موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری
1780
۲۸ مرداد ۱۳۹۵

هفته دوازدهم بارداری

مطالب آموزنده و مهم که مادر باید در هفته ی دوازدهم بارداری خود بداند.

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

اندازه کودک شما به حدود 5 سانتی متر یعنی تقریبا اندازه یک لیموترش رسیده است و حدود 15 گرم وزن دارد.در این هفته صورتش به صورت انسان بیشتر شباهت دارد.چشمهایش که در ابتدا در دو طرف صورت او شکل گرفته بودند، به یکدیگر نزدیکتر شده اند و گوشهای او در نزدیکی مکان نهایی خود در دو طرف سر او قرار دارند. روده های کودک شما، که آنقدر سریع رشد کرده اند که تا حدی وارد بند ناف او هم شده بود، حرکت بازگشتی خود را به سمت حفره شکمی آغاز می کند. کلیه های او، ادرار را در مثانه جمع آوری می کنند. سلولهای عصبی او به سرعت زیاد شده اند و ارتباطات عصبی مغز در حال شکل گیری هستند. ممکن است  واکنشهای بیشتری مثل مکیدن نشان بدهد؛ اگر شما به شکم خود فشار وارد کنید، او حتی ممکن است در داخل رحم شما پیچ و تاب هم بخورد؛ با این حال برای چند هفته دیگر هم شما قادر به احساس کردن حرکات او نخواهید بود.

 

 

وضعیت بدن مادر در هفته دوازدهم

 

2947

 

خطر سقط جنین بسیار بسیار کم تر شده است.و شما در حال پایان رسانیدن 3 ماهه اول هستید.نفس راحتی بکشید! به احتمال زیاد اکثر مشکلاتی که داشتید یا بطور کامل برطرف میشود و یا اینکه بسیار کم تر خواهد شد.

 

پوست اطراف نوک سینه تیره تر میشود.و بعلت افزایش حجم خون در بدنتان جوش های مزاحمی که قبلا داشتید را برای مدتی نخواهید داشت و از شرشان برای مدت خلاص می شوید.

 

انرژی شما در حال بازگشت است و روز به روز به آن افزوده خواهد شد.از لحاظ عاطفی نیز خلق و خوی شما بهتر خواهد شد.

 

رحم شما بر روی استخوانهای لگنی در حال بزرگ شدن است و پزشک شما می تواند بخش بالایی رحم را در قسمت پایین شکم شما احساس کند. هرچند تا چند هفته دیگر هم شما به لباس حاملگی احتیاج نخواهید داشت، اما مطمئنا احساس کرده اید که اندازه دور کمر شما در حال بزرگ شدن است و در لباسهای گشادتر احساس راحتی بیشتری می کنید.

 

همچنین ممکن است شما سوزش معده را تجربه کرده باشید؛ در این حالت شما سوزشی را که معمولا از پایین جناق سینه شروع شده و تا حلق ادامه پیدا می کند، احساس می کنید. این حالت به خاطر تغییرات هورمونی و همچنین تغییرات اندام شما رخ می دهد و ممکن است موجب شود که از غذا یا خواب خود لذت کافی نبرید. در این حالت، خوردن مقادیر کم غذا و پرهیز از مصرف غذاهای سرخ شده، چرب، تند و ادویه دار که مشکل را شدیدتر می کنند، می تواند کمک کننده باشد.

 

در این زمان رحم شما از انتهای سطح لگن به جلوی شکم‌تان منتقل می شود و فشار از روی مثانه کم می شود. یک خط تیره عمودی روی شکم شما نمایان می شود که جای نگرانی ندارد و پس از وضع حمل این خط نیز بر طرف می شود.

 

مراقبت های بارداری در هفته دوازدهم

 

2935

 

شکم شما کم کم بزرگتر می شود، شکم بزرگ شما می تواند بدنتان را به جلو و به حالت خودگی بکشاند، که با متمایل کردن لگن شما به عقب کمرتان کج می شود. فرم ضعیف بدنی می تواند منجر به درد در گردن شانه ها و پایین کمر شود. شانه هایتان را به عقب بغلتانید کمی از درد کاسته خواهد شد. خوردن «میان وعده» برای شما و جنین تان خوب است، و باعث متعادل نگه داشته شدن سطخ قند خونتان می شود.

 

برای جلوگیری از خطر توکسوپلاسموز شما میباست در خوردن گوشت بسیار محتاط باشید. گوشت میبایست بطور کامل پخته باشد بنابراین در خوردن کباب بسیار باید مراقب باشید.

 

در پایان سه ماهه اول شما میتوانید نزدیکی داشته باشید مگر اینکه خطر زایمان زودرس داشته باشید و یا خطر پاره شدن غشا یا آسیب به جفت وجود داشته باشد.برخی از مادران نگران آسیب رسیدن به جنین میباشند ولی نگران نباشید؛ضخامت مخاطی پوشش دهانه رحم و مایع آمنیوتیک به خوبی از جنین محافظت میکند.

 

بین هفته های 12 تا 18 دوران بحرانی رشد مغز کودک شما میباشد.در این زمان ، غده هیپوفیز شروع به کار میکند.بنابراین از استعمال هر گونه الکل،توتون،تنباکو و مواد مخدر خودداری نمایید چرا که اصرات زیان باری بر روی کودک شما می گذارد

 

هورمون‌هایی که در دوران بارداری ممکن است باعث لطافت پوست در یک مادر شوند،، ممکن است در مادر دیگر باعث ایجاد جوش شوند. در صورت بروز این مشکل قبل از پوشانیدن جوش‌ها با پودرهای آرایشی، با پزشک خود مشورت کنید.

 

از اسیدی شدن معده جلوگیری نمایید و سعی کنید از خوردن غذاهای چرب، اسیدی و ادویه ای تند پرهیز نمایید. وعده‌ها را کوچک‌تر و به هم نزدیک‌تر کنید و بلافاصله پس از غذا دراز نکشید. در عین حال از آنتی اسیدها و کربنات کلسیم نیز استفاده نمایید.

 

نکات تغذیه مادر

 

3218

 

هورمون پروژسترون در دوران بارداری؛ روند هضم را کند می کند. این روند فواید زیادی برای بدن شما دارد. به عنوان مثال بدن زمان بیشتری را برای هضم مواد مغذی صرف می‌کند.

 

 

* غذاهای حاوی فیبر مانند نان‌های سبوس دار، جو و برنج قهوه‌ای بخورید.

 

 

* مصرف سبزیجات، حبوبات، آجیل، نخود فرنگی، کلم بروکلی و بادام خود را افزایش دهید.

 

 

* به مقدار زیاد آب بنوشید، حداقل 10 لیوان در روز.

 

* آب میوه به خصوص آب آلو، گلابی، تمشک که سرشار از فیبر است، مصرف کنید.

 

 

* سعی کنید غذای خود را کمتر اما وعده های غذایی خود را بیشتر کنید.

 

 

* سعی کنید مواد غذایی را کاملاً پخته‌شده مصرف کنید تا عفونت‌ها از این طریق وارد بدن شما نشود. یکی از این موارد که باید حتما حواستان به آن باشد استفاده از گوشت نیم پز است که از پخت کامل آن مطمئن شوید.

 

 

* مکمل های آهن می‌تواند موجب یبوست شود. سعی کنید آنها را با 28 گرم فیبر که برای زنان باردار توصیه می‌شود، مصرف کنید.

 

برنامه فعالیت مادر در هفته دوازدهم

 

3037

 

از انجام کارهایی که تنفس زیادی نیاز دارد جدا خودداری نمایید کارهایی از جمله غواصی زیر آب،کوهنوردی،سفر به مناطق با ارتفاع کم.چرا که میزان اکسیژنی که به کودک میرسد بسیار بسیار کم خواهد شد و زندگی کودک را به مخاطره می اندازد.

 

ورزش

 

2938

 

اگر در ورزش از وزنه استفاده می کنید، وزن آن‌ها را کاهش دهید. هرگز اجازه ندهید که ضربان قلب شما خیلی زیاد بالا برود و از 140 فراتر رود. اینکار باعث می شود که بدن گرم شده و جریان خون رحم کم‌تر شود. اکنون در اکثر باشگاه‌های ورزشی، وسایل مجهز به دستگاه‌های کنترل ضربان قلب می باشند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار