172583
۰۳ شهریور ۱۳۹۷

هفته تئاتر در مدارس برگزار می‌شود

دومین شب پاتوق تئاتر کودک با اتفاقات جالبی همچون استندآپ کمدی مرضیه برومند و تعریف خاطراتی از شهر موش‌ها و درخواست هنرمندان عروسکی از مدیر کل هنرهای نمایشی همراه بود.

به گزارش کودک پرس ، پیرو همکاری جشنواره دانش‌آموزی با هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک، علی رمضانی ـ مدیرکل فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ـ تاکید کرد که فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی در مدارس افزایش پیدا می‌کند تا محیط مدرسه برای دانش‌آموزان با نشاط‌تر و دلپذیرتر شود.

رمضانی وضعیت تئاتر در مدارس را نگران‌کننده دانست و تصریح کرد: وضعیت تئاتر نه تنها در مدارس که در حالت کلی، نگران کننده است و با وجود علاقه‌مندی خانواده‌ها به این هنر، زیرساخت‌های ما بسیار ضعیف هستند. به همین دلیل تصمیم داریم از سال تحصیلی جاری، هفته تئاتر را در مدارس برگزار کنیم. به این معنا که در این هفته، نمایش‌های گوناگونی در مدارس اجرا شوند.

وی یادآور شد: این طرح به طور آزمایشی در استان فارس انجام شد که بازخورد بسیارخوبی داشت و آسیب‌شناسی شد و امسال در نظر داریم آن را در سراسر کشور اجرا کنیم.

 

*استندآپ کمدی مرضیه برومند در تئاتر شهر

در دومین شب پاتوق شبانه، مرضیه برومند به‌همراه بازیگر کرمانشاهی استندآپ‌کمدی اجرا کردند و کودکان و نوجوانان گروه «اوینار»، شگفتی حاضران را برانگیختند.

همچنین فیلم مستندی که به پروسه تولید «سیاه‌موی وجلالی» به کارگردانی کاوی آیریک که از کشور افغانستان در این دوره از جشنواره حضور داشت ودشواری‌های اجرای تئاتردرافغانستان اختصاص داشت، اکران شد.

پس از این اکران، مرضیه برومند؛ دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی، ضمن اعلام این نکته که جمعه روز خوبی برای او بود، گفت: پنج‌شنبه و در نخستین روز از جشنواره، تنها نمایش «سیاه‌موی و جلالی» را دیدم اماامشب سه نمایش دیدم! «امروز چه سالیه» به کارگردانی مریم نوقابی که از مشهد در این جشنواره حضور داشت،«اسب آبنوس» به کارگردانی مریم ضیایی و«سیمین و فرزان» به کارگردانی فهیمه عابدینی را دیدم که هر سه کار بسیارخوب بودند اما از نکته‌ای رنجیدم؛ هیچ‌کدام از کارگردان‌های حاضر را در سالن‌ها و به‌ خصوص در سالن انتظامی که «امروز چه سالیه» اجرا می‌شد، ندیدم.

 

برومند در بخشی از صحبت‌هایش به شوخی از حاضران خواست به حرف‌های دبیر جشنواره گوش دهند و در ادامه خاطره‌ای را تعریف کرد: زمانی‌که «شهرموش‌های» یک را می‌ساختیم، آبدارچی‌ای ۱۷ یا ۱۸ ساله و کمی شیرین‌عقل داشتیم. لیوان‌هایی که در آن‌ها چای می‌آورد برخی لب‌پریده بودند. اوبه همه چای می‌داد و در آخر، به‌سراغ من می‌آمد و همیشه لیوان لب‌پریده به من می‌رسید! به او گفتم من کارگردان هستم و کارگردان خداوندگار اثر است و اول باید به من چای بدهد.

فردای آن روزعلیرضا زرین‌دست برای گفت‌وگو درباره فیلمبرداری«شهر موش‌ها» آمد که البته همکاری میسر نشد اما خاطره‌ای بامزه به جای ماند. آبدارچی اول به من چای تعارف کرد. من با تعجب به او گفتم اول باید به مهمان تعارف کند و او در پاسخ گفت: «خودت گفتی کارگردانم و اول به من چای بدهی!» در آن روز بسیار خجالت کشیدم چون سن زرین‌دست از من بیشتر بود!

پس از این خاطره‌گویی، هاشم پورمحمد؛ یکی از بازیگران گروه نمایشی «زال و سیمرغ» که از کرمانشاه در این دوره از جشنواره شرکت کرده‌اند، برای مخاطبان استندآپ‌کمدی اجراکرد. او در میانه اجرا به مرضیه برومند اعتراض کرد که چرا تماشای نمایش «زال و سیمرغ» را از قلم انداخته است که همین مساله سبب شد مرضیه برومند به استندآپ‌کمدی ورود کند و شوخی‌هایی را در زمینه شیوه‌های اجرایی نمایش «زال و سیمرغ» مطرح کند.

 

سپس مرضیه برومند از حضور دو مهمان قدردانی کرد: امشب حمید نیلی؛ مدیر انجمن نمایش ایران و هادی مظفری؛ مدیرکل هنرهای تجسمی در این پاتوق حضور دارند. نیلی در جریان برگزاری جشنواره کنار ما بود و هر زمان از بودجه سراغ می‌گرفتیم، با همراهی به ما می‌گفت: «نداریم!» همچنین چون هنرهای تجسمی ازتئاترعروسکی جدانیست، می‌توان تئاتر عروسکی را یکی از زیرمجموعه‌های هنرهای تجسمی هم دانست.

پس از این صحبت، تعدادی از هنرمندان تئاتر عروسکی خواستار برگزاری یک جشنواره تئاتر عروسکی از سوی اداره‌کل هنرهای تجسمی شدند.

 

*برنامه سومین روز جشنواره نمایش عروسکی

تئاترشهر: سالن اصلی: نمایش «پسر جنگل»  نویسنده و کارگردان رامین کهن در دو نوبت، 19 و 21 روی صحنه می‌رود. این نمایش شصت دقیقه‌ای مختص مخاطب کودک و نوجوان آماده اجرا شده است.
تالار چهارسو: نمایش «مکبث» نمایشنامه این اثر را مجید بشکال بر اساس متن شکسپیر نوشته است و خود او کارگردانی آن را برعهده دارد. در دو نوبت 17:30 و 19:30 میزبان می‌شود. این نمایش که مختص مخاطب بزرگ‌سال آماده شده است، با مدت‌زمان پنجاه دقیقه روی صحنه می‌رود.
تالار سایه: نمایش «درخشنگ» نویسنده و کارگردان: علی‌رضا آقایی، روز سوم شهریورماه و در دو نوبت 18 و 21:15 در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.
تالار قشقایی: نمایش «اگزویا» نویسندگی و کارگردانی شارلوت پوییجک-جولین این نمایش از یک گروه هلندی است، در دو نوبت؛ 18:30 و 20:30 و با مدت‌زمان پنجاه‌وپنج دقیقه روی صحنه می‌رود.
پلاتو اجرا: میزبان نخستین نمایش بخش دانش‌آموزی می‌شود. نمایش «خواب ربا» بر اساس قصه‌های شل سیلوراستاین آماده شده است، از سوی مدرسه سینما و تئاتر هنر هفتم و با مربی‌گری افسانه زمانی آماده شده است.این نمایش که از تهران در جشنواره حضور دارد، در دو نوبت، 16:30 و 19 و با مدت‌زمان 15 دقیقه در پلاتو اجرا روی صحنه می‌رود.
سالن انتظار تالار اصلی: نمایش «نخ های شمارش‌شده» با طراحی و کارگردانی افشین قاسمی  در روز سوم جشنواره و از ساعت 20:30 در اجرا می‌شود.
کافه‌تریای سالن چهارسو: نمایش «گفتن/ شنیدن» با طراحی نویسندگی و کارگردانی مینا پناه‌نجات از ساعت 17 اثری مختص بزرگسالان است و در بخش تجربه این دوره از جشنواره حضور دارد .

تالار هنر: نمایش «واندالاواندا» نوشته جلنا توندینی، با طراحی لوسی ویدانویچ و کارگردانی مورانا دولنچ می‌شود. این نمایش که از کشور کرواسی در این دوره از جشنواره حضور دارد.در دو نوبت 17 و 19 و با مدت‌زمان 35 دقیقه روی صحنه می‌رود.

تالار گلستان (کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان): با دو نمایش از بخش تجربه میزبان مخاطبان می‌شود.
در ابتدا نمایش «درخت بخشنده» که برداشتی آزاد از داستانی به همین نام نوشته شل سیلوراستاین است، با کارگردانی میترا کریم‌خانی از شهر تهران اجرا می‌شود. این نمایش که هم برای کودکان و نوجوانان و هم بزرگسالان مناسب است که با مدت‌زمان 15 دقیقه اجرا می‌شود.
سپس نمایش «آدیدتانا» به کارگردانی امین پروین از شهر تهران در جشنواره حضور دارد، به‌مدت پنج دقیقه اجرا می‌شود، این دو نمایش در کنار هم و در دو نوبت، 17:30 و 20:30 روی صحنه می‌روند، این اثر هم برای تمام اعضای خانواده مناسب تشخصی داده شده است.
تالار حافظ: تالار حافظ: نمایش «کوچکترین نمایش از انتهای دنیا» نوشته مشترک لارن کاییون و ازکیل گارسیا-رومئو و با‌ طراحی و کارگردانی ازکیل گارسیا-رومئو این نمایش از یک گروه فرانسوی است در دو نوبت 18 و 20 در این سالن اجرا می‌شود.

سالن استاد انتظامی (خانه هنرمندان): سالن انتظامی: نمایش «هویت» با نویسندگی، طراحی و کارگردانی ابراهیم شاکری دو نوبت، 17 و 19 و با مدت سی دقیقه اجرا می‌شود.

 

*شنیدن به جشنواره تئاتر سوئد می‌رود

نمایش «شنیدن» به نویسندگی و کارگردانی امیررضا کوهستانی همزمان با صدمین سال تولد اینگمار برگمن در چهارمین فستیوال بین المللی تئاتر اینگمار برگمن در تئاتر دراماتیک سلطنتی (دراماتن) اجرا می‌شود.

این نمایش در روزهای پنجم و ششم شهریور ماه (٢٧ و ٢٨ آگوست) در شهر استکلهم کشور سوئد به صحنه می‌رود. این اثر نمایشی با بازی الهام کردا، مهین صدری، مونا احمدی و آیناز آذرهوش بعد از اجرای عمومی در ایران در کشورها و فستیوال های مختلفی به صحنه رفتهاست.

 

*مرگ و پنگوئن» به روایت پیام دهکردی در تئاترشهر

پیام دهکردی نمایش «مرگ و پنگوئن» را در تالار چهارسوی مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌برد. نمایش‌نامه‌ «مرگ و پنگوئن» را محمد چرم‌شیر بر اساس رمانی با همین نام اثرآندری کورکف به نگارش درآورده است.
دراین نمایش مهران امام‌بخش، عباس جمالی، محمدحسین زیگساری، محمد شهبازطهرانی، فرید قبادی، عارفه لک، امین موحدی‌پور، باران وقارکاشانی بازی می‌کنند.
«مرگ و پنگوئن» پس از نمایش‌های «متولد 61» و «هیچ‌کس نبود بیدارمان کند» سومین تجربه‌ی کارگردانی پیام دهکردی محسوب می‌شود که در خلاصه‌ی آن آمده است : «یک نویسنده، یک پنگوئن، یک عشق، یک مرگ» ساعت و تاریخ دقیق آغاز اجرا به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار