179158
۱۱ مهر ۱۳۹۷
مدیر کل بهزیستی استان خبر داد؛

فعالیت ۱۱هزار کودک در مهدکودک‌های استان یزد

مدیر کل بهزیستی استان با بیان اینکه توجه به مقوله بازی در مهدکودکهای استان مهمترین هدف بهزیستی است گفت: بیش از ۱۱هزار کودک در ۳۱۴ مهدکودک شهری و روستای در استان یزد در حال فعالیت هستند.

به گزارش کودک پرس ، جلیل عفتی در نشست خبری به مناسبت رویدادهای جهانی این سازمان در مهرماه اظهارداشت : دوران کودکی یکی از مهمترین دورانی است که ما نسبت آن مسئولیت ویژه ای باید داشته باشیم و هرچه در این دوران سرمایه گذاری بهتری صورت گیرد نتایج آن در آینده به ثمر خواهد نشست .

وی افزود : مهمترین هدفی که ما درحال حاضر درمهد کودک های استان دنبال می کنیم  ایجاد فضای مناسب برای بازی کودکان بوده به دلیل اینکه بازی در این دوران با توجه به تک فرزند بودن اکثر خانواده ها مهمترین نیاز کودک بوده و اگر ما کودکانی خلاق و با استعداد را در آینده بخواهیم داشته باشیم باید بتوانیم شرایطی را درمهدهای کودک فراهم سازیم تا استعدادها و توانایی های این کودکان شکوفا شود .

عفتی  تصریح کرد : متاسفانه اکثرخانواده ها بر این باورهستند به دلیل مشغله کاری که دارند و وقت اینکه ازفرزند خود نگه داری کنند را ندارند فرزند را به مهدکودک می فرستند باور و فرهنگ اشتباهی است و بازی با همسالان درسن کودکی مهمترین نیاز کودک است .

مدیر کل بهزیستی استان گفت: در تمام مهدهای روستایی و مناطق کمتر برخودار استان با توجه به اختلات تغدیه کودکان یک وعده غذای گرم در اختیار بیش از۳هزارو ۵۰۰کودک قرارگرفته و به نوعی یک سوم کودکان استان تحت پوشش یک وعده غذای گرم قرار گرفتند .

وی با بیان اینکه این سازمان به مناسبت روز جهانی کودک برنامه های متنوعی را برگزار می نماید تصریح کرد : همزمان با روز جهانی کودک و با توجه به اینکه در ماه محرم قرار داریم همایش ۳ ساله های حسینی مخصوص کودکان ۳ تا ۶ساله  در روز ۲۱مهر برگزار می شود ، برگزاری باشگاه کتابخوانی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی ویژه کودکان و برگزاری جشنواره ۵۰ثانیه ای فیلم کودک برای نشان دادن خلاقیت ها و استعداد های کودک از مهترین برنامه های روز جهانی کودک در استان است .

 

 وجود ۴هزارو ۲۰۰فرد کم بینا و نا بینا در استان یزد

وی درخصوص روز جهانی نابینایان  که ۲۳مهرماه است هم گفت : این سازمان بیش از۴هزارو ۲۰۰فرد کم بینا و نا بینا را تحت پوشش و حمایت خود قرار داده و ۱۳مرکز  دراستان خدمات توانبخشی را به نابینایان ارائه می دهد .

 عفتی تصریح کرد : مهمترین اقداماتی که برای این افراد در حال حاضر انجام شده  اختیار خرید تجهیزات این جامعه به خود انجمن واگذار شده و این طرح درد و استان یزد و استان فارس به صورت پایلوت در حال اجرا است و این سازمان تنها نقش حمایتی را ایفا می کند.

وی افزود : سال گذشته بیش از۳۰هزار کودک در استان برای پیشگیری ازاختلالات بینایی مورد بررسی قرار گرفتند که از این بین ۱۴۰۰ کودک دارای اختلات نابینایی شناسایی شدند و مورد درمان قرار گرفتند .

 

۴۰۰نفراز معلولین استان در رده ورزش قهرمانی فعالیت دارند

وی در مورد هفته پارا المپیک و توجه به ورزش معلولان نیز اظهارداشت :  در مقوله ورزش معلولان توجه به ۲نکته ضروری بوده  اول اینکه یک فرد معلول در ابتدای کار شرایط خانه نشینی را داشته و آن اعتماد به نفس گذشته خود را از دست داده  و دیگر اینکه بازگشت اعتماد به نفس و توانمندی سازی این افرا بسیار مهم است و ورزش دراین بین نقش بسیار مهمی را ایفا می کند .

عفتی خاطر نشان ساخت : اهم اکنون بیش از ۴۰۰نفراز معلولین استان در رده ورزش قهرمانی فعالیت دارند و بیش از ۱۲۰۰نفر در ورزش همگانی فعالیت دارند و این تعداد ورزشکار دربیش از ۱۷تشکل ورزشی عضو یت دارند .

 

بهره مندی بیش از ۳هزار نا شنوا ازخدمات بهزیستی یزد

مدیر کل بهزیستی استان درمورد افراد ناشنوای استان نیز گفت : سال گذشته بیش از ۹هزار۳۲۷نفر دراستان از خدمات حوزه ناشنوایی و کم شنوایی بهره مند شدند که این خدمات شامل تهیه ۳۰۰موردسمعک ، ۱۵مورد کاشت حلزون ، و ۱۵۵مورد خرید تجهیزات کاشت حلزون بوده است .

وی افزود : در این زمینه پیشگیری مهمترین هدف این سازمان بوده  ما در ۲بحث پیشگیری و انجام آزمایشات ژنتیک و بررسی اختلالات ژنتیک برای جلوگیری از تولد افراد ناشنوا و دیگراینکه توجه به بحث غربالگری را در دستور کار خود قرار داده ایم و به دلیل اینکه هزینه ها درمان این بخش سنگین بوده ما بحث پیشگری را در اولویت کار خود قرارداده ایم و در حال حاضر کودک  متواد شده دارای اختلالات ناشنوایی به استان اضافه نشده و با اقدامات پیشگری شده  آمار ناشنوایی استان در حال افزایش نیست .

 

وی افزود : با توجه به اینکه هزینه درمان اختلالات شنوایی بسیار سنگین بوده باید در این زمینه فرهنگ سازی شود و خانواده ها بیشتر دراین زمینه آگاهی داشته باشند و متاسفانه در سیستم درمانی کشور ما بیشتر مباحث درمان مورد توجه قرار گرفته و مسئله پیشگیری آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته در حالی که با پیشگیر و آگاهی دادن بسیاری از مشکلات ما برطرف خواهد شد .

 

 ۱۰۰هزار یزدی سالمند هستند

 مدیر کل بهزیستی استان درمورد سالمندان استان نیز گفت: رشد جمعیت سالمندی در جهان ۲برابر شده ولی متاسفانه رشد سالمندی در ایران از ۶درصد به ۹درصد در حال افزایش بوده و در برخی از استان ها این نرخ در حال بالا رفتن است .

وی خاطر نشان ساخت : متوسط نرخ سالمندی درایران ۹درصد بوده و در استان این نرخ  ۳/۹ بوده و یزد در کشور در رده سالمندی رتبه ۱۲را دارا است و هم اکنون ۵/۷میلیون نفر سالمند در ایران وجود دارند که این آمار درسال ۲۰۲۰ به ۱۰میلیون نفرخواهد رسید و دراستان یزد بیش از ۱۰۰هزار نفر سالمند وجود دارند .

عفتی خاطر نشان ساخت: درحال حاضر سالمندان ما از بسیاری از مشکلات رنج می برند درحالی که در کشور پیشرفته اکثر سالمندان از وضعیت خوبی برخوردار بوده و دوران سالمندی سالمی را سپری می کنند .

 

 وی در مورد خدمات ارائه شده به سالمندان افزود : دراستان بیش از ۴۰مرکز به سالمندان خدمات را ارائه می هند و ما اولویتمان رسیدگی به افرادی هست که کمتر مورد توجه خانواده هستند و فاقد حمایتهای لازم بوده و یا اینکه خانواده ها توانایی نگهداری از این افراد را ندارند .

این مسئول توسعه مراکز روزانه سالمندی را از مهمتریتن اقدامات این سازمان عنوان کرد و گفت: این مراکز مانند مدرسه سالمندی است که فرد سالمند از صبح تا غروب در این مراکز با  هم  سالان بوده و تنها برای خواب به منزل می رود و در این مراکز خدمات درمانی و فرهنگی هنری و سرگرمی به افردا ارائه می شود.

وی با انتقاد ازمناسب سازی اماکن شهر ی و وضعیت حمل نقل شهر یزد برای  سالمندان و معلولان  گفت: خوشبختانه شهردار جدید یزد در دورانی که در یزد حضور داشتند اقدمات بسیار خوبی را در این زمینه انجام دارند که جای بسیار تشکردارد و امید است این اقدامات در آینده هم ادامه دارد باشد.

 

دبیر شورای مناسب سازی استان افزود: به دلیل عدم مناسب سازی اماکن و معابر شهری و سیستم حمل و نقل عمومی بسیاری از سالمندان و معلولان و اقشار آسیب پذیر خانه نشین شده و در سطح شهر حضورکمرنگی دارند وامید است با ایجاد زیر ساختها ی مناسب این افراد هم  بتوانند از این حقوق خود بهرمند شوند.

 

 

 

 

منبع: قدس آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار