179281
۱۱ مهر ۱۳۹۷

شیراز شهر پایلوت دوستدار کودک می‌شود

عضو شورای شهر شیراز با اعلام این خبر که شیراز، شهر پایلوت دوستدار کودک می‌شود، گفت: این طرح به طور شفاهی مورد موافقت وزارت کشور قرار گرفته و ظرف چند روز آینده پیشنهاد آن به طور رسمی به وزارت متبوع ارسال خواهد شد.

به گزارش کودک پرس ، لیلا دودمان بیان کرد: طرحی به کمیسیون معماری و شهرسازی ارائه خواهد شد که حاوی استفاده از همه امکانات شهری برای کودکان و پرورش نقش آینده آنها باشد.

این عضو شورای شهر شیراز گفت: پایلوت شدن شهر شیراز مانند اصفهان و یکی از شهرهای شمالی امری است که به طور جدی مورد پیگیری طراحان شیراز، شهر دوستدار کتاب کودک قرار خواهد گرفت.

دودمان با بیان اینکه کارگروهی در این خصوص نیز تشکیل شده، ابراز امیدواری کرد که این مهم مورد تصویب کمیسیون معماری و شهرسازی و سایر کمیسیون‌های شورای شهر شیراز قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه محیطی که کودک در آن زندکی کرده، رشد می‌کند و می‌آموزد تاثیر بسیار زیادی بر تکامل به ویژه تکامل مغزی دارد، گفت: شهر مهمترین مکان برای تامین محیط تکاملی دوران ابتدایی کودک بعد از فضای خانواده محسوب می‌شود، لذا  کودکان باید تمام جنبه‌های توسعه سالم نظیر خود سومندی، آموزش، سرگرمی، تجربه هماهنگی فرهنگی و احساس ارتباط با محیط های شهری را در شهر کسب کنند .

عضو کمیسیون فرهنگی اجمتاعی شورای شهر شیراز عنوان کرد: کودکان با توجه به تجربه اندک و عدم رشد جسمانی و ذهنی کامل در برابر فضای خشک و خشن شهر بسیار آسیب پذیرند. بنابراین استفاده از سیاست‌های شهر دوستدار کتاب ابزار موثری برای تحقق نیازهای متغیر اجتماعات شهری کودکان است که برای اولین بار در دهه 90 توسط یونیسف(صندوق حمایت از کودکان سامان ملل) ارائه شده است .

به گفته دودمان، در ایران نیز برای نخستین بار پس از زلزله بم با توجه به مشکلات کودکان آسیب دیده این طرح اجرا شده است.

وی با بیان اینکه ایجاد شهر دوستدار کتاب کودک زمینه ساز سرمایه‌گذاری بر روی سلامت و پایداری بلندمدت شهرها است، گفت: طرح‌ دوستدار کودک به دنبال قائل شدن حقوق برای کودکان در شهرها، توسعه دانش و آگاهی آنها، کم کردن خشونت‌ها و ارتقای خلاقیت آنها در فضاهای شهری و تقویت مشارکت آنها در شهر و مدیریت شهری است‌.

 

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه بالا بردن آگاهی اجتماعی و ظرفیت سازی و افزایش مشارکت آحاد جامعه در خصوص کودکان و وجه به نیازهای بومی آنها از اولویت‌های بعدی این طرح است، اظهار کرد: در ایران وزن بیشتر این طرح توج به نگاه‌های عملکردی و کالبدی به شهر بر نقش هویتی آن سایه افکنده و به بعد فرهنگی و ذهنی آن کمتر توجه شده است‌.

دودمان یادآور شد: تلاش بر آن است تا شیراز به عنوان کاندیدای شهر دوستدار کودک با نگاه عینی، ذهنی نقش شهروندی کودکان را مبنا قرار داده و راهبردهای توسعه کمی و کیفی را در راستای افزایش نقش مشارکتی کودکان از قبیل مناسب سازی فضای شهری، فعالیت کودکان در فضای جمعی شهری و طبیعت گرایی، با تکیه آموزش و بهداشت را برای کودکان پیشنهاد دهد‌.

 

عضو شورای شهر شیراز گفت: باید حقوق کودکان به عنوان یک شهروند در جامعه شهری به رسمیت شناخته شود و از دیدگاه برنامه‌ریزان این طرح علاوه بر تغییرات کالبدی در شهر و استانداردسازی فضاها الزام ایجاد شهری دوستدار کتاب بازبینی دوباره ر مفهوم عدالت اجتماعی در عرصه شهری است‌.

 

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار