173569
۱۰ شهریور ۱۳۹۷

چگونه آداب غذا خوردن را به کودکان آموزش دهیم؟‌

یک مشاور خانواده گفت: تغذیه منظم کودک نه تنها به بهتر غذا خوردن فرزندمان کمک می‌کند، بلکه در ریتم روزانه زندگی او نیز تاثیر به سزا خواهد داشت.

به گزارش کودک پرس ، شکوفه اویار حسینی مشاور خانواده اظهار کرد: در خصوص آداب غذا خوردن، در واقع این خود شما هستید که باید الگوی خوبی برای کودکتان باشید؛ کودک با مشاهده غذا خوردن شما تفاوت ها را متوجه می‌شود و به تدریج خود را شبیه به شما خواهد کرد، اما با این وجود از برخی ممنوعیت ها نباید غافل شوید.

این مشاور خانواده بیان کرد: برای غذا خوردن کودک باید جای مناسب و یکسانی داشته باشد که بنشیند (ترجیحا صندلی غذا)؛ غذا خوردن حین راه رفتن، دویدن و حتی در حال تماشای تلویزیون یا بازی با یک اسباب بازی دیگر توصیه نمی‌شود و عادت بسیار غلطی است. همچنین بهتر است انداختن یا پرت کردن تکه‌های غذا یا قاشق و بشقاب و لیوان به روی زمین از همان روزهای ابتدایی ممنوع باشد.

 

 

اویار حسینی ادامه داد: اگر کودک شما تمایل به خوردن غذا با دست دارد، حتما قاشقی مناسب در دسترسش قرار دهید و در هر فرصت مناسبی به آرامی به او پیشنهاد کنید که می‌تواند غذایش را با قاشق کوچکش بخورد؛ به او توضیح دهید که به این شکل می تواند بهتر و تمیزتر غذا بخورد، حتی اگر کودک این توضیحات را به سرعت عملی نکند، ولی بدانید که آن‌ها را ضبط می‌کند و بعد‌ها به کار خواهد گرفت. دقت کنید که فشاری در این زمینه به او وارد نکنید.

وی افزود: از طرفی، نقش موثری بازی را در مسیر آموزش استقلال در غذا خوردن و رعایت آداب آن نباید نادیده گرفت، وقتی بچه‌ها در خارج از چارچوب زمان غذایی با قاشق و چنگال و ظروف مناسب بازی می‌کنند، آن‌ها را به دهانشان می‌گذارند یا به عروسک‌هایشان غذا می‌دهند.

این مشاور خانواده ادامه داد: در واقع در حال تمرین برای به‌کارگیری و رعایت این آداب در زندگی واقعی خود هستند پس چند قاشق و بشقاب و قابلمه اسباب بازی مناسب می‌تواند ایده خوبی برای هدیه تولد یک سالگی کودک (چه پسر و چه دختر) و یا بعد از آن بوده و به رابطه بهتر فرزندتان با غذا، استقلال و رعایت آداب و لذت بردن از آن کمک کند.

 

 

اویار حسنی تشریح کرد: همراهی کودک در مراحل آماده سازی غذا با مادر یا پدر هم یکی دیگر از نکات ریز، ولی کارساز در بهتر غذا خوردن فرزندان است و بالاخره اینکه برای کمک به کودک در تمیزتر غذا خوردن و کمک به خودتان و همچنین استفاده کمتر از جارو و ماشین لباسشویی، حتما به خاطر داشته باشید از همان زمانی که می‌خواهید اولین قاشق را به دهان فرزندتان بگذارید، از وسایلی مانند پیش‌بند، قاشق‌ها و لیوان‌های مخصوص، با کیفیت و مناسب سن بچه‌ها استفاده کنید.

 

 

وی بیان کرد: جای مناسبی برای غذا دادن به کودک انتخاب کنید، ترجیحا در هر سن از صندلی‌های مخصوص آن سن (و در صورت فراهم نبودن آن، از سفره یا پارچه تمیزی که کودک همیشه روی آن غذا بخورد) استفاده کنید؛ این مکان و فضای مشخص غذا خوردن در تغذیه بهتر کودکان بسیار موثر است و بالاخره اینکه ساعت مشخصی در روز برای غذا دادن داشته باشید و از میان وعده‌های زیاد و پرحجم بپرهیزید.

این مشاور خانواده یادآوری کرد: فراموش نکنیم نظمی که برای تغذیه کودک رعایت می‌کنیم، نه تنها به بهتر غذا خوردن فرزندمان کمک می‌کند، بلکه در ریتم روزانه او موثر است و در عین حال آموزشی غیر مستقیم برای نظم‌پذیری و برنامه داشتن در زندگی‌اش محسوب می‌شود.

 

 

 

 

منبع:‌ باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار