موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
179584
۱۴ مهر ۱۳۹۷
نفریه عنوان کرد:

سالانه ۱۵۰ مهدکودک غیر مجاز را می‌بندیم/ ۲۵ هزار و ۵۵۰ کودک تحت حمایت بهزیستی

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان ضمن هشدار به خانواده‌ها برای انتخاب مهدهای کودک غیر مجاز، گفت: سالانه ۱۵۰ مهدکودک غیر مجاز را می‌بندیم که بیشتر آنها به دلیل شکایت والدین و پیگیری بهزیستی بسته می‌شوند.

به گزارش کودک پرس ، محمد نفریه، مدیرکل امور کودکان و نوجوانان به مناسبت آغاز هفته کودک، طی نشستی خبری با اشاره به آغاز هفته کودک از ۱۵ مهر ماه، گفت: شعار هفته کودک امسال «آینده را باید ساخت» انتخاب شده است و اسامی روزهای این هفته روز اول (۱۵ مهر) به عنوان روز کودک، محیط زیست(روز روستا و عشایر) و میراث فرهنگی، روز دوم به عنوان روز کودک، صلح، بازی و نشاط، روز سوم(۱۷ مهر ماه) به عنوان روز کودک رسانه و ارتباطات، روز چهارم به عنوان روز کودک، آموزش، سلامت و ایمنی، روز پنجم به عنوان روز کودک با نیازهای ویژه، فرصت‌های برابر و روز ششم نیز به عنوان روز کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه نام‌گذاری شده است.

وی از برگزاری اولین جشنواره فیلم و نقاشی روز ملی کودک خبر داد و گفت: اولین جشنواره اجتماعی فرهنگی ویژه کودکان چهار تا هفت سال آحاد مردم و چهار تا ۱۲ سال کودکان با نیازهای ویژه برگزار می‌شود و والدین و مربیان می‌توانند خلاقیت‌های کودکان برای انجام کارهای شخصی و توانمندی‌های آنها را فیلم‌برداری و به سایتwww.jashnvare.mahdportal.ir ارسال کنند. همایش سه‌ساله‌های حسینی نیز در این هفته برگزار می‌شود و رویکرد ما در این هفته حضور فرزندان با نیازهای ویژه و معلولان  در همه برنامه‌ها است.

 

هزار و ۴۵۰ کودک در شیرخوارگاه‌‌ها زندگی می‌کنند

نفریه در ادامه به بیان آمارهای مرتبط با کودکان کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر هشت هزار و ۵۰۰ کودک در ۶۴۰ مرکز بهزیستی نگه‌داری می‌شوند که ۶۰۰ مرکز غیر دولتی و خیریه و مابقی به دلیل اینکه حضانت کودکان امری حکومتی است دولتی و شیرخوارگاه هستند و در حال حاضر هزار و ۴۵۰ کودک در شیرخوارگاه‌‌ها زندگی می‌کنند.

وی از نگه‌داری ۱۵ هزار و ۷۰۰ کودک در خانواده‌های جایگزین یا خانواده‌های نسبی و سببی خبر داد و گفت: برای نگه‌داری این کودکان ۵۰۰ هزار تومان ماهیانه به خانواده‌ها پرداخت می‌شود یعنی در مجموع ۲۵ هزار و ۵۵۰ کودک تحت حمایت بهزیستی هستند و هزار و ۶۰۰ کودک هم سال گذشته به فرزندخواندگی واگذار شده‌اند و ۳۸۲ کودک نیز به امین موقت سپرده شده‌اند.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان همچنین گفت: ۶۴۸ کودک نیز به بالای سن ۱۸ سال رسیده‌اند که ترخیص شدند البته ۱۸ میلیون تومان به هر کدام به عنوان کمک هزینه پرداخت شده و هزینه تحصیل آنها تا دوره دکتری پرداخت می‌شود و در صورتی هم که نیاز به حمایت داشته و شاغل نباشند ۵۰۰ هزار تومان ماهیانه دریافت می‌کنند. همچنین ۱۷ هزار و ۹۲۸ دانش‌آموز و هزار و ۴۲۳ دانشجو تحت حمایت ما هستند.

 

کاهش ۴۰ درصدی سوء تغذیه بچه‌ها در روستاها

وی در ادامه در خصوص تعداد مهدهای کودک کشور گفت: ۱۵ هزار و ۵۰۰ مهدکودک در کشور تحت پوشش داریم که از این تعداد شش هزار و ۵۰۰ مهدروستا، هزار و ۴۰۰ مهد حاشیه‌ای و هفت هزار و ۵۰۰ مهد شهری داریم و موفق شدیم امسال در تمام مهدهای روستایی یک وعده غذای گرم به بچه‌ها بدهیم که این اقدام موجب کاهش ۴۰ درصدی سوء تغذیه بچه‌ها شده است. البته باید دقت شود که سوء تغذیه در کشور ما به دلیل کمبود مواد غذایی نیست بلکه به دلیل بدخوردن است یعنی ممکن است والدین برای تنقلات مضر هزینه کنند اما برای مثلاً نان و ماست که یک غذای تقریباً کامل است هزینه نکنند بر همین اساس خانواده‌ها نیز در خصوص تغذیه کودکان آموزش دریافت می‌کنند.

 

یک وعده غذای گرم در مهدهای حاشیه‌ای

نفریه اعلام کرد: امسال تا ۷۵ درصد مهدهای حاشیه‌ای نیز یک وعده غذای گرم برای بچه‌ها را داشته‌اند و تلاش داریم تا سال آینده در تمام مهدهای حاشیه‌ای غذای گرم برای کودکان ارائه شود.

وی با اشاره به ظرفیت مهدهای کودک که محلی منطبق با روحیه مادرانه و زنانه برای ایجاد اشتغال برای زنان تحصیل کرده هستند، گفت: ۱۲۰ هزار نفر در مهدهای کودک اشتغال دارند که حدود ۶۰ درصد آنها بانوان تحصیل کرده هستند و اگر دست‌اندرکاران اشتغال نیاز به ایجاد مهدهای کودک را در کشور در نظر بگیرند و به ارائه وام و تسهیلات برای ایجاد مهدهای کودک اقدام کنند در گسترش اشتغال بانوان این مسئله تأثیرگذار خواهد بود.

نفریه در خصوص کودک‌آزاری در مهدهای کودک نیز گفت: تنها دو مورد ثابت شده که البته آن هم در مرحله دادگاه قرار داد ولی والدین می‌توانند هر گونه مسئله‌ای در خصوص مهدهای کودک را به شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۳۳ پیامک کنند.

وی از والدین خواست در انتخاب مهدکودک برای فرزندان خود دقت کنند و تنها مهدهایی که دارای آرام بهزیستی و دارای تابلو مشخص هستند را انتخاب کنند و افزود: سالانه ۱۵۰ مهدکودک غیر مجاز را می‌بندیم که بیشتر این مهدها به دلیل شکایت والدین و پیگیری بهزیستی بسته می‌شوند.

 

نفریه هشدار داد: مهدهای غیر مجاز بیمه نیستند و به دلیل مشکلات قانونی اصلاً نمی‌توانند خود را بیمه کنند در حالی که تمام مهدکودک‌های بهزیستی بیمه هستند و آموزش‌های کامل را ارائه می‌دهند.

 

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار