1765
۲۸ مرداد ۱۳۹۵

ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب‌بازی در آینده نزدیک

یحیی‌پور: ما به‌دنبال ایجاد صنف تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان اسباب‌بازی هستیم و باید تا آن زمان، صنوفی را که با این صنعت در ارتباط هستند، شناسایی و از آن‌ها برای توسعه این صنعت دعوت کنیم.

به گزارش کودک پرس    مناف یحیی‌پور اظهار کرد: این طرح برای بازنگری تا حدود دو هفته دیگر در اختیار نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای همکار کانون در دومین جشنواره ملی اسباب‌بازی قرار خواهد گرفت تا در هم‌اندیشی با آن‌ها، مشکلات و نقاط ضعف آن رفع شود.

او درباره انتقادهای واردشده و کمیت و کیفیت دومین جشنواره ملی اسباب‌بازی، گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان این جشنواره بوده است و ما درصددیم با مشارکت بخش‌های دولتی و غیردولتی، صنعت اسباب‌بازی را سامان دهیم. بنابراین طرح یادشده را برای بازنگری تا دو هفته دیگر در اختیار افراد مرتبط با کانون و نمایندگان و نهادهایی که در دومین جشنواره ملی اسباب‌بازی حضور داشته و با آن همکاری کرده‌اند، قرار خواهیم داد تا بتوانیم این طرح را تقویت کنیم.

وی بیان کرد: صنعت اسباب‌بازی، صنف مستقلی ندارد و در دومین جشنواره ملی اسباب‌بازی، صنف خرازی‌ها بیش از سایر صنوف در این زمینه مشارکت داشته‌اند. اگرچه صنف پلاستیک‌فروش‌ها و نوشت‌افزارفروش‌ها نیز در این زمینه فعال‌اند؛ اما به هر حال، ما برای ادامه کار قطعا به‌دنبال مشارکت دانشگاهیان خواهیم رفت تا آن‌ها با توجه به نتایجی که از دو جشنواره اسباب‌بازی عایدمان شده است، بتوانند راهکارهای مناسبی را ارائه دهند، البته به ساز و کار مناسبی برای حضور نمایندگان تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان اسباب‌بازی نیز می‌اندیشیم تا در وضعیتی که آن‌ها هنوز صنف مستقلی ندارند، خلأ حضورشان پر شود.

او نمره دومین جشنواره ملی اسباب‌بازی را با توجه به بودجه و هزینه‌ای که برای آن صرف شده است، ۱۶ یا ۱۷ دانست و گفت: فکر می‌کنم ما نباید به‌دنبال نمره‌دهی باشیم، بلکه باید ارزیابی‌های کیفی را ملاک عمل خود قرار دهیم. ما به‌دنبال کمک به‌ شکل‌گیری صنف تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان اسباب‌بازی هستیم. کانون هنوز در این زمینه درپی ارزیابی است و جلساتی را شهریورماه با نهادهایی که در این زمینه فعال بوده‌اند تشکیل خواهد داد. البته ما در مجموع، روند کار جشنواره را روبه رشد می‌دانیم اگرچه انتقادی نیز بر آن وارد است و آن‌ها را می‌پذیریم.

یحیی‌پور از ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب‌بازی در آینده نزدیک در محل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان خبر داد و گفت: ما به‌دنبال ایجاد صنف تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان اسباب‌بازی هستیم و باید تا آن زمان، صنوفی را که با این صنعت در ارتباط هستند، شناسایی و از آن‌ها برای توسعه این صنعت دعوت کنیم. از این نظر، برگزاری جشنواره اسباب‌بازی برای ما اهمیت دارد. هر جشنواره‌ای  براساس یکسری برنامه‌ریزی‌ها طراحی می‌شود. بنابراین ما نمی‌توانیم به‌طور پیوسته و انحصاری از افراد خاصی برای سخنرانی در نشست‌ها یا برپایی و اداره کارگاه‌ها دعوت کنیم. لازم است با ایجاد فضای مناسب برای حضور همه فعالان، متخصصان و دست‌اندرکاران این حوزه راه را برای انعکاس افکار و نظرهای گوناگون باز بگذاریم.

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به موضوع قیاس نخستین جشنواره ملی اسباب‌بازی و دومین دوره این جشنواره پرداخت و ادامه داد: در دومین جشنواره، ما با اعلام فراخوان عمومی نه‌تنها از تولیدکنندگان، بلکه از تمام بخش‌های غیرتولیدی که با کار فرهنگی در این زمینه در ارتباط بودند، خواستیم مشارکت جدی داشته باشند، اما در بخش نشست‌ها و کارگاه‌های علمی ممکن است این سوال پیش آمده باشد که چرا فلان موسسه یا فلان سخنران نیست. واقعیت این است که هر سال، این برنامه شاکله خاص خود را دارد و نمی‌توان به‌صورت انحصاری به‌دنبال شخص و موسسات خاص بود. همچنین تنوع، مقوله‌ای است که ما برای رسیدن به اهداف‌مان به‌شدت به‌دنبال آن هستیم.

یحیی‌پور میزان مشارکت در دومین جشنواره اسباب‌بازی را در قیاس با نخستین جشنواره، قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: در جشنواره دوم، خانواده‌ها حضور چشمگیرتری داشتند و به‌نظر می‌رسد، این جشنواره توانسته است، مورد توجه عموم قرار گیرد.

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان همچنین اظهار کرد: برخی دوستان نقدهایی به ما دارند یا درباره حضورشان انتظارهایی دارند که از حیطه توان و اختیارهای ما خارج است. قطعا این‌که شخصی انتظار داشته باشد که پیوسته از او دعوت شود، در حالی که خود را صاحب نظر می‌داند، در شرایط فعلی که جامعه و مسئولان با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند، منطقی نیست. ما از تمام کسانی که فکر می‌کنند در این زمینه می‌توانند تأثیرگذار باشند، دعوت کرده‌ایم و علاقه‌مندان به این حوزه نباید انتظارشان این باشد که به‌صورت تک‌تک دعوت شوند. در واقع، من قضاوت‌هایی را که درباره دومین جشنواره اسباب‌بازی مطرح شده است، تک‌بعدی و شتاب‌زده می‌دانم.

وی اضافه کرد: نباید فراموش کنیم که جشنواره به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی همه نیازها باشد، این جشنواره برای رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند استمرار و مشارکت همه نهادها، دستگاه‌ها و فعالان این عرصه است. امیدواریم با حضور گسترده علاقه‌مندان، بتواند طرح‌های قابل ملاحظه‌ای را از سوی متخصصان پذیرا باشد. ما در آغاز راه هستیم و برای محقق شدن طرح سامان‌دهی صنعت اسباب‌بازی به همکاری همه بخش‌های دولتی و خصوصی مرتبط نیاز داریم.

منبع:    ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار