موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
171764
۲۸ مرداد ۱۳۹۷

دکور ۶ متری و دردسرساز نمایش «چارلی و کارخانه شکلات سازی»

فریبا دلیری، کارگردان نمایش «چارلی و کارخانه شکلات سازی» عنوان کرد: خلق تفکر و خلاقیت مهمترین هدفی است که یک کارگردان برای کار کودک و نوجوان باید دنبال کند و اولین گام آن نیز ارائه یک تصویر جذاب به مخاطب است.

به گزارش کودک پرس ، نمایش «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» به کارگردانی فریبا دلیری که مدتی است در تالار هنر اجرا می‌رود، در بخش میهمان جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک هم روز اول جشنواره اجرا خواهد داشت.

دلیری درباره کار خود به خبرنگار فارس گفت: این نمایش از 21 تیر ماه اجرایش را در تالار هنر آغاز کرده و قرار بود 25 مرداد اجرایش به اتمام برسد که به دلیل نزدیک شدن به ایام جشنواره تئاتر عروسکی، این چند شب آخر مرداد ما نیز اجرا خواهیم رفت و شب اول شهریور اجرای جشنواره را در همان مکان تالار هنر خواهیم داشت.

وی در ادامه افزود: تاکنون یک ماه اجرا داشتیم و بازخوردهای خوبی از تماشاگران گرفتیم، خیلی بچه‌ها و پدر و مادرها بودند که چهار ـ پنج بار کار را دیدند و راضی بودند گاهی پشت صحنه که بودم صدای بچه‌ها را می‌شنیدم که زودتر از دیالوگ‌ها و شعرها از حفظ می‌خواندند و این از این بابت خیلی راضی هستم.

 

 

دلیری با اشاره به تکنیک‌هایی که در این کار از آنها استفاده کرده است، گفت: یکی از آنها عروسک‌ها هستند برای عجیب و معجزه آسا شدن صحنه‌های کارخانه، برای همین میزان فانتزی کار بالا است و یکی از مهمترین خصوصیات کارهای عروسکی هم همین فانتزی بودن آنها است.

وی با اشاره به بالا بودن استقبال از این نمایش گفت:‌ تقریبا 250 صندلی در تالار هنر است که طی دو هفته اخیر سالن پر از تماشاچی بود؛ حتی در جاهایی که دید خوبی هم ندارد بلیت می‌خرند و می‌نشینند.

دلیری یادآور شد: نمایشنامه این کار برگرفته از قصه «رولد دال» با همین عنوان است؛ یکی از ۱۰ قصه برتر و زیبای دنیا که تقریبا همه آن را شنیده یا فیلم آن را در ایران با کار تیم برتون دیده‌اند، چند بار هم تلویزیون آن را پخش کرده است.

وی با اشاره به گروه هجده نفره روی صحنه گفت: برای بخش فانتزی از عروسک استفاده کردیم 5 عروسک‌گردان داریم که عروسک‌ها را حرکت می‌دهند هر کدام تکنیک‌های مخصوص خود را دارند از نوع عروسک ماروت تا تاپ تیبل و سایه و عروسک دیگری که روی پاهای بازیگر سوار است و با او حرکت می‌کند.

این کارگردان با بیان اینکه دو سانس ساعت‌های 17 و19 در تالار هنر اول شهریور اجرا داریم، گفت: چون ما دکور خیلی بزرگی تقریبا ۶ متر فقط درب کارخانه است و حجم زیادی دارد همه اینها قابلیت این را نداشت که کار را جمع و دوباره وصل کنیم، خود این دکور زدن چند روز زمان می‌برد به خاطر همین چند شب اجرا بیشتر رفتیم که کارمان را به جشنواره وصل کنیم و بعد دکور را جمع کنیم و به گروه دیگری بسپاریم.

وی موسیقی نمایش را پلی‌بک و آهنگسازی خودشان به شمار آورد و گفت: همه بخش‌های کار از عروسک و موسیقی و سایر بخش‌ها تولید خود نمایش است. نمایش نیز تقریبا ۷۰ دقیقه است.

این کارگردان درپاسخ به این سؤال که بعد از جشنواره هم اجرایشان ادامه پیدا می‌کند، گفت: خیر، گروه دیگری قرار است، مستقر شوند، اگر امکانش باشد برای سالن دیگری کار را می‌بریم.

دلیری درباره جشنواره تئاتر عروسکی گفت: فعلا که نمی‌توان درباره آن قضاوت کرد، من دو دوره گذشته حضور داشتم. به طور کلی ایجاد تفکر و خلاقیت مهمترین هدفی است که یک کارگردان برای کار کودک و نوجوان باید دنبال کند اگر کاری بتواند این حس و تفکر را در کودک ایجاد کند که لحظه‌ای فکر کند، به بزرگترین هدف نمایش رسیده است.

وی یکی از مهمترین خصوصیات نمایش‌های کودک و نوجوان و عروسکی را بخش فانتزی آن به شمار آورد و گفت: اگر خارج از این فانتزی بخواهیم کاری به صحنه ببریم مسلما جذابیتی را که برای تماشاچی باید داشته باشد، کار ندارد. ما گذشته از دیالوگ و هدفی که در نمایشنامه وجود دارد ابتدا باید فکر کنیم که تصویر جذاب به تماشاچی نشان داده شود. اگر بتوانیم تصویر را با تم و هدف اصلی نمایش یکی کنیم من فکر می‌کنم راه درستی را طی کردیم.

 

 

 

 

منبع:‌ فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار