179045
۱۰ مهر ۱۳۹۷

۳۰سالگی ماتیلدا/ تخیل کودکانه یا مبارزه با واقعیت جامعه

رولد دال بیشتر به خاطر نوشتن داستان چارلی و کارخانه شکلات‌سازی مشهور است ولی یکی از تاثیرگذارترین آثارش ماتیلدا بود که حالا سی سال از انتشار آن می‌گذرد.

به گزارش کودک پرس ، به طور حتم در اکثر کشورهای جهان رولد دال با داستان چارلی و کارخانه شکلات سازی مشهور است، ولی این نویسنده انگلیسی آثار داستانی فانتزی بسیاری دارد که از جمله بهترین آن‌ها داستان کتاب ماتیلدا است که حالا 30 سال از نوشتن این داستان می‌گذرد. دال داستان ماتیلدا را برای اولین بار در سال 1988 منتشر کرد. داستان درباره دختری نوجوان است که پدر و مادرش به او لقب‌های زشتی می‌‌دهند و او را دروغگو خطاب می‌کنند ولی ماتیلدا یک دخترکوچولوی نابغه است و دارای قدرتی جادویی است. ماجرای اصلی داستان از زمان مدرسه رفتن ماتیلدا شروع می‌شود که رابطه دوستی شخصیت اول داستان با معلم مدرسه است.

روزنامه ایندیپندنت در سالگرد 30 سالگی انتشار کتاب ماتیلدا یادداشتی نوشته است و اعتقاد دارد میلیون‌ها نفر در سراسر جهان داستان ماتیلدا را به این خاطر دوست دارند که در میان صفحات آن احساس آرامش و راحتی می‌کنند. به اعتقاد این روزنامه قهرمان دختر این داستان پیامی که به مخاطبان خود می‌دهد این است که می‌توان با هوش و استعداد بالا به جای تهدید اطرافیان موجب بهتر شدن زندگی و اصلاح آن شد.

 

به اعتقاد خبرنگار روزنامه ایندیپندنت داستان ماتیلدا داستان این روزهای جامعه بشری است چون به جای افتخار به هوش بالای شخصیت اول داستان از سوی اطرافیان مورد تمسخر قرار می‌گیرد. در حقیقت هوش بالای ماتیلدا به جای بالا بردن جایگاه اجتماعی‌اش موجب جدا شدن او از اطرافیان و منزوی شدن‌ش می‌شود ولی از این هوش برای زندگی کردن و حتی زنده ماندن در میان این همه تمسخر استفاده می‌کند. در داستان ماتیلدا عصبانی می‌شود درحالی که این مسئله یک تابو محسوب می‌شود. خشم ماتیلدا قدرت جادویی او را زیاد می‌کند و از این قدرت برای اجرای عدالت استفاده می‌کند.

در داستان دال جامعه‌ای به تصویر کشیده شده که در آن فقر مانع تحصیل دختران و منزوی شدن آنها در جامعه می‌شود ولی قصه فانتزی تخیلی نویسنده به شخصیت اول داستان اجازه می‌دهد از قدرت جادویی برای تغییر دادن این رویه استفاده کند. پیامی که داستان برای مخاطب 30 سال پیش انگلیس دارد این است که دختران هم حق تحصیل دارند و باید جامعه به این حقوق آنها احترام بگذارد.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت داستان ماتیلدا به هیچ وجه عقاید فمینیستی ندارد ولی از زمان خود جلوتر است و به زنان و دختران این قدرت را می‌دهد که در مقابل خشونت و تمسخر اطرافیان ایستادگی کنند. وقتی ماتیلدا با استفاده از نیروی دهنی خود اجسام را حرکت می‌دهد در حقیقت این پیام را به زنان و دختران جامعه خود می‌رساند که می‌توانند برای حقوق خود از نیروی ذهنی خود کمک بگیرند. در حقیقت حرکت دادن اجسام با نیروی ذهنی همان چیزی است که امروزه شاهد آن هستیم. خیلی از اتفاقات و خشونت‌ها علیه زنان با جنبش‌های مدنی تغییر پیدا کرده است. کتاب ماتیلدا به زنان یاد می‌دهد به جای سکوت در مقابل تمسخر اطرافیان به اصلاح آن بپردازند به جای نقش قربانی جایگاه یک قهرمان را داشته باشند.

 

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار