1762
۲۸ مرداد ۱۳۹۵

بی اشتیاقی همدانی ها برای جشنواره‌ تئاتر کودک

با وجود میزبانی همدان در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در آذرماه امسال، اشتیاقی در میان کارگردانان همدان و شهرستان‌های آن دیده نمی‌شود.

به گزارش کودک پرس،    برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی و هنری کشور و استان همواره مورد توجه مردم و مسؤولان به خصوص فعالان عرصه تئاتر قرار گرفته است.

اتفاقی که اگر چه همراه با خاطرات شیرینی برای عموم مردم بوده اما دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی هم برای اهالی تئاتر استان داشته تا بتوانند آخرین ساخته‌های خود را در بهترین شرایط ممکن روانه این رویداد کنند.

اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که برخلاف سال های گذشته و با توجه به مشکلات موجود کارگردانان تئاتر استان امسال با وجود تلاش برای آماده‌سازی کارهای خود نه تنها چندان رغبتی به شرکت در این جشنواره نداشته بلکه گلایه‌ها و انتقاداتی نیز از مسؤولان ذیربط دارند.

در همین راستا رضا روان اظهار کرد: هر سال در این فصل کارگردان‌های تئاتر کودک استان در جنب و جوش و تلاش برای آماده سازی آخرین ساخته‌های خود برای شرکت در  این جشنواره بودند اما امسال این رونق در تولیدات کار کودک آنها دیده نمی‎شود که موجبات نگرانی اهالی تئاتر را فراهم کرده است.

سرپرست گروه نمایشی «چهره نما» همدان افزود: هر ساله بیش از 12 کار کودک در همدان و حدود هفت نمایش در شهرستان‌ها برای شرکت در جشنواره کودک در حال آماده‌سازی بودند در حالی که امسال تعدادی از کارگردان‌ها تولیدات سال‌های قبل خود را راهی جشنواره خواهند کرد و تعدادی هم با تحمل مشکلات و سختی‌های فراوان در حال  آماده‌سازی کارهای جدید خود هستند.

وی گفت: دلیل اصلی اینکه نه تنها در بخش کودک و نوجوان بلکه در کارهای بزرگسال نیز تحرکی در تئاتر همدان دیده نمی‌شود، به نحوه مدیریت و کارشناسی تئاتر استان برمی‌گردد که از مهمترین آنها می‌توان به ضعف در برگزاری جشنواره تئاتر استانی اشاره کرد.

این هنرمند فعال تئاتر همدان ادامه داد: تجربه سال‎های اخیر نشان داده که با وجود رفتار سلیقه‌ای برخی از دست اندرکاران، اکثر کارگردان‎های تئاتر همدان دیگر اعتمادی به جشنواره‌ها و نوع داوری‎های آنها به خصوص در نحوه انتخاب کارها ندارند.

وی که سابقه حضور در سه دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را در کارنامه هنری خود دارد؛ اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال شهرام کرمی دبیر جشنواره کودک است، امیدواریم مانند سال‌های گذشته عمل نکرده و حداقل در بخش کودک و نوجوان از داوران انحصاری که هر ساله از همدان حضور دارند استفاده نکند.

روان افزود: از طرفی دیگر از آنجا که هر ساله و بعد از انتخاب کارها مشکلات زیادی به وجود می‌آید پیشنهاد می‌شود شورای انتخاب نمایش‌های کودک و نوجوان از افراد اصلح در همدان انتخاب شوند.

وی که نمایش «سرناد» را در خردادماه گذشته به روی صحنه داشت با اشاره به مشکلات فراروی تئاتر بزرگسال در همدان گفت: در بخش تئاتر بزرگسال نیز مشکلات زیادی وجود دارد که نشان از ضعف برنامه‌ریزی و کارشناسی ضعیف این حوزه دارد.

این هنرمند فعال تئاتر همدان با بیان اینکه جشنواره تئاتر استانی ما دیگر نابود شده است؛ گفت: سال‌هاست برای این جشنواره تولید کار مناسب صورت نمی‌گیرد و متاسفانه این مهم هیچ وقت بررسی و ریشه‌یابی نمی‌شود که در صورت ادامه این روند تئاتر همدان تا چند سال آینده تعطیل خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از آنجا که هنرمندان و به خصوص فعالان عرصه نمایش تنها براساس علایق شخصی و با حداقل هزینه‎ها اقدام به خلق آثار فاخر می‎کنند انتظار از مسئولانی که حاصل زحمات شبانه‎روزی آنها را در زمره آمار و گزارشات عملکرد خود لحاظ می‌کنند این است که اگر حمایت نمی‌کنند، بازدارنده نیز نباشند.

تأسف از پرداخت هزینه بیمه و سالن‌ تئاتر توسط گروه‌های نمایشی

روان در ادامه با انتقاد از سیاست‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان در مقابل فعالیت‌های فرهنگی و هنری به خصوص تئاتر؛ گفت: امسال اتفاق جالب دیگری نیز در حوزه تئاتر همدان رخ داده است که واقعاً جای تاسف دارد.

وی ادامه داد: در حالی که تنها حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان تئاتر واگذاری محل تمرین و اجرا به اهالی نمایش است، اما اخیراً یکی از شروط آنها برای اجرای نمایش گروه‎ها، بیمه کردن سالن‌های محل اجرا توسط سرپرست گروه‌هاست در حالی که این  مراکز زیر مجموعه ارشاد بوده و وظیفه آنهاست مجتمع‌ها و سالن‎های خود را زیر پوشش بیمه قرار دهند.

این کارگردان ادامه داد: این در حالی است که هنرمندان حوزه نمایش نه تنها از حمایت مالی این اداره برخوردار نبوده بلکه باید در کنار سایر هزینه‌های خود نسبت به تامین هزینه بیمه سالن‌های ارشاد نیز اقدام کنند.

وی گفت: البته این اتفاق تنها در همدان رخ می‌دهد و در هیچ کجای کشور چنین برخوردی با هنرمندان صورت نمی‎گیرد، بنابراین از مسؤولان استانی تقاضا داریم ضمن ورود به این مساله نسبت به شفاف‎سازی در این مورد اقدام کنند.

روان افزود: با توجه به  شرایط موجود به نظر می‌رسد آینده تئاتر برای مسؤولان ارشاد همدان به عنوان مهمترین نهاد فرهنگی استان اهمیتی نداشته و روز به روز شاهد نزول این رشته پرمخاطب هستیم و به عبارتی دیگر «سال به سال دریغ از پارسال»!

وی برنامه‌ریزی، آموزش مناسب و انتخاب متن‌های قوی را از مهمترین نیازهای تئاتر امروز استان عنوان کرد و افزود: از آنجا که ارزش و کیفیت نمایش‌های ساخته شده برگرفته از سواد و تجربیات بزرگان تئاتر هر شهر و نحوه اجرای آنهاست، می‌تواند الگوی مناسبی برای جوانان علاقمند باشد.

این هنرمند تصریح کرد: در حوزه تئاتر همدان نه تنها در حوزه آموزش بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم بلکه گزینش‎های سلیقه‎ای و استفاده از موضوعات تکراری و متون ضعیف و پیش پا افتاده نیز در تئاتر ما فراگیر شده است.

منبع:   فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار