176414
۲۷ شهریور ۱۳۹۷

درهنگام تب کودک مراقب تشنج باشید

متخصص کودکان گفت: تب در کودکان بیماری نیست؛ بلکه، نشانه‌ای برای شناخت بیماری‌ها در کودکان است.

به گزارش کودک پرس ، دکتر باوفا متخصص کودکان با بیان اینکه یکی از بیشترین مواردی که باعث مراجعه والدین به پزشک می‌شود، تب کودکان است، گفت: تب بیماری نیست؛ ولی، یک علامت بوده و می‌تواند نشان دهنده مبارزه بدن با عفونت است.

وی با بیان اینکه وجود تب را می‌توان از حالت بچه تشخیص داد، گفت: صورت سرخ و برافروخته، رنگ پریدگی و نداشتن شادابی همیشگی و خسته بودن از علائم تب است که می‌توان با گذاشتن دست بر روی پیشانی کودک متوجه آن شد.

دکتر با وفا با بیان اینکه برای اندازه گیری دقیق تب باید از تب سنج استفاده کرد، افزود: تب سنج‌ها انواع مختلفی چون: نوارپیشانی، دیجیتالی (مقعد، زیر بغل، زیر زبانی) و … دارند که معمولاً برای نوزادان زیر ۴ سال از مقعدی یا زیر بغلی استفاده می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در هر کدام از تب سنج ها، میزان متفاوت، نشانه تب است، گفت: در مقعدی ۳۸ درجه سانتی گراد، زیر بغلی ۳۷ و ۲ درجه سانتی گراد و زیر زبانی ۳۷ و نیم درجه سانتی گراد نشان دهنده تب است.

دکتر باوفا با بیان اینکه گاهی موارد افزایش درجه حرارتی داریم که با تب ناشی از بیماری اشتباه گرفته می‌شود، بیان داشت: این مورد در پی فعالیت و هیجان زیاد، نوشیدن مایعات گرم و لباس زیاد به وجود می‌آید که با کمی خنک کردن، کم کردن لباس و پایین آوردن درجه حرارتمحیط و کم کردن هیجان این افزایش دما پایین می‌آید.

وی بیان داشت: در گرمازدگی نیز کودک تب می‌کند؛ اما، منشا این تب، عفونی نیست.

 

این متخصص کودکان با بیان اینکه عفونت‌ها سر دسته علل تب می‌باشند و ویروس‌ها در صد بالایی از آن‌ها را در بر می‌گیرند، افزود: تزریق واکسن، دندان در آوردن (خیلی خفیف)، کمبود آب در اثر اسهال و استفراغ، کم شیر خوردن در شیر خوارگان خیلی کوچک، واکنش‌های آلرژیک و بیماری‌های خود ایمنی مثل: بیماری‌های رماتیسمی و بیماری‌های خونی مثل: سرطان‌ها هم می‌توانند از دلایل تب در کودکان باشند.

وی با بیان اینکه هرچه سن پایین‌تر باشد، بررسی تب مهم‌تر است، افزود: در نوزادان (بچه زیر ۲۸ روز) و شیرخوار زیر ۳ ماه، تب همیشه جزء علامت‌های خطر است و والدین باید در ابتدا به کودک شیر دهند، لباس وی را کم کنند و اگر علی رغم این‌ها کودک دچار تب بود، فوراً به پزشک مراجعه کنند.

دکتر باوفا با بیان اینکه در تب خفیف؛ اگر، حال کودک خوب بود و تغذیه به طورمناسب انجام می‌شود، نیاز به دارو پایین آورنده تب وجود ندارد، افزود: گاه برخی از کودکان در اثر تب، دچار بی حالی و بی اشتهایی می‌شوند که باید به پزشک مراجعه کنند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت داشتن چه علایمی همراه با تب بالا باید به پزشک مراجعه کرد، گفت: در موارد زیر مراجعه به پزشک ضروری است:

۱. اگر کودک زیر سه ماه باشد. ۲. اگر شکایتی مثل درد گلو و گوش داشته باشد. ۳. درصورت داشتن علائم ادراری. ۴. تشنج. ۵. بی حالی. ۶. گریه مداوم. ۷. مشکل در راه رفتن. ۸. کبودی لب، زبان و ناخن. ۹. درد شکم. ۱۰. سفتی گردن. ۱۱. سردرد شدید. ۱۲. سرگیچه. ۱۳. تنفس مشکل. ۱۴. ملاج تو رفته یا برآمده. ۱۵. ناله داشتن. ۱۶. مشکلات جسمی، مثل: سرطان، بیماری قلبی، کم خونی و بیماری‌های ایمنی. ۱۷. علائمی همراه با سرفه، استفراغ، اسهال و راش. ۱۸. اگر کودکانی که واکسن زده باشند و تبشان بیشتر از ۴۸ ساعت طول بکشد. ۱۹. بچه رفتار طبیعی و فعالیت همیشگی را ندارد و تب داشته باشد. ۲۰. بچه نتواند خوب مایعات
را بخورد و کم آب شود.

متخصص کودکان گفت: در موقع دندان در آوردن، کودک کمی بی قرار و دارای مدفوع شل است و بدن کودک ممکن است خیلی کم افزایش درجه حرارت داشته باشد؛ ولی، این‌ها شدید نیست و اگر شدید بود، منشأ دیگری دارد.

 

وی به تبی که به دنبال آن تشنج ایجاد شود نیز اشاره کرد و با بیان اینکه تب و تشنج اکثراً در ۲۴ ساعت اول و اکثراً تب بیشتر از ۳۹ درجه سانتی گراد است و بیشتر بین ۶ ماهگی تا ۶ سالگی اتفاق می‌افتد، افزود: اول باید مطمئن شویم تب و تشنج است؛ بنابراین، باید علت‌های دیگر تشنج را مثل: زردی، عفونت مغز، کاهش قند، سدیم، کلسیم یا مسمومیت دارویی و … را رد کنیم.

دکتر باوفا با بیان اینکه خانواده‌ها در اولین تشنج باید به پزشک مراجعه کنند، بیان داشت: در بیشتر موارد تشنج ناشی از تب به شرطی که تشخیص درست باشد، بی خطر است.

وی بد نفس کشیدن کودک، از دست رفتن هوشیاری، بالا رفتن سیاهی چشم بالا، سفت شدن یا تکان خوردن شدید دست و پا را از علائم تب و تشنج عنوان کرد.

این متخصص کودکان کار‌هایی که باید در هنگام تشنج انجام داد را چنین عنوان کرد: بچه را به پهلو در حالی که اطرافش چیز‌های تیز و ناامن نباشد، بخوابانیم؛ چیزی در دهانش نگذاریم و اگر چیزی در دهان بود، باید آن را خارج کنیم؛ در دفعه اول والدین باید به مدت زمان تشنج توجه کنند و بدانند چه قدر طول می‌کشد و سعی بر پایین آوردن درجه تب داشته باشند و بعداً به پزشک مراجعه کنند.

 

این متخصص اطفال با بیان اینکه اگر تب بچه‌های زیر دو سال بیشتر از یک روز و برای بالای دو سال بیشتر از دو روز طول کشید و این تب از سوی پزشک، تب بیماری ویروسی تشخیص داده شده بود؛ ولی، باز همچنان تب ادامه داشت، باید دوباره به پزشک مراجعه کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به راه‌های پایین آوردن تب نیز اشاره کرد و گفت: خنک نگه داشتن محیط، کم کردن لباس، مصرف مایعات فراوان، استراحت کردن و عدم بازی و نرفتن به پارک و میهمانی، خنک کردن با رفتن به حمام آب ولرم و قرار دادن پارچه نمناک زیر بغل، کشاله ران و زیر ناف از راه‌هایی است که می‌توان تب را پایین آورد؛ اما، نکته قابل توجه این است که آب باید حتماً ولرم باشد.

دکتر باوفا درباه مصرف دارو برای کودکان در زمان تب چنین گفت: بچه هاتا ۱۸ سالگی در زمان تب آسپرین استفاده نکنند، از استامینوفن برای کودکان بالای ۳ ماه و ایبوپروفن از ۶ ماهگی با دز مناسب در تب‌های بالا استفاده شود.

 

وی افزود: اگر تب کودک، بعد از مصرف استامینوفن و ایبوپروفن در مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه پایین نیامد، در صورتی که دوز و مقدار دارو درست بود، باید به پزشک مراجعه کند.

 

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار