موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
175618
۲۲ شهریور ۱۳۹۷
پس از انقلاب؛

چند فیلم خاطره‌انگیز و نوستالژیک در حوزه کودک و نوجوان+ توضیحات

سینمای کودک و نوجوان در حقیقت بعد از انقلاب اسلامی در ایران رونق گرفت اما هنوز به جایگاهی که مناسب این حوزه باشد نرسیده است. با این وجود برخی تولیدات در ذهن مخاطبان خود خاطره‌هایی را به یادگار گذاشتند.

به گزارش کودک پرس ، اما برخی فیلم‌سازان توانستند فیلم‌هایشان را به خاطره تبدیل کنند.

 

1. شهر موش‌ها 1

«شهر موش‌ها» ابتدا به‌صورت یک جُنگ تلویزیونی به کارگردانی مرضیه برومند و محمدعلی طالبی در سال 1364 ساخته شد.

شهر موش‌ها 1 اولین فیلم پرمخاطب کودکان پس از انقلاب بود.

2. گلنار

در سال‌های پس از جنگ، «گلنار» با فضای موزیکال و ترانه‌های جذابش مورد استقبال غیرقابل‌تصور تماشاگران قرار گرفت. کامبوزیا پرتوی با این فیلم نشان داد می‌تواند به‌خوبی با کودکان رابطه برقرار کند.

این فیلم در صدر فروش سال 1368 قرار گرفت و بیش از 15 سال بعد این فیلم دوباره در سانس صبح بعضی سینماها به امید رونق دوباره سینمای کودک پخش شود.

3. دزد عروسک‌ها

محمدرضا هنرمند با ساختن «دزد عروسک‌ها» دست به تجربه تکنیک جدیدی در سینمای کشور زد. تلفیقی که او میان فیلم زنده و انیمیشن انجام داد، حتی هنوز هم باگذشت حدود 25 سال از پخش فیلم، جذاب و دیدنی است.

4. پاتال و آرزوهای کوچک

«پاتال و آرزوهای کوچک» با استفاده از شعر و آواز مثل بیشتر فیلم‌های کودکان در دهه 60 از اقبال خوبی برخوردار شد. مسعود کرامتی تمهید بسیار ساده برگرداندن فیلم را بارها در فیلم به کار می‌گیرد و گلدانی شکسته را به حالت اولش و زباله‌ها را داخلِ کیسه‌زباله بازمی‌گرداند.

پاتال و آرزوهای کوچک سال 1369 بعد از «هامون» در رده پرفروش‌ترین قرار گرفت.

5. سفر جادویی

ابوالحسن داوودی در یک سفر متافیزیکی و فانتزی، کاراکتر پدر را به قبل بازگرداند و پدر با بازی اکبر عبدی بدل به همان کودک دوست‌داشتنی شد که از اکبر عبدی سراغ داشتیم. مضمونِ مذموم بودن تنبیه بدنی کودکان در فیلم بهانه‌ای است که دو ساعت بچه‌ها همراه والدینشان با مشاهده فیلم سرگرم شوند و کلی بخندند.

6. مدرسه پیرمردها

در فیلم «مدرسه پیرمردها» نگاه خنده‌دار علی سجادی حسینی به پیرمردهای منزل سالمندان که هرکدام به کاریکاتوری از قبل خودشان تبدیل‌شده‌اند، برای بچه‌ها جذاب و دیدنی است و بچه‌ها مشتاقانه داستانِ حضورِ پسربچه‌ای در منزل سالمندان و میان پیرمردها را دنبال می‌کنند. شخصیت آشپز با بازی اکبر عبدی با صدای نازک و جیغ کشیدن‌ها و لهجه مخصوصش برای کودکان جذاب است.

7. کلاه قرمزی و پسرخاله

«کلاه قرمزی و پسرخاله» از همان فرمول پیروز و امتحان پس داده اقتباس از یک برنامه تلویزیونی پیروز بهره‌گیری می‌کند. در زمان ساخت فیلم «کلاه قرمزی و پسرخاله»، برنامه تلویزیونی «صندوق پست» به همراه کلاه قرمزی و آقای مجری از برنامه‌های محبوب کودکان بود. فیلم سینمایی کلاه قرمزی و پسرخاله از امتیاز تعیین‌کننده حمید جبلی بهره می‌برد و توانایی جبلی را در ارائه تیپ‌های عروسکی دوباره به رخ می‌کشد.

8.«الو الو من جوجوام»

مرضیه برومند که سال‌ها تجربه در اساس برنامه‌های کودکان را در کارنامه خود داشت و تجربه‌های موفقی مثل آلبوم تلویزیونی و عروسکی «مدرسه موش‌ها» و «خونِ مادربزرگِ» را از سر گذرانده بود، در «الو الو من جوجوام» هم تلفیقی از دو آلبوم خونه مادربزرگِ و «آرایشگاه خوشگل» را با تلفیقِ جذاب‌ترین عناصر و شخصیت‌های هرکدام ارائه کرد.

9. خواهران غریب

«خواهران غریب» مثل تعداد زیادی از فیلم‌های کودکان از موسیقی و آوازهای جذاب بهره می‌برد و از سویی دیگر از مضمون همه‌وقت جذاب جابه‌جایی دوقلوها هم استفاده می‌کند. شاید تلفیق این دو تمهید جذاب، رمز موفقیت فیلم باشد. فیلم از روی قصه سرشناس اریش کستنر ساخته‌شده که پیش از آن فیلم «دونیمه سیب» کیانوش عیاری هم از آن اقتباس‌شده بود و فروش خوبی را تجربه کرده بود.

10. یکی بود یکی نبود

ایرج طهماسب پس از «کلاه قرمزی و پسرخاله»، فیلمی دیگر با کاراکترهای عروسکی ساخت، اما تفاوت اینجا بود که «یکی بود یکی نبود» برنامه تلویزیونی نمونه و در حال پخش نداشت؛ درنتیجه فروش‌ اش قابل‌مقایسه با کلاه قرمزی و پسرخاله نبود. فیلم از انبوهی عروسکِ ریزودرشت و بامزه و ترانه‌های جذاب بهره می‌برد.

11. خاله‌سوسکه

خاله‌سوسکه داستانی قدیمی، نوستالژیک و خاطره‌انگیز است. چنین ویژگی مهمی به‌صورت بالقوه می‌تواند عنصر تأثیرگذاری برای جذب مخاطب به سالن‌های سینما باشد. نادره ترکمانی هم با بهره‌گیری از این داستان اصیل ایرانی و بهره بردن از المان‌هایی از فرهنگ فولکلور، سعی کرده فیلم جذابی بسازد.

12. نخودی

«نخودی» فیلم خوش‌ساخت و تأثیرگذاری است. داستان فیلم نخودی به کارگردانی جلال فاطمی، در مورد یک کارگردان تئاتر عروسکی است که در انجام نمایش‌هایش ناموفق است. او با هر شکست و تحقیری کوچک و کوچک‌تر می‌شود، اما ملاقات با نخودی در سرزمین قصه‌ها، زندگی وی را تغییر می‌دهد.

13. اختاپوس

سید جواد هاشمی برای ساخت اولین فیلم سینمایی‌اش سراغ ساخت یک فیلم کودک پرهزینه رفت. «اختاپوس» مثل تعداد زیادی از فیلم‌های ژانر کودک، تقابل ازلی و ابدی خیر و شر را به‌عکس می‌کشد.

14.«شهر موش‌ها 2»

سال 93 فیلم «شهر موش‌ها 2» که قسمت دوم فیلم سینمایی خاطره‌انگیز و محبوب کودکان در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 بود، به کارگردانی مرضیه برومند پخش شد. شهر موش‌ها 2 درمجموع در 85 سینما در سراسر کشور به نمایش درآمد و با فروش 11 میلیارد و 300 میلیون تومانی با پشت سر گذاشتن فیلم اخراجی‌ها 2 پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای کشور ایران در آن زمان شد.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار