179587
۱۴ مهر ۱۳۹۷
یک روانشناس کودک:

عدم مهارت برقراری ارتباط موفق با نوجوانان از مشکلات جامعه امروزی/ والدین الگوی مثبت فرزندان

دور نخست کارگاه‌های آموزشی «بهتر زندگی کنیم» با محوریت همسرگزینی و فرزند پروری، ویژه کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان همدان برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ، محمود گلزاری، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در کارگاه آموزشی «مهارت‌های همسرگزینی و انتخاب همسر»، به بیان مسائلی در رابطه با علل تعویق ازدواج، افزایش طلاق، خانواده آشفته و خیانت پرداخت.

 وی به معرفی کتاب هایی در رابطه با انتخاب همسر پرداخت و مطالعه کتاب های موج سوم، عشق دیوانه وار، آیا تو آن گم شده ام هستی، عصر دوم اطلاعات، روان شناسی و مشاوره با مسلمانان و زبان اشک ها را به حضار توصیه کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: باید بدانیم در رابطه عاشقانه در چه وضعیتی هستیم و با شناسایی نقاط قوت و ضعف در جهت بهبود آن‌ها و داشتن زندگی مستحکم تر قدم برداریم.

وی به ملاک‌های همسر مناسب اشاره کرد و گفت: ظاهر، سن، سطح و رشته تحصیلی، وضعیت اجتماعی و خانوادگی، فرهنگ خانواده، همسانی فکری و عقیدتی در مسائل اجتماعی و سیاسی، شغل، تندرستی، استقلال، مسئولیت پذیری، حسن خلق، پاکدامنی، میزان برون گرایی، سلامت روان، سلامت شخصیت، دین داری و ایمان، شایستگی خانوادگی، راستگویی، سخاوت و بخشندگی(ویژه مردان)، انگیزه و توان فرزند پروری از مهمترین ملاک های انتخاب همسر است.

گلزاری در ادامه به دو مبحث مهم در ازدواج با عنوان سلامت‌ها و هماهنگ‌ها اشاره کرد و گفت: سلامت‌ها شامل سلامت جسمی، سلامت روانی(نداشتن اختلالات شخصیتی)، سلامت اخلاقی، سلامت خانوادگی و هماهنگی‌ها شامل سن، مذهب، تحصیلات، میزان برون گرایی و درونگرایی فرد می شود که جوانان در رابطه با موضوع همسرگزینی باید نسبت به این مباحث دقت و توجه کافی داشته باشند.

در ادامه مهدی ملک محمد، روان‌شناس کودک و نوجوان در کارگاه «فرزندپروری نوجوان» به موضوع مراحل گذار از نوجوانی به جوانی پرداخت و گفت: هویت طلبی، استقلال طلبی، تمایل به تنهایی و … از ویژگی‌های دوره نوجوانی است.

وی عدم مهارت برقراری ارتباط موفق با نوجوانان را از مشکلات جامعه امروزی دانست و اظهار داشت: باید با نوجوانان با توجه به تیپ شخصیتی آنها ارتباط برقرار کرد و شرایط خاص آنها را در نظر گرفت.

ملک محمد به انواع تیپ‌های شخصیتی در نوجوانان اشاره کرد و گفت: کم‌حرف، منفی‌باف، آزارگر، کمین‌گر، همه فن حریف از تیپ‌های متفاوت شخصیتی این سن محسوب می‌شود که با شناخت درست ویژگی‌های هر تیپ می توان به خوبی با نوجوانان ارتباط برقرار کرد.

آزاده وزیری، روان شناس کودک، نیز در کارگاه «فرزندپروری کودکان (۲ تا ۱۲ سال)» با تدریس اصول اولیه تربیت کودک سالم به مباحثی همچون تقویت حسّ اعتماد به نفس در کودک، درک احساسات کودک و اهمیت دادن به خلاقیت پرداخت.

وی تربیت رفتاری در سنین کودکی را بسیار مؤثرتر از تربیت گفتاری برای کودکان دانست و خاطرنشان کرد: در سنین ابتدایی زندگی، پدر و مادر اولین معلمان و الگوهای رفتاری و اخلاقی کودکان هستند و بیشتر از گفتار، رفتار آن‌ها، بر کودکان اثر می‌گذارد.

وی برنامه‌ریزی اصولی برای پرورش صحیح برخوردهای اجتماعی و آداب معاشرتی در کودکان را مهم دانست و تصریح کرد: والدین باید با حوصله و به دور از احساسات غیر منطقی، به گونه‌ای فرزندان خود را تربیت کنند که کودک در بزرگسالی در برخوردهای اجتماعی دچار مشکل نشود.

منبع: شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار