موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری
1774
۲۸ مرداد ۱۳۹۵

هفته یازدهم بارداری

مطالب آموزنده و مهم که مادر باید در هفته ی یازدهم بارداری خود بداند.

کودک شما چگونه تغییر می کند

 

جنین شما در حال شروع داشتن سیکل های خواب و بیداری معمولاً بین 5 تا 10 دقیقه است. اگر شما سرفه کنید ممکن است حتی او را بیدار کنید. شاید حتی با پاهایش لگد بزند. بیشترین حرکاتش در دست و پاهایش است. در صورتی که دختر باشد، تخمدانهای او اکنون کاملاً شکل گرفته اند و اگر پسر باشد بیضه ها و کیسه ی بیضه ی او کامل شده اند. بهر حال هنوز برای تشخیص جنسیت جنین زود است ریه ی او رشد کرده و تقریباً کامل است، گرچه سیستم گردش خونش هنوز وابسته به شماست ولی منبع تامین خون خود جنین نیز شروع به فعالیت کرده است. پوست جنین شروع به صخیم شدن می کند، فولیکولهای ریز مو بر سطح پوستش ظاهر می شود، فک او دارد سخت می شود تا رهای صوتی او نیز شروع به شکل گیری کرده اند. او اولین جوانه ی دندان هایش را دارد که به عنوان دندانهای ریز رشد خواهند کرد.

 

پلک‌ها و قفسه سینه بسته هستند تا چشم‌ها و قلب را محافظت کنند.

 

کوچولوی شما هم اکنون به اندازه شصت دست می باشد. او حالا می تواند ببلعد و لگد بزند. ناخن‌های او نیز شروع به رشد می کنند. سر او به اندازه ای بزرگ است که تقریباً بیشتر اندام او را در بر می گیرد. در عین حال می توان ستون مهره‌های او را نیز به وضوح مشاهده کرد.در این هفته پزشک می تواند ضربان قلب او را تشخیص دهد و همین شنیدن ضربان قلب به معنی رشد صحیح کودک می باشد.

 

حالت بدن او که شبیه حرف C و خمیده بود کم کم دارد صاف میشود.اندام تناسلی خارجی فرزندتان تا آخر این هفته شکل میگیرد البته پایان هفته 14 ام تشخیص آن راحت تر خواهد بود.

 

وضعیت بدن مادر در هفته یازدهم

 

2942

 

یک سوم از راه را پیموده اید.ممکن است تغییراتی در رشد موها و ناخن های خود احساس نمایید.الآن بیشتر از هر وقت دیگری موهایتان کم تر میریزد و حالت بسیار خوبی دارد.سرعت رشد ناخن های شما نیز ممکن است مدام در حال تغییر باشد و این بعلت تغییر متداوم هورمون های بارداری است.

 

ممکن است درجه حرارت بدن شما بالا رود و مدام تعریق نمایید.

 

شما ممکن است در این دوره عوارض عجیبی را مشاهده کنید، همانند افزایش بیش از حد بزاق دهان. سعی کنید یاد بگیرید که کدام یک از این عوارض طبیعی هستند و کدام یک ممکن است نشانه یک مشکل احتمالی باشند. همچنین ممکن است سوالاتی در زمینه فعالیتها یا خوردن غذا ها و داروها داشته باشید. به دنبال پاسخ این سوالات بروید تا بدانید در دوران حاملگی چه کارهایی ایمن و بی خطر هستند و چه کارهایی ممکن است خطرناک باشند.

 

متاسفانه زنانی که عادت به میگرن دارند در دوران بارداری بیشتر دچار سردرد میشوند.استفاده از مسکن هایی همچون استامینوفن در دوران باراری بی خطر است ولی باید از مسکن هایی همچون ایپوبروفن اجتناب نمود.ولی توصیه اکید میشود که در صورت امکان دارو مصرف ننمایید و بروش طبیعی در صدد مقابله با درد برآیید.بطور مثال با کمپرس سرد و یا ورزش میتوانید از درد بکاهید.

 

اگر تهوع به شما اجازه نمی دهد که غذاهای متنوع بخورید، یا هنوز هم خیلی وزن اضافه نکرده اید (بسیاری از خانمهای حامله در سه ماهه اول بین 1 تا 2.5 کیلوگرم وزن اضافه می کنند) نگران نباشید. اشتهای شما به زودی باز می گردد و شما هر هفته حدود نیم کیلوگرم وزن اضافه خواهید کرد.ضمنا برای برخی از بانوان ار این هفته به بعد حالت تهوع روز به روز کمتر میشود و شاید هم کاملا از بین برود.

 

رحم شما در این زمان تمام محیط لگن شما را در بر گرفته است. بند ناف نیز به صورت چرخشی، از یک رگ اصلی و دو رگ فرعی تشکیل شده است. بند ناف وظیفۀ تغذیه کودک را بر عهده دارد و عملکرد آن با پرده دور جنین کاملاً هماهنگ است تا جنین محافظت شود.

 

مراقبت های بارداری در هفته یازدهم

 

2935

 

در این هفته ممکن است شروع به احساس مقداری درد کلی و عدم راحتی در منطقه ی بین ناف و کشاله ی ران خود نمایید. لگن خاصره شما نیز ممکن است به علت رشد رحم دچار درد شود بالا قرار دادن پاهایتان در خاتمه ی روز می تواند به کم شدن درد کمک کند. مجموعاً بین هفته ی 11 تا 14 ممکن است یک آزمایش خون و یک سونوگرافی به شما پیشنهاد شود. ترشح بزاق شما شدید می شود که معمولاً در پایان سه ماهه ی اول ناپدید می‌شود.

 

در صورتی‌که سرما خورده اید یا به آنفولانزا دچار شده اید قبل از مصرف دارو ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. استامینوفن و آنتی اسیدهای دیگر عموماً مشکلی ندارند ولی شربت‌های سینه و سرفه و آرام بخش‌های سرما خوردگی ممکن است حاوی موادی باشند که برای رشد کودک در این مقطع مناسب نیست. در زمان بارداری هرگز از بروفن (Ibuprofen) استفاده نکنید.

 

خیلی خوب است اگر بتوانید در روز 2 وعده میوه و 5 وعده سبزیجات میل نمایید.

 

پزشک شما ممکن است در سه ماهه اول برای شما آزمایش غربالگری تجویز نمایدکه ترکیبی از اولتراسوند و آزمایش خون است؛برای اینکه تعیین کند آیا کودک شما در معرض خطر ناهنجاریهای کروموزومی مانند سندرم داون است یا خیر.

 

نکات تغذیه مادر

 

3034

 

در صورتی‌که سرما خورده اید یا به آنفولانزا دچار شده اید قبل از مصرف دارو ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. استامینوفن و آنتی اسیدهای دیگر عموماً مشکلی ندارند ولی شربت‌های سینه و سرفه و آرام بخش‌های سرما خوردگی ممکن است حاوی موادی باشند که برای رشد کودک در این مقطع مناسب نیست. در زمان بارداری هرگز از بروفن (Ibuprofen) استفاده نکنید.

 

برنامه فعالیت مادر در هفته یازدهم

 

3031

 

سعی کنید تا می توانید به پهلو بخوابید. اینکار باعث افزایش گردش جریان خون می شود. بالش‌ها و کوسن‌های مخصوصی وجود دارند که می توان با استفاده از آن‌ها بسیار راحتتر خوابید و آنقدر راحت هستند که حتی بعد از زایمان هم ممکن است بدون آن‌ها خواب به چشمتان نیاید.

 

 

ورزش

 

3033

 

اگر مایل به انجام ورزش در دوران بارداری هستید نیازی نیست که حتما به ورزشگاه بروید و در محیط خانه نیز میتوانید تمرینات ورزشی ملایم را انجام دهید.یک تمرین که به آن kegel می گویند این است که عضلات اطراف مهبل و مقعد را به مدت 8 تا 10 ثانیه منقبض نگه دارید.این تمرین سبب تقویت کف لگن و ناحیه واژن و پرینه میشود.

انجام دادن ورزش‌های مخصوص ماهیچه‌های لگن می تواند به قوی شدن عضلات این ناحیه منجر شود و قوی بودن این عضلات در آینده به شما بسیار کمک خواهد کرد.

 

 

منبع:   مهدپرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار