173642
۱۰ شهریور ۱۳۹۷

در جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان “روایتی از امنیت روانی و حقوق کودکان”

دبیر سی‌ویکمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان گفت: موضوع نمایش امنیت روانی است، در این فیلم دست روی نکته خوبی گذاشته شده و نشان دهنده نویسنده و فیلمساز دردمندی است که روی موضوع حساس جامعه پیشگیرانه برخورد می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، فیلم “اتاق تاریک” ساخته روح الله حجازی در سالن سی تی سنتر به نمایش درآمد، علیرضا رضاداد  پیش از اکران فیلم ” اتاق تاریک” در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موضوع نمایش امنیت روانی است ، موضوع  مطرح شد و استقبال کردیم زیرا در این حوزه باید حقوق کودکان را پیگیری  کرد و ایجاد محیط شاد برای زندگی و آموزش وجود داشته باشد تا سلامت تامین شود در جشنواره سلامت هم این فیلم اکران شد.

وی افزود: بخشی از وظایف دولت‌ها و نهادهای غیر انتفاعی و مردمی حقوقی است که جنبه پیش‌گیرانه دارد و کودک آزاری یکی از آن مسائل است که در کشور ما رایج است و در زمان‌هایی هم تشدید شده است.

دبیر سی‌ویکمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان گفت: در این فیلم دست روی نکته خوبی گذاشته شده و نشان دهنده نویسنده و فیلمساز دردمندی است که روی موضوع حساس جامعه پیشگیرانه برخورد می‌کند، این مساله در کشور ما باید بیشتر به آن پرداخته شود.

 

وی بیان کرد: از چند سال قبل قوه قضائیه در حرکتی که متاثر از افکار عمومی بود خود را موظف کرد در تمام دادگستری‌ها دفتر حمایت از کودکان و زنان ایجاد کند اکنون به شکل جدی در مقبال اخبار کودک آزاری برخورد می‌کند هرچندامکانات کم است.

رضاداد خاطرنشان کرد: مهم این است که مساله امنیت روانی کودکان در جنبه پیشگیرانه جدی مطرح شود و فکر می‌کنم وظیفه همه جامعه هنری ما است که درکنار نهادهای مردمی به کمک هم بتوانیم این بخش از حقوق فرندزان را در جامعه تعبیه کنیم. در هیاهوی جشنواره فجر و جایی که ساختار هنری فیلم بحث می‌شود  جای مناسبی برای بحث تخصصی نیست.

 

وی اظهار داشت: “اتاق تاریک” 2 ماموریت دارد از آن طریق با مردم ارتباط برقرار کند و ما را متوجه حمایت از کودکان و چگونگی تربیت فرزندان کند، بیشتر وظیفه ماست که فیلم‌های این‌گونه را در مکان‌هایی که وظیفه خود می‌دانند از حقوق کودکان دفاع کنند ببریم تا تاثیر گذار باشند و حرکت خوبی برای فعالیت بیشتر نهادهای مردمی ایجاد شده و تاثیرات خوبی دیدیم.

رضاداد با بیان اینکه هرکدام از ما بتوانیم این فضا را در جامعه ایجاد کنیم گفت: نخستین فیلم حجازی جشنواره کودک این بود و خوشحالم روی این مساله تمرکز کرده چون مهم است شاید لازم باشد چندین فیلم چندین سال ساخته شود.

وی خاطرنشان کرد: عارضه اجتماعی در کشور ما به سرعت برطرف نمی‌شود و سال‌ها زمان می‌خواهد نگاه پیشگیرانه وظیفه‌ای شخصی و اجتماعی می‌شود تا بتوان در مقابل چنین پدیده‌هایی انجام وظیفه کرد چه بسا نگاه‌های کوچک ما بتواند باعث از بین رفتن یک عارضه شود.

 

فیلم “اتاق تاریک” باید توسط مردم پیگیری شود

روح الله حجازی کارگردان این فیلم نیز اظهار داشت:  ایده فیلم را از بچه دومم گرفتم که دیالوگی گفت و ایده آن را شکل داد و بسط و توسعه دادم این موضوعات2  جنبه می‌شود  و می‌توان سوء استقاده و موج سواری کرد تا اثری ژورنالیستی شود اما سعی کردم نگاه دغدغه‌مند داشته باشم و تاوان آن را پس دادم در جشنواره فجر مورد بی مهری قرار گرفت و در جشنواره سلامت هم بعد اختتامیه هم گله‌مند بودم که این فیلم هم مثل موضوع خود قربانی است که متولی ندارد.

 

وی افزود: فیلم “اتاق تاریک” باید توسط مردم پیگیری شود و نباید انتظار داشت نهاد دولتی از فیلمی که تک تک ما ممکن است با آن مواجه شویم پای وسط بگذارد، خانواده‌ها به روانشناس مراجعه نمی‌کنند زیرا ادعای دانستن دارند و باعث بروز معضلات در جامعه می‌شود.

کارگردان فیلم “اتاق تاریک” بیان کرد: این نگاه در جشنواره کودک عالی است زیرا موضوع مهم است ماجرای ما آموزش کودک نیست بلکه رابطه والد کودک مد نظر ماست و می‌خواهیم به والدین آموزش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اینکه جشنواره کود ک به چنین موضوعی اهمیت می‌دهد بعدها فیلم‌هایی را شاهد می‌شویم که بعدها در سالن‌های بزرگ‌تر ببینیم و دست روی موضوعی گذاشتیم که سخت است زیرا تابو شکنی بوده و انتظار دارم جشنواره کمک کند تا کمپینی با حضور روان‌شناسان تشکیل دهیم.

 

حجازی اظهار داشت: در ادامه آن هنرمندانی کمک کنند که فقط نمایش فیلم نباشد بلکه یک ماه زودتر کمک بگیریم و انتظار حمایت معنوی داریم و درکمپین این دغدغه مطرح شود، در این راستا ویدئو آموزشی و لوازم کمک آموزشی تهیه می‌کنیم و ابتدای فیلم هم تبلیغ این را می‌آوریم که خانواد‌ه‌ای که فیلم را دید نگران و رها نشود بلکه از آموزش‌های فضای مجازی و سایت استفاده کند.

وی با اشاره به حضور خود در جشنواره‌های پیشین گفت: در 15 سالگی داور جشنواره کوک و نوجوان بودم و آن سال نخستین فیلم “کلاه قرمزی” بهترین فیلم جشنواره شد، تعدادی فیلم کودک ساختم و در جشنواره همدان بهترین کارگردانی را برای فیلم آوازه‌ها دریافت کردم و در حوزه نوجوانان و معضلات و خانواده وارد شدم تا اینکه اتاق تاریک برای من مساله شد.

 

گفتنی است سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان از 8 تا 14 شهریور ماه در اصفهان در حال برگزاری است.

 

 

 

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار