موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
177860
۰۴ مهر ۱۳۹۷
دراینستاگرام؛کیان عبداللهی رونامه نگار:

مدارس غیرانتفاعی و روح سرمایه‌داری!

روزنامه فرهیختگان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، گزارشی از مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی موجود در تهران منتشر کرد که در آن به اسامی مجموعه‌ای از این مدارس به همراه صاحبان مشهور آنها و نیز شهریه‌ای که از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند، اشاره شده است.

به گزارش کودک پرس ، مایکل سندل فیلسوف مشهور عدالت و استاد دانشگاه هاروارد روش جالبي برای ارائه نظرات و درسهای خود در فلسفه ي عدالت دارد. او معمولاً با طرح مثالهای واقعی و قرار دادن دانشجویان و مخاطبان در معرض تصمیم‌گیری بین گزینه‌های مختلف، نهایتاً به آنها می‌گوید که تقریباً منطبق با کدام نظریه فلسفی در حوزه عدالت تصمیم‌گیری کرده‌اند و در ادامه به تشریح و تبیین نظری این نظریات و نقاط تمایز و ضعف و قوت آنها می‌پردازد.
چند سال پیش که درس‌گفتارهای او به تازگی در اینترنت بر روی سایتهایی مانند يوتيوب قرار گرفته بود، یکی دو نمونه از مثالهای او را بدون آنکه توضیحی درباره اطراف آن بدهیم با یکی از افراد صاحب فضل به صورت تلفنی در میان گذاشتیم و از او خواستیم که در آن حالت فرضی بر اساس هرآنچه از تئوری و نظر می‌داند، انتخاب کند که کدام تصمیم را عملیاتی می‌کند. این فرد از قضا نزدیک به 20 سال فلسفه اسلامی خوانده و تدریس می‌کند، دستی هم بر فقه دارد و خود را در نظر و عمل دشمن لیبرالیسم می‌داند،اما جالب آنکه در این مثال از همان تصمیمی دفاع می‌کرد که بر اساس نظریه فایده‌گرایی (Utilitarianism) توجیه می‌شود! در حالی که اگر از همین ایشان، فارغ از این مثال و حالت فرضی، به صورت نظری درباره فایده‌گرایی(مکتب اصالت سود) سوال می‌شد ایشان یقیناً آن را یکی از غیراخلاقی ترین و غیروح سرمایه دارانسانی‌ترین نظریات ذیل لیبرالیسم توصیف می‌کرد!

روزنامه فرهیختگان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، گزارشی از مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی موجود در تهران منتشر کرد که در آن به اسامی مجموعه‌ای از این مدارس به همراه صاحبان مشهور آنها و نیز شهریه‌ای که از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند، اشاره شده است. در میان مالکان این مدارس اسامی جالبی از جناح‌های مختلف سیاسی حضور دارند، از محمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق و محسن هاشمی رئیس شورای شهر و سعد(احمد)حجاریان برادر سعید حجاریان تا نهضت آزادی و الیاس پسر محمدباقر #قالیباف و یک عالم مشهور و غلامعلی #حداد_عادل !

شاید اگر از خیلی از این آقایان در مقام تئوری و بیان، نظرشان را راجع به مکتب کاپیتالیسم بپرسید، با درشت‌ترین ادبیات(و البته صادقانه) این مکتب را غیراخلاقی و غیراسلامی توصیف کنند؛غافل از اینکه دمیدن به این سبک از آموزش و پرورش که نهایتاً منجر به قرار گرفتن فرصتهای بهتر آموزشی برای افراد متمکن‌تر و پولدارار می‌شود و اصل فرصت‌های برابر آموزشی برای همه کودکان را به حاشیه می‌راند، با مکتب کاپیتالیسم و سرمایه‌داری نسبت بیشتری دارد تا با اصول جمهوري اسلامي.

 

 

 

 

انتهای پیام/

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار