179213
۱۱ مهر ۱۳۹۷
مشاور تربیتی عنوان کرد؛

والدین به نحوه بیان مسائل اقتصادی در بین فرزندان دقت کنند

دکتر رزاقی مشاور تربیتی نسبت به بیان برخی مسائل روزمره و اقتصادی در فضای منزل بین فرزندان انتقاد کرد و از والدین درخواست کرد که به نحوه بیان مسائل زندگی در فضای خانواده دقت کنند.

به گزارش کودک پرس ، چند وقتی است که موجی از اضطراب و نگرانی درباره گرانی‌ها به راه افتاده است و با وجود اینکه مسئولان اعلام کرده‌اند که قیمت‌ها متعادل خواهد شد، برخی از افراد اصرار دارند که گرانی‌های جدیدی در راه است و تلاش می‌کنند تا با خرید کالای بیشتر خودشان را از بحرانی که اصلا وجود ندارد و زایده ذهن خودشان است، نجات دهند. در این میان برخی از این افراد منفی‌نگر، فرزندانی دارند که از اوایل مهرماه، سال جدید تحصیلی خود را آغاز کرده‌اند. متاسفانه این والدین با مطرح کردن اخبار غلط افزایش قیمت کالاها، فرزندشان را مضطرب و اثرات منفی در تحصیل او ایجاد می‌کنند.

دکتر پرویز رزاقی، مشاور تربیتی مدرسه می‌گوید: «معمولا نوجوانان در مسیر زندگی خودشان با یکسری چالش‌هایی مواجه هستند و هیجانات و نگرانی‌های مربوط به خود را دارند. این در حالی است که کمتر دیده شده که نوجوانان چالش‌های اقتصادی داشته باشند. اما این روز‌ها خانواده‌ها خواسته یا ناخواسته در منزل درباره نوسانات قیمت ارز و سکه صحبت می‌کنند و باور غلط کمبود برخی از کالا‌ها در جامعه را به صورت نگران‌کننده‌ای مطرح می‌نمایند. متاسفانه باید گفت که همین حرف‌ها می‌تواند ذهن نوجوان را به خودش معطوف کند و او را با یک چالش عجیب مواجه کند.»
او ادامه می‌دهد: «اولین پیشنهاد به خانواده‌ها برای دور کردن نوجوان خود از چالش‌های اقتصادی این است که از مطرح کردن مشکلات اقتصادی غیرواقع که حاصل جو روانی اشتباهی است بپرهیزند و مسائل اقتصادی را به شکل نادرست و مخرب بیان نکنند. زیرا که فکر نوجوان درگیر چنین مسائلی خواهد شد و او را دچار دلواپسی و دل‌مشغولی می‌کند و در نتیجه دانش‌آموزان را از درس خواندن باز می‌دارد.»
دکتر رزاقی با اشاره به این موضوع که دل‌مشغولی‌های ذهنی و فکری باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود، اظهار می‌دارد: «اگر قرار است مسائل اقتصادی در خانه مطرح شود نیز نباید از جملاتی مثل «ما دیگر نمی‌توانیم گوشت بخریم» «دیگر توان خرید میوه را نداریم» و «وضعیت بدتر از این هم خواهد شد» استفاده شود. زیرا که این جملات نوجوان را سرشکسته و دلسرد می‌کند و اعتماد به نفس او را می‌گیرد؛ و برایش تصور سربار بودن در خانواده ایجاد می‌شود و با خود فکر می‌کند که وجودش هزینه‌های زیادی را به خانواده‌اش تحمیل کرده است.»
این مشاور تربیتی با ذکر این مسئله که یک نوجوان نباید نگران مدیریت اقتصادی خانواده توسط پدر و مادر باشد، زیرا که ممکن است این نگرانی بر تحصیل او اثر منفی بگذارد، می‌گوید: «پدران و مادران باید با مدیریت ذهنی و رفتاری خود مانع ایجاد تنش در خانواده شوند، مسائل اقتصادی را بین خودشان حل و فصل نمایند و به نوجوانان استرس ندهند.»
پرویز رزاقی با بیان این‌که دانش‌آموزان باید با تلاش و کوشش در درس خواندن زحمات خانواده‌اش را جبران کند، می‌گوید: «باید این حس را به دانش‌آموزان القا کنیم که اگر در مقاطع تحصیلی موفق باشد و به خوبی درس بخواند، باعث جلب رضایت خانواده خواهد شد و در واقع قدردان زحمات والدین خود که برای فراهم شدن آسایش، رفاه و تحصیل او تلاش می‌کنند، باشد.»
رزاقی با اشاره به این مسئله که ۹ خانواده و مدرسه باید در زمینه مهارت آموزی دانش‌آموزان نهایت تلاشش را کند، اظهار می‌دارد: «وزارت آموزش و پرورش و مدارس تلاش کنند تا طراحی درسی را در محتوای کتاب‌ها قرار دهند. تا مواردی مثل کنترل مسائل مادی، خویشتن‌داری و مسئولیت‌پذیری را به دانش‌آموزان آموزش دهند. زیرا که این بچه‌ها در سنی قرار دارند که مسائل را به خوبی می‌پذیرند و بنابراین آن‌ها می‌توانند راه‌های صرفه‌جویی و بهتر استفاده کردن از پول خودشان را به راحتی آموزش ببینند و امورات زندگی شان را به نحو احسن پیش ببرند.»

این مشاور تربیتی مدرسه با تاکید بر اینکه دوران حساس شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان در دست آموزش و پرورش است و این وزارتخانه بیشترین مسئولیت را در قبال آموزش و یادگیری مهارت در این زمینه را بر عهده دارد، می‌گوید: «آموزش و پرورش می‌تواند با استفاده از طراحی کتاب‌ها در شورای تالیف کتب درسی، مهارت خوب زندگی کردن و استفاده درست از مدیریت زمان و دارایی خودشان را یاد بگیرند و این کفایت رفتاری اقتصادی متوجه زندگی نوجوانان شود. تا اگر خانواده‌ای دچار مشکلات مالی شد، مثلا پدری ورشکست شد یا نتوانست کار کند، فرزندان نحوه برخورد با بحران اقتصادی خانواده را بدانند.»

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار