موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
175495
۲۱ شهریور ۱۳۹۷
جعفر توزنده‌جانی:

موفقیت در جوایز بین‌المللی نویسندگان را به خلق آثار شاخص راغب می‌کند

جعفر توزنده‌جانی، نویسنده و منتقد ادبی، معتقد است وقتی نویسنده‌ای از کشورمان، موفقیتی در جایزه‌‌های بین‌المللی کسب می‌کند، خواه ناخواه بقیه نویسندگان، مخصوصا در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، هم امیدوار می‌شوند و سعی می‌کنند سطح آثارشان را بالا ببرند.

به گزارش کودک پرس ، جعفر توزنده‌جانی درباره موفقیت فرهاد حسن‌زاده در جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن گفت: همانطور که می‌دانید فرهاد حسن‌زاده به عنوان یکی از پنج نامزد نهایی جایزه اندرسن انتخاب شد که در نهایت جایزه را در نمایشگاه کتاب بلونیا به یک نویسنده ژاپنی دادند. اما جایزه اندرسن بخش‌های مختلفی دارد، یکی از بخش‌های آن تهیه فهرستی از کتاب‌های تالیفی و ترجمه‌ای خوب در کشورهای مختلف است. که امسال شورای کتاب کودک به عنوان نماینده دفتر بین‌المللی کتاببرای نسل جوان (IBBY) کتاب «زیبا صدایم کن» فرهاد حسن‌زاده را از بین آثار تالیفی کودک و نوجوان برگزید و به این جشنواره معرفی کرد.

این نویسنده و منتقد ادبی افزود: انتخاب فرهاد به عنوان پنج نامزد نهایی جایزه اندرسن و دریافت دیپلم افتخار برای کتاب «زیبا صدایم کن» افتخاری است برای کل سرزمین ایران و خانواده بزرگ ادبیات کودک و نوجوان.

وی همچنین به سابقه این جایزه در ایران اشاره کرد و گفت: پیش از این هم هوشنگ مرادی کرمانی، محمدرضا یوسفی و محمدرضا شمس هم موفق به دریافت دیپلم افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) شده بودند.

توزنده‌جانی در ادامه به تاثیر جوایز جهانی بر کیفیت ادبیات کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: اگر نخواهیم با اغراق صحبت کنیم و بگوییم در حوزه ادبیات کودک و نوجوان آثار شاخص زیادی داریم که در سطح جهان با آثار برتر برابری می‌کنند و نگاه واقع بینانه داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم در طول سی سال اخیر، نویسندگان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان آثاری خلق کرده‌اند که از کیفیت خوبی برخوردار است و قابلیت مطرح شدن در سطح جهانی دارد. مخصوصا در عرصه داستان کودک، نویسندگان ما حرف زیادی برای گفتن دارند و تا به‌حال بسیاری از داستان‌های کوتاه کودک ما به زبان‌های دیگر ترجمه شده و از آن‌ها استقبال شده است.

خالق «خانواده دیوها» با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، حرکت‌های بزرگی انجام دهیم باید زمینه‌های لازم برای مطرح شدن در عرصه بین‌المللی را فراهم کنیم تا نویسندگان شاخص ما با آثارشان شناخته شوند، گفت: واقعیت این است که وقتی نویسنده‌ای از کشورمان، موفقیتی در جایزه‌‌های بین‌المللی کسب می‌کند، خواه ناخواه بقیه نویسندگان، مخصوصا در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، هم امیدوار می‌شوند و سعی می‌کنند سطح آثارشان را بالا ببرند.

توزنده‌جانی در ادامه به حوزه رمان نوجوان اشاره کرد و گفت: مثلا در حوزه رمان نوجوان، ما مدت زیادی نیست که شروع به تولید اثر کرده‌ایم، اما موفق بوده‌ایم و نویسندگان ما توانسته‌اند رمان‌هایی مانند «زیبا صدایم کن» بنویسند که در سطح جوایز جهانی مطرح شود و سیگنالی برای بقیه نویسندگان تولید کند که آثار شاخصی بنویسند. از سویی این اتفاق برای خود نویسنده هم ارزشمند است و سبب معرفی بیشتر او به جامعه مخاطب در کشور، افزایش خواننده‌ها و افزایش شمارگان آثارش می‌شود و طبیعتا ناشران خارجی هم نسبت به ترجمه آثارش راغب می‌شوند.

 

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار