172216
۳۰ مرداد ۱۳۹۷

عروسک‌های رنگارنگ ماسوله در دست دختران ایران

عروسک کاموایی ماسوله به عنوان صنایع دستی گیلان در بازار کشور طرفداران زیادی دارد و مورد توجه دختران ایران است.

به گزارش کودک پرس ، حتما همه شما راجع به ماسوله این شهرک زیبا و پلکانی شمال ایران اطلاعات زیادی دارید و کمتر کسی است که تا به حال ماسوله رو ندیده باشد و یا چیزی در مورد این شهرک تاریخی هزارساله با خانه‌هایی کاه گلی اش نشنیده باشید اما آنچه که بسیار جالب به نظر می ‌رسد حضور پر رنگ زنان در اقتصاد خانواده است.

در کوچه پس کوچه ‌های ماسوله، زنان هنرمندی را می‌بینید که با دستان خود عروسکهای زیبایی با نخ کاموا می‌بافند، عروسک های کاموایی ماسوله که به شکل دختر و پسر بافته می شوند. تمام اجزای بدن و لباس های عروسک از جنس کاموا بوده و با میل و قلاب بافته و درون آن با پنبه و پشم پر می شود. این دست بافته زیبا هم منبع درآمد، سوغاتی و هم جزء صنایع دستی ماسوله است که تنها در این شهرک تاریخی بافته می‌شود . که معمولا هر مسافری از این عروسک‌های زیبا و رنگارنگ رو به یاد سفر به این شهرک تاریخی خریداری می ‌کند و به دیارش به ارمغان می‌برد.

این عروسک نوعی تولیدات دستباف فانتزی‌ در شهرک ماسوله است که در ساعات فراغت روزانه توسط زنان بافته می‌شود و در کنار آن شال بافی و جوراب بافی نیز رونق دارد. قیمت این عروسک‌های بافتنی که با سرعتی باور نکردنی توسط دستان هنرمند زنان این دیار بافته می‌شود 5 تا 15 هزار تومان است ولی همین مبلغ ناچیز نقش بسزایی در اقتصاد خانوادهای این منطقه دارد.

البته در کنار عروسک‌هایی که با نخ کاموا بافته می‌شود،دستکش و روفرشی نخی و پشمی، لیف حمام، جوراب، کلاه پشمی و … جزو صنایع‌دستی زنان و دختران محلی ماسوله است.

نساء یکی از تولیدکنندگان عروسک ماسوله که بیش از چهل سال است که عروسک می بافد در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: من عروسک بافی را از مادرم یاد گرفتم و در دوران نوجوانی هم این کار یکی از بهترین سرگرمی های من و دوستانم بود در ایام تابستان که مسافران بیشتری به ماسوله می‌آمدند ما هم تلاش می کردیم عروسک های بیشتری ببافیم البته در شب های زمستانی ماسوله که غالبا هوا سرد و بارانی و برفی است بافتن عروسک برای ما دلگرم کننده بود.

وی ادامه داد: من از کودکی با عروسک هایی که میبافم حرف میزنم و احساس میکنم این عروسک ها بیش از هر کسی حرفهای من را می فهمد در دوران کودکی کلی عروسک داشتم که برای هرکدام نامی خاص انتخاب کرده بودم و آنها را مثل بچه های خودم دوست داشتم.

نساء   با بیان اینکه  خوشحالم که این عروسک های زیبا به نمادی از شهر ماسوله تبدیل شده اند  گفت: متاسفانه این روزها کودکان عروسک های خارجی را بیشتر دوست دارند گویا عروسک های باربی با رنگ و شکل های متنوع توانسته نظر کودکان را بیشتر به سمت خود جلب کند.

سید محمدعلی حسینی نسب رئیس اداره میراث فرهنگی فومن در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: زنان گیلانی در تمام طول تاریخ در کنار مردان خود همیشه به فکر تولید و درآمدزایی بوده‌اند.

وی ادامه داد: صنایع‌دستی گیلان رونق خود را مدیون دستان پینه بسته زنانی است که علاوه بر انجام کارهای منزل و کشاورزی در ساعات فراغت خود انواع مختلفی از صنایع‌دستی را با توجه به مواد اولیه موجود در محل زندگی خود تولید می‌کردند و هنوز هم این زنان غیور گیلانی با تولیدات خود حرف‌های زیادی را در کشور برای گفتن دارند.

حسینی نسب خاطرنشان کرد: عروسک ماسوله از جمله صنایع دستی گیلان محسوب می ‌شود البته اگر با دست تولید شود زیرا در حال حاضر به دلیل اسقبال بازار کشور از این محصول تولیدکنندگان به صورت ماشینی اقدام به بافت می‌کنند تا تعداد بیشتری تولید کنند که این امر هر چند سود بیشتری را برای آنها دارد اما از نظر کیفیت عروسک‌های بافته شده با ماشین قابل مقایسه با عروسک های بافته شده با دست نیست.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه اصالت عروسک های بافته شده با دست حفظ شود نیاز است تا این محصولات در بسته بندی های مشخص به مصرف کنندگان عرضه شود.

منبع: ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار