی موقت داشته‌ایم.

 

حمایت می‌کنیم اما از نقش نظارتیمان عدول نخواهیم‌ کرد

وی با اشاره به برون‌سپاری بخش زیادی از مسئولیت‌های بهزیستی و با تأکید بر حمایت از بخش خصوصی، گفت: درست است که وظیفه ما همراهی و تسهیل‌گری اقدامات بخش خصوصی در مهدهای کودک است اما از نقش نظارتیمان عدول نخواهیم‌ کرد. اما به طور کلی با توجه به وجود ۸۰۰ مهد روستایی، شهری و حاشیه‌ای تعداد اشکالات مهدهای کودک اندک است.

 

هر مهدکودکی که از بهزیستی مجوز ندارد غیرقانونی است

بیات‌نژاد در خصوص مهدهای کودکی که زیر نظر بهزیستی نیستند، گفت: هر مهد کودکی در هر جای استان تهران که فعالیت می‌کند اما از بهزیستی مجوز ندارد از نظر ما فعالیت غیرقانونی دارد و از طریق مجاری قانونی این مسئله را دنبال می‌کنیم اما اینکه این پیگیری منجر به تعطیلی بشود یا خیر بستگی به ورود مسئولان قضائی دارد چون ما فقط می‌توانیم گزارش و اطلاع دهیم که این فعالیت غیر قانونی در حال انجام است.

وی در پاسخ به این سؤال که اختلاف بهزیستی و آموزش و پرورش در خصوص صدور مجوز مهدهای کودک چه زمانی به پایان می‌رسد؟ گفت: اعتقاد من بر این است که هم در سازمان بهزیستی و هم در وزارت آموزش و پرورش آنچیزی که باید دنبال شود و دغدغه باشد این است که چگونه خدمات مهدهای کودک را برای تمام بچه‌ها فراهم کنیم.

 

در سطح کلان باید در خصوص صدور مجوز مهدهای کودک تصمیم‌گیری شود  

بیات‌نژاد افزود: اکنون ۸۵ درصد کودکان ما از شرایط خوب حضور در مهدهای‌کودک که منجر به پویا شدن ذهنی آنها شده شرایط ورود ایده‌آل آنها به مدرسه را فراهم و شرایط اجتماعی شدن کودکان را مهیا می‌کنند، محروم هستند. این کشمکش‌های درون سازمانی زیبنده هیچ کس نیست بنابراین در سطح کلان باید در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

وی تصریح کرد: در سطح کشور کانون‌های فعال مهدهای کودک را داریم اگر بخواهیم در این خصوص بهترین تصمیم گرفته شود بهتر است به این کانون‌ها رجوع و بررسی شود دیدگاه‌های کانون‌های مهدهای کودک چیست و نظارت بر فعالیت این کانون‌ها در کدام سیستم و نهاد سازمانی می‌تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در پایان عنوان کرد: نگاه من صنفی نیست اما این دغدغه را دارم که وقتی این همه مشکل آسیب اجتماعی داریم، علاقه‌مندیم جمعیت توسعه یافته داشت باشیم و بهترین اقدام برای توسعه و پویایی جامعه توجه به دوره پیش‌دبستانی است چرا تا این حد در سطح پایین پوشش مهدکودک در کشور داریم.

 

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار