179049
۱۰ مهر ۱۳۹۷
کارشناس شنوایی در سنندج؛

کم شنوایی، در سنین کودکی یا نوجوانی بروز می‌کند

کارشناس شنوایی در سنندج، با اشاره به اینکه در دوران نوزادی باید گوش کودک را معاینه کرد تا در صورت مشاهده ضایعات شنوایی از همان ابتدا تحت مداوا قرار گیرد، گفت: در مهدکودک، مدرسه و در ابتدای ورود به دانشگاه نیز لازم است که کودکان و نوجوانان تحت غربالگری شنوایی قرار گیرند چرا که بسیاری از اختلالات شنوایی دیرآغاز هستند و در سنین کودکی یا نوجوانی بروز می‌کنند.

به گزارش کودک پرس ، هر بخش از گوش نقشی مهم در تامین اطلاعات مورد نیاز مغز دارد، کم شنوایی در نتیجه آسیب رسیدن به یک یا چند بخش از گوش بیرونی و میانی یا داخلی است، برای درک بهتر کم شنوایی، آشنایی با آناتومی گوش و نحوه کار شنوایی امری مفید است.

همیشه باید کم شنوایی توسط متخصص شنوایی شناسی تشخیص داده شود، در واقع متخصص، شنوایی فرد را آزمایش کرده تا نوع و شدت آن را بسنجد پس از آن یک نمودار شنوایی که نشان دهنده این یافته‌هاست، تهیه می‌شود.

شنوایی‌شناسی علم شناخت، مطالعه شنوایی و اختلالات آن است که شامل ارزیابی، تشخیص اختلالات شنوایی، تعادل، حفاظت، پیشگیری، آموزش و توان‌بخشی است.

یک شنوایی‌شناس با استفاده از دستگاه‌های مختلف و آزمایشات متنوع به ارزیابی شنوایی و تشخیص ضایعات شنوایی از مسیر گوش خارجی تا کورتکس مغز پرداخته و یا سیستم تعادل را ارزیابی کرده و ضایعات آن را تشخیص می‌دهد و سپس نتیجه آزمایشات را به پزشک معالج از جمله متخصص گوش، حلق، بینی، مغز، اعصاب و یا اطفال ارائه می‌دهد .

مجتبی رستمی کارشناس شنوایی منطقه کردستان، با بیان اینکه یکی از وظایف بسیار مهم شنوایی‌شناسی، پیشگیری و حفاظت از شنوایی است، اظهار کرد: بهترین، راحت ترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای حفظ بهداشت و سلامت یک جامعه پیشگیری است و در زمینه شنوایی نیز باید به یاری آزمون غربالگری شنوایی(پیش‌بینی افت شنوایی)از ضایعات مربوط به این بخش تا حدود زیادی پیشگیری کرد.

 

کم شنوایی در سنین کودکی یا نوجوانی بروز می‌کند 

وی با اشاره به اینکه در دوران نوزادی باید گوش کودک را معاینه کرد تا در صورت مشاهده ضایعات شنوایی از همان ابتدا تحت مداوا قرار گیرد، افزود: در مهدکودک، مدرسه و در ابتدای ورود به دانشگاه نیز لازم است که کودکان و نوجوانان تحت غربالگری شنوایی قرار گیرند چرا که بسیاری از اختلالات شنوایی دیرآغاز هستند و در سنین کودکی یا نوجوانی بروز می‌کند.

کارشناس شنوایی در سنندج، تصریح کرد: افرادی که به نوعی در مراکز پر سر و صدا کار می‌کنند باید تحت این آزمون قرار بگیرند تا کسانی که دچار ضایعات شنوایی شده‌اند مشخص و مداوا شوند.

رستمی با اشاره به اینکه یک شنوایی‌شناس می‌تواند به توانبخشی بپردازد، عنوان کرد: اگر مشکل شنوایی یا ناشنوایی یک فرد قابل درمان نباشد، شنوایی‌شناس با تجویز سمعک مناسب، تنظیم سمعک مورد نظر با گوش کم شنوا یا ناشنوا و ارائه آموزش های لازم برای چگونگی استفاده از سمعک به وی یاری می‌رساند.

 

آموزش لب‌خوانی و گفتارخوانی 

وی در ادامه ذکر کرد: شنوایی‌شناس به فردی که دچار ناشنوایی کامل است و یا قدرت شنوایی او بسیار کم است و نمی‌تواند به یاری حس شنوایی خود ارتباط برقرار کند، لب‌خوانی و گفتار خوانی را آموزش می‌دهد.

کارشناس شنوایی در سنندج، بیان کرد: رشته شنوایی‌شناسی دارای چهار حیطه اصلی ارزیابی و تشخیص اختلالات شنوایی و تعادل، پیشگیری و حفاظت شنوایی، توانبخشی شنوایی و آموزش و مشاوره با افراد کم‌شنوا و ناشنوا است.

رستمی افزود: پیشگیری و حفاظت شنوایی، به بررسی آلودگی‌های صوتی کارخانجات و مراکز پر سروصدا می‌پردازد و تلاش می‌کند تا خسارت های ناشی از آلودگی صوتی به حداقل برسد.

 

شنوایی‌شناس، باید سمک را برای فرد ناشنوا تنظیم کند 

کارشناس شنوایی در سنندج، گفت: توان‌بخشی شنوایی، شامل ساخت و تجویز انواع قالب گوش، تجویز و ارزیابی وسایل کمک‌شنوایی مانند سمعک است، چرا که برخلاف تصور عامه مردم سمعک یک بلندگو نیست که بتوان آن را از داروخانه یا مرکز دیگری خریداری و استفاده کرد بلکه یک شنوایی شناس باید با استفاده از اطلاعات علمی خود و با توجه به مقدار شنوایی فرد کم‌شنوا، سمعک را برای گوش او تنظیم کند.

رستمی در ادامه اضافه کرد: در حیطه آموزش و مشاوره با افراد کم‌شنوا و ناشنوا، شنوایی‌شناس به فرد کم شنوا طرز استفاده از سمعک را آموزش داده و او را با اصوات مختلف آشنا می‌سازد و به ناشنوا لب خوانی و گفتارخوانی را آموزش می‌دهد.

 

تولد نوازد ناشنوا در کردستان شایع است 

وی با اشاره به اینکه در استان کردستان به دلیل ازدواج‌های فامیلی، متولد شدن نوازدهای ناشنوا شایع است، افزود: از بدو تولد به وسیله آزمایش‌های شنوایی و تا اواخر شش ماهگی کاملا مشخص می‌شود که نوازد کم شنوا یا ناشنوا است.

کارشناس شنوایی در سنندج، با بیان اینکه نوزاد بعد از تولد، در مرحله اول باید بشنود که بتواند صحبت کند، گفت: به دلیل سن زبان آموزی کودکان که بین دو تا سه سال است اگر نوازد کم شنوا باشد دچار لکنت زبان، تاخیر در سخن گفتن و تلفظ نادرست کلمات می‌شود.

رستمی در ادامه عنوان کرد: کودک کر و لال نداریم اما به دلیل اینکه نوازد ناشنوا است نمی‌تواند صحبت کند و این امر بسیار مهم است که والدین بعد تولد آزمایش شنوایی را از نوزادشان بگیرند.

وی با بیان اینکه عفونت گوش در کودکان بسیار شایع است، اظهار کرد: به دلیل شیردهی نادرست مادران و سرما خوردگی، نوزادان بیشتر در معرض عفونت هستند، در واقع هرگونه ویروس در بدن نوازدان موجب عفونت گوش می‌شود.

کارشناس شنوایی در سنندج، با اشاره به اینکه هندزفری ضربه شدیدی به گوش می‌زند، خاطرنشان کرد: بسیاری از جوانان و نوجوانان 16 تا 22 ساله به دلیل استفاده هندزفری با صدای بلند، مبتلا به کم شنوایی هستند.

رستمی در پایان یادآور شد: کودکان که ناشنوا متولد می‌شوند با عمل کاشت حلزون به راحتی می‌توانند در مدارس عادی درس بخوانند و بدون هیچ مشکلی به زندگی عادی ادامه دهند.

 

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار