172858
۰۴ شهریور ۱۳۹۷

نخستین کانونی که اینترنت پاک را به مسجد آ‌ورد

کانون فرهنگی هنری شهدای مسجد جامع اوین جزو اولین مساجد تهران است که مرکز دیجیتال در آن راه‌اندازی شد تا نوجوانان و جوانان در فضایی سالم و محیطی امن بتواننداز بازی‌های رایانه‌ای و اینترنت پاک استفاده کنند.

به گزارش کودک پرس ، مسجد جامع اوین، یکی از مساجد فعال در یکی از شمالی‌ترین نقاط تهران است، این مسجد که بیش از ۱۲۰ سال قدمت دارد، در یک طبقه با وسعت ۱۸۰ متر در بخش‌های مختلف برای عموم مردم خدمات آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی ارایه می دهد. امام جماعت این مسجد، بیش از ۱۶ سال است که مدیریت این مسجد را بر عهده دارد. وی به جهت فعالیت های گسترده در مسجد تاکنون ۵ بار به عنوان امام جماعت و مدیر نمونه در اجلاس مسجد معرفی شده و توانسته مسجد جامع اوین را به عنوان یکی از مساجد فعال و نمونه تبدیل کند.

مسجد جامع اوین که دارای کانون فرهنگی هنری شهدای مسجد جامع اوین، صندوق قرض الحسنه پایگاه بسیج و کتابخانه است، جزو اولین مساجد تهران است که مرکز دیجیتال و اینترنت پاک در آن راه اندازی شده تا نوجوانان و جوانان در فضایی سالم و محیطی امن بتوانند از بازی های رایانه ای و همچنین اینترنت پاک استفاده کنند. با رونمايی از اولين طرح خانه فرهنگ ديجيتال مساجد كشور در این مسجد تلاش شد تا گامی در جهت پيشرفت در حوزه فناوری و توليد محصولات مطلوب برداشته شود.

حجت الاسلام سلمان متدین که علاوه بر امامت جماعت،مدیر کانون فرهنگی هنری شهدای مسجد جامع اوین است، در رابطه با مزایای ایجاد مرکز دیجیتال در جوار مسجد گفت: ایجاد چنين پايگاهی زمینه آشنايی مردم با محتويات ديجيتالی در محيط مسجد را فراهم می کند و می تواند الگويی مطلوب و مناسب از محصولات برگزيده فرهنگی و اسلامی به نوجوانان و جوانان ارایه داد كه به دو صورت فروش و امانت در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گيرد. فراهم کردن اینترنت پاک در فضای مسجد می تواند خود عاملی باشد که نوجوانان و جوانان به دیگر محیط ها سوق نیابند و در فضای مسجد از اینترنت هم استفاده کنند.

وی می افزاید: از طرفی در کنار مسجد زمینی برای فعالیت های ورزشی اختصاص یافته است که نوجوانان و جوانان در رشته های فوتبال، والیبال، فوتسال، پینپنگ و دیگر رشته ها تیم ورزشی تشکیل داده اند و از این طریق هم تلاش کردیم تا آنها برنامه های ورزشی خود را از طریق مسجد جامع اوین دنبال کنند.

 دستگیری از نیازمندان

مسجدجامع اوین دارای قسمت هایی همچون شبستان،کتابخانه، صندوق خیریه، بسیج خواهران و برادران، کانون فرهنگی و هنری است به گفته مدیر این کانون، کانون فرهنگی هنری شهدای مسجد جامع اوین در رشته های محتلف از جمله در رشته های تفسیر قرآن، آموزش قرآن، تلاوت قرآن، جلسات معارفی و اجتماعی  دوره های آموزشی برگزار می کند و کانون فرهنگی هنری مسجد هم در بخش های فرهنگی، اردو و خانه دیجیتال با عضویت ۴۰۰ نفر به مخاطبان ارایه خدمات می دهد.

تحت پوشش قرار دادن نیازمندان محل و کمک به خانواده های بی سرپرست، یکی دیگر از اقداماتی است که به همت اعضای جوان کانون فرهنگی هنری مورد توجه است که متدین به آن اشاره می کند و می گوید: در صندوق خیریه جوادالائمه (علیه‌السلام) مسجد، بیش از ۵۰ خانواده تحت پوشش قرار دارند و ماهیانه مبالغی به آنها کمک می شود و مرکز نیکوکاری مسجد که به همت خیرین در مسجد تشکیل شده است قریب ۴۰۰کودک بی سرپرست و یتیم را تحت پوشش قرار داده است که توسط مومنان نمازگزار و خیرین ماهیانه کمک هایی به آنها صورت می گیرد.

 

رسیدگی به مشکلات اجتماعی

 متدین که ساعت های طولانی در مسجد وقتش را صرف برنامه ریزی برنامه های مسجد برای نوجوانان و جوانان می کند، چند بار به عنوان امام جماعت و مدیر کانون نمونه مورد تقدیر قرار گرفته است، وی در رابطه با شاخصه های یک امام جماعت موفق می گوید: امام جماعت در وهله اول باید زمینه اقامه نماز جماعت در سه نوبت را فراهم کند و امامت مسجد تنها شغل او باشد زیرا که وی تنها امام مسجد نیست بلکه امام یک محله است بنابراین باید وقتش را برای رسیدگی به مشکلات و سوالات مردم صرف کند.

معضلات اجتماعی، ازدواج و طلاق از جمله موضوعات و دغدغه های خانواده ها است که خوب است مساجد در زمینه پیگیری مشکلات جوانان در این زمینه برنامه ریزی داشته باشند، متدین در این زمینه می گوید: امام مسجد باید با مردم، محرومین و نیازمندان محل، نگاهی همراه با احترام داشته باشد و پیگیر مشکلات آنها باشد، اینجانب این موضوع را در مسجد جامع اوین مورد توجه قرار دادم به گونه ای که تمام تلاش من در مسجد، حل مشکلات مردم و رسیدگی به دغدغه ها و مشکلات آنها است. زیرا معتقدم اگر چنین مشکلاتی در مسجد پیگیری و حل شود، مردم مسجد را مامن و پناهگاه خود می دانند و رفت و آمدشان در مسجد بیشتر می شود.

منبع:‌ ایکنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار