موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
178526
۰۸ مهر ۱۳۹۷
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش خبر داد؛

انجام ۱۱۶ پژوهش درباره تأثیر تکلیف شبانه/ اجرای مشق شب در ۲۸ درصد کلاس‌های درس

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از یک سال قبل روی این موضوع کار کردیم که البته در دنیا جدید نیست، گفت: ۱۱۶ پژوهش درباره تأثیر تکلیف در یادگیری انجام شده و نشان می‌دهد مشق شب به ‌شکل سنتی و در قالب رونویسی باعث دلزدگی دانش‌آموز می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «مدرسه زندگی»، درباره شاخص‌های مدرسه اظهار کرد: اگر ما نگاه قالبی داشته و تنوع و تکثر افراد را به رسمیت نشناسیم، از مدرسه زندگی فاصله گرفته‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه خانواده‌ها باید بپذیرند فرزندشان یک موجود بی‌همتاست و قرار نیست شبیه دیگران شود، افزود: اگر این باور ایجاد شود، در می‌یابند قرار نیست فرزندشان را در مسیری که خودشان می‌خواهند هدایت کنند و به علایق او بی‌توجه باشند.

حکیم‌زاده با بیان اینکه خانواده‌ها باید کمک کنند تا استعدادهای خاص کودکان شناسایی شود، گفت: در این صورت انتظارات آنها از کودکشان انتظارات به‌حقی خواهد بود.

وی ادامه داد: در مدرسه که اولین کانون اجتماعی بعد از خانواده است، پذیرش گرم و صمیمانه و احترام گذاشتن و برچسب نزدن به دانش‌آموز باید مورد توجه باشد؛ استفاده از واژه‌هایی چون تنبل، ناتوان و… می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه درسی و نحوه تعامل اولیای مدرسه با دانش‌آموز نیز از دیگر شاخصه‌های مدرسه زندگی هستند، گفت: اگر قرار باشد دانش آموزان صرفاً مطالبی را تمرین و تکرار کنند که ارتباطی با بیرون نداشته باشد و زندگی را به آنها یاد ندهد، مدرسه زندگی نخواهیم داشت؛ هرچند همه نمرات آنها عالی باشد.

 

وی افزود: عادت کردیم تکالیف روتین به دانش‌آموزان بدهیم بدون آنکه توجه کنیم نقشی در تعمیق یادگیری دارند و آیا آموخته‌های‌شان تناسبی با بیرون پیدا می‌کند یا خیر؟

حکیم‌‌زاده با اشاره به طرح تکالیف مهارت محور به جای مشق شب، اظهار کرد: امسال در مدارس حائز شرایط و دارای تراکم مطلوب، قرار شد به جای آنکه دانش‌آموزان بعد از مدرسه سرمشق و تکلیف، تمرین کنند، مهارت‌های زندگی را تمرین کنند.

وی با بیان اینکه از یک سال قبل روی این موضوع کار کردیم که البته در دنیا جدید نیست، گفت: 116 پژوهش درباره تأثیر تکلیف در یادگیری انجام شده و نشان می‌دهد مشق شب به ‌شکل سنتی و در قالب رونویسی باعث دلزدگی دانش‌آموز می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امسال با ابلاغ وزیر آموزش و پرورش، ممنوعیت کتب کمک درسی و برگزاری هرگونه آزمون تحصیلی در مدارس ابتدایی اعلام شد؛ اگر جایی از والدین خواسته می‌شود کتبی را تهیه کنند یا با مؤسسه‌ای قرارداد ببندند، غیرقانونی و تخلف است و از سوی آموزش و پرورش پیگیری می‌شود.

 

وی در پاسخ به این پرسش که مدارس خاص برای حذف مشق شب انتخاب شده‌اند، گفت: خیر، بررسی‌هایی برای شروع کار داشتیم و تصمیم گرفتیم در کلاس 16 تا 25 نفر این کار را انجام دهیم زیرا کلاس کمتر از 16 ممکن است چندپایه باشد و درکلاس با تراکم بالای 25 نفر امکان ارزیابی دقیق وجود نداشت؛ با انجام آزمایشی و دریافت بازخوردها می‌توانیم آن را بسط و توسعه دهیم.

حکیم ‌زاده اضافه کرد: امسال 28 درصد کلاس‌های درس مشمول طرح می‌شوند، البته اگر معلمانی از کلاس‌های بالای 25نفر، داوطلب باشند و توانمندی را داشته باشند که ارزیابی کنند ما استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بحث تمام وقتی معلمان ابتدایی را در قالب طرحی پیش‌بینی کردیم که افزایش حقوق آنها هم مدنظر است و آنها ساعات بیشتری را صرف می‌کنند، گفت: این یک بسته است که از حذف پیک نوروزی شروع شده است و در ادامه کتب کمک درسی ممنوع شد و سپس به حذف مشق شب رسید؛ هدف اینها در نهایت این است که مدرسه فعلی را به سمت «مدرسه زندگی» ببرد.

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص تبلیغ کتاب‌های کمک درسی در صدا و سیما، افزود: چرایی تبلیغ کتب کمک درسی را باید از صداوسیما سوال کرد. ما بارها اعلام کردیم اینها ضدتربیتی هستند. حتی برای دوره پیش دبستانی هم تبلیغ چنین محتواهایی را شاهد بودیم؛ ما سیاست‌گذاری و رویکردها را اصلاح می‌کنیم و قوانینی وضع می‌کنیم که مدارس به سمت تربیت مورد تأکید در سند تحول بروند.

وی افزود: اما یک سوی مشکل، خانواده‌ها هستند و تصور می‌کنند اگر از کودکی ذهن بچه‌ها را با انواع و اقسام کلاس‌ها پر کنند، موفقیت وی تضمین شده است در حالی که اینگونه نیست؛ با انجمن‌های اولیا و مربیان در جهت آموزش والدین برنامه‌هایی داریم و اگر برنامه‌هایی برای آگاهی والدین در رسانه ملی نیز داشته باشیم بار زیادی از دوش مدارس برداشته می‌شود.

حکیم‌زاده ادامه داد: امروز دیگر متن و کتاب درسی را خیلی به عنوان منبع اصلی یادگیری به رسمیت نمی‌شناسیم چه برسد به اینکه بگوییم کتاب جامع پیش دبستانی؛ و تبلیغ کنیم که با اصول تربیتی و یادگیری منطبق نیست.

 

وی با بیان اینکه شاید مهم‌تر از فضای فیزیکی مدارس، تعامل انسانی در مدرسه باشد، گفت: برای آنکه دانش‌آموزان ما حس خوبی داشته باشند باید با تکریم با آنها برخورد شود و این را همه معلمان می‌توانند انجام دهند کمااینکه تا کنون هم اینگونه بوده است و امید است این مسیر با قوت ادامه یابد.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار