موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
175564
۲۱ شهریور ۱۳۹۷

احداث مراکز پیش دبستانی در استان‌های محروم الزامی شد

رضوان حکیم‌زاده با اشاره به اینکه مدارس مکلف هستند از فضاهای مازاد مدارس دولتی برای تشکیل کلاس‌های پیش‌دبستانی استفاده کنند، گفت:هدف ما این است که حداکثر نوآموزان کشور در پیش‌دبستانی حضور داشته باشند و در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب آمده است که از مهدکودک تا دانشگاه اهمیت دارد.

به گزارش کودک پرس ، چند روز پیش رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش اعلام کرد، حدود هفت هزار پیش دبستانی غیرمجاز که هم‌اکنون مشغول فعالیت هستند از اول مهر فعالیت نخواهند کرد. مجتبی زینی‌وند همچنین اظهار داشته که بیش از ۱۵ هزار مرکز پیش دبستانی از دیگر دستگاه‌ها به غیر از آموزش و پرورش مجوز فعالیت گرفتند که مدیران هشت هزار مرکز به وزارت آموزش و پرورش مراجعه کرده و مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند، اما همچنان هفت هزار مرکز پیش دبستانی بدون مجوز و به‌صورت غیر قانونی مشغول به کار هستند. در این مؤسسات نیرو‌های گزینش نشده و استفاده از محتوای آموزشی تأیید نشده از جمله تخلفات عمده این مراکز است.

موضوعی که البته معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش هم به آن اشاره کرد و گفت: برخی از مؤسسات مجوزشان را از وزارت آموزش و پرورش نگرفتند بلکه سازمان بهزیستی و دیگر سازمان‌ها هم این کار را می‌کردند. بر اساس ابلاغیه مجلس در سال 95 مجوزهای مراکز پیش دبستانی فقط باید از سوی آموزش و پرورش داده شود، بر این اساس مراکزی که هنوز با مجوزهای دیگر سازمان‌ها مراکز پیش دبستانی تأسیس کرده‌اند باید مجوزشان را بر اساس استانداردهای آموزش و پرورش بگیرند و تحت نظر ما باشند.

رضوان حکیم‌زاده با اشاره به اینکه کودکان چهار تا شش سال باید دوره‌های پیش‌دبستانی را پشت سر بگذارند اظهار داشت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، شورای عالی آموزش و پرورش و برنامه‌ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش موظف است استانداردهای لازم را در زمینه توسعه پیش دبستانی در مدارس خود داشته باشیم. البته بعد از دستورالعمل وزیر آموزش و پرورش از مهرماه امسال الزاماتی برای پیش‌دبستانی‌ها گذاشته‌ایم.

بر‌اساس این دستورالعمل، ایجاد و اداره کلاس‌های پیش‌دبستانی ویژه کودکان چهار و شش ساله به دو شیوه دولتی با مشارکت مردم و سازمان غیردولتی طبق قانون انجام می‌شود و رعایت اصول و چارچوب برنامه و فعالیت‌های آموزشی و پرورشی دوره بر‌اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در همه کلاس‌های پیش‌دبستانی الزامی است. حکیم‌زاده افزود: در این دستورالعمل به استناد اسناد بالادستی ارائه خدمات به نوآموزان پیش‌دبستانی‌ در مناطق محروم، روستایی، عشایر، دو زبانه و لازم‌التوجه به‌شیوه دولتی با مشارکت مردم و در سایر مناطق با استفاده حداکثری از ظرفیت مدارس و مراکز غیردولتی انجام می‌شود. تعیین میزان مشارکت مردم در دوره پیش‌دبستانی دولتی با رعایت مفاد قانونی برعهده شورای آموزش و پرورش شهرستان است و تمام مدارس دولتی موظف هستند از امکانات خود برای برپایی کلاس‌های پیش‌دبستانی استفاده کنند.
در مناطق محروم مرزی و حاشیه شهرهای پر جمعیت باید اعتبارات دولتی مدارس پیش‌دبستانی را راه‌اندازی کنند و همچنین مسئولیت همه امور آموزش و پرورش دوره پیش‌دبستانی برعهده مدیرکل استان است و همه واحدهای مربوط باید برای تعمیم دوره پیش‌دبستانی با تأکید بر مناطق محروم همکاری لازم را انجام دهند. وی با اشاره به اینکه مدارس مکلف هستند از فضاهای مازاد مدارس دولتی برای تشکیل کلاس‌های پیش‌دبستانی استفاده کنند، گفت:هدف ما این است که حداکثر نوآموزان کشور در پیش‌دبستانی حضور داشته باشند و در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب آمده است که از مهد کودک تا دانشگاه اهمیت دارد.همچنین در سند تحول بنیادین اولین راهکار در پیشرفت آموزش را تحقق پیش‌دبستانی دانسته‌اند و اینکه باید دولتی باشد.
حکیم‌زاده با اشاره به اینکه در سال گذشته 900 هزار نوآموز در کشور وجود داشته است اظهار داشت: هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد به پوشش پیش‌دبستانی رسیده‌ایم البته در برخی از استان‌ها مثل ایلام و خوزستان ما این نرخ پوشش را به بالای ۹۰ درصد رسانده‌ایم. تنها شاخص در امر آموزش که در سیستان و بلوچستان از شاخص کشوری بالاتر است، نرخ پوشش پیش‌دبستانی است که ۸۰ درصد است یا در خراسان شمالی این نرخ از هشت درصد به ۸۰ درصد رسیده است.

 

 

منبع: شعار سال

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار