177563
۰۳ مهر ۱۳۹۷
رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت:

۳ درصد دانش‌آموزان گرفتار کم‌شنوایی/ والدین عفونت گوش را جدی بگیرند

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۳ درصد از دانش‌آموزان مبتلا به کم‌شنوایی هستند، گفت: عفونت گوش، بیماری‌های التهابی گوش و ضربه‌های صوتی دلیل عمده این مسئله است.

به گزارش کودک پرس ، سعید محمودیان در نشست خبری که هم‌زمان با هفته ناشنوایان و افتتاح شبکه رادیویی برای این قشر از جامعه در رادیو سلامت برگزار شد، اظهار داشت: نرم جهانی کم‌شنوایی و ناشنوایی ۵.۶ درصد در کل جهان است که ناشنوایی در واقع اختلالاتی به شمار می‌رود که فرد به دلیل شدت بالای مشکل، با استفاده از سمعک و کاشت حلزون هم نمی‌تواند شنوایی خود را به دست آورد و باید برای کمک به این افراد از لب‌خوانی، زبان اشاره و یا سایر روش‌های توانبخشی استفاده کرد.

وی افزود: کم‌شنوایی اختلالاتی است که فرد می‌تواند از وسایل کم‌شنوایی بهره بگیرد و حس شنوایی به آن بازگردانده شود، همچنین یکی از بیشترین معلولیت‌های جهان که روندی رو به رشد در جهان داشته، مسئله کم‌شنوایی و ناشتوایی است و بر همین اساس سازمان بهداشت جهانی کشورها را ملزم به انجام برنامه‌های پیشگیرانه و حمایتی کرده است.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت ادامه داد: شیوع کم‌شنوایی متوسط و عمیق در میان نوزادان ۲.۷ در هر تولد زنده است و این میزان در همه گروه‌های سنی ۵.۷ در هر یکصد نفر است.

محمودیان گفت: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ۴۷۵ میلیون نفر در سراسر جهان به کم‌شنوایی و ناشنوایی مبتلا هستند و بر همین اساس دولت‌ها باید برنامه پیشگیرانه را انجام دهند.

 

وی اعلام کرد در حدود شش استان کشور ما نیز آمار کم‌شنوایی و یا ناشنوایی حدود سه برابر بوده که شامل استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، فارس، کهگیلویه و بویراحمد است که ازدواج‌های فامیلی و ژنتیک دلیل این افزایش به شمار می‌رود.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت اعلام کرد: از هر یکصد دانش‌آموز سه نفر مبتلا به کم‌شنوایی هستند که مهمترین علت آن ابتلا به عفونت‌های گوش، بیماری‌های التهابی گوش و ضربه‌های صوتی است، همچنین مصرف خودسرانه برخی از داروها و آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند به گوش کودکان آسیب برساند.

محمودیان گفت: سازمان بهزیستی یارانه‌هایی برای کمک به این بیماران با همکاری بنیادهای خیریه همچون بنیاد برکت و شفا اختصاص داده و سالانه یک‌هزار مورد از این افراد از مزایایی همچون هزینه کاشت حلزون بهره‌مند می‌شوند.

وی بیان داشت: این افراد برای درمان نیاز به ۶۰ میلیون تومان هزینه دارند که از لحظه شناسایی، این هزینه بر دوش خانواده‌ها بوده و سالانه نیز ۲ میلیون تومان برای نگهداری از این دستگاه‌ها نیاز است.

 

وی خاطرنشان کرد: ایران جزو کشورهای پیشرو در زمینه ارائه خدمات کاشت حلزون است وموفقیت‌های زیادی در این زمینه حاصل شده است.

 

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار