171001
۲۳ مرداد ۱۳۹۷
در نشست خبری؛

امسال شانس برنده شدن نامزد‌های ایرانی جایزه آسترید لیندگرن بیشتر است

رئیس هیئت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: امسال سعی کردیم برای جایزه «آسترید لیندگرن» نامزد‌هایی را انتخاب کنیم که همه ملاک‌های لازم را داشته باشند و شانس برنده شدن‌شان بیشتر باشد.

به گزارش کودک پرس ، فریدون عموزاده خلیلی در نشست خبری معرفی نامزد‌های انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای جایزه جهانی آسترید لیندگرن افزود: ما در سه سال گذشته نویسندگان و مروجان کتابخوانی را به دبیرخانه جایزه آسترید لیندگرن معرفی کرده ایم، اما هیچ کدام برنده نشدند، بر این اساس امسال تلاش کردیم با بررسی بیشتری این نویسندگان را معرفی کنیم.

وی گفت: ما در چند سال گذشته تلاش کرده ایم در نمایشگاه فرانکفورت با مسئولان برگزاری جایزه «آسترید لیند گرن» ارتباط بگیریم و برای این جایزه برنامه ریزی کنیم، به همین دلیل حضور در رقابت جهانی جایزه لیندگرن را می‌توانیم از اثار حضور در نمایشگاه فرانکفورت بدانیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان درباره ملاک‌های انتخاب نمایندگان ایران برای این دوره جایزه لیندگرن افزود: رویکرد امسال انجمن برای انتخاب نامزد «بخش مروج کتاب»، رویکرد «نوگرایانه» بود مثلا در بحث مورج کتاب، کسی را انتخاب کنیم که از روش‌های سنتی عبور کرده و اثرگذار بوده است.

 

عموزاده خلیلی گفت: یکی دیگر از نکته‌هایی که ما در نظر داشتیم این بود که بتوانیم در درون سیستم خود استمرار ایجاد کنیم. در واقع، در طرح‌های مروج کتابخوانی طرح باید نهادینه عمل می‌کرد و قائم به فرد نمی‌بود.

وی درباره ملاک‌های انتخاب نفر برتر بخش «نویسندگی» افزود: موضوع ما این بود نویسنده‌ای را انتخاب کنیم که تمام کتاب هایش انسانی باشد، رنج و مشقت و فقر کودکان را به تصویر بکشد و آرزوهایشان را بازتاب دهد.

رئیس هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: ملاک‌های دیگر برای انتخاب نویسنده، بومی بودن آثار، زبان قوی، کیفیت مناسب اثر و ترجمه شدن به زبان‌های دیگر بود.

عموزاده خلیلی افزود: بر اساس همین ملاک‌ها می‌توانیم اعلام کنیم که جمشید خانیان تا کنون بیش از ۱۰۰ اثر پژوهشی در قالب مقاله و رساله دکترا مننتشر کرده و ۴۴ اثر داستانی به چاپ رسانده است.

وی گفت: از آثار شاخص جمشید خانیان، کتاب‌های طبقه هفتم غربی، قوی عمیق، شبی که جرواسک نخوابید و عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی است.

 

رئیس هیات مدیره انجمن نویسندگان گفت: از اقدامات علی اصغر سیدآبادی به عنوان مروج کتاب هم می‌توان به برنامه‌های بلند مدت در روستا‌ها در زمینه کتابخوانی اشاره کرد و ایجاد جوایز ادبی در حوزه کودک با عنوان‌های «لاکپشت پرنده» و «گوزن زرد» که نقش مهمی در معرفی کتاب‌های خوب ادبیات کودک ونوجوان داشته است.

جایزه ادبی «آسترید لیندگرن» جایزه‌ای است که از سال ۲۰۰۲ به نام نویسنده سوئدی که بیشتر از ۹۰ سال عمر کرد و آثار ارزشمندی از خود به جا گذاشت، ایجاد شده است.

کتاب «پی پی جوراب بلند» از آثار معروف اوست.

 

بعد از درگذشت این نویسنده، آکادمی سوئد در سال ۲۰۰۲ شورایی را برای ایجاد جایزه‌ای به نام آسترید لیندگرن تشکیل داد و به همین مناسبت این جایزه «نوبل ادبیات کودکان» لقب گرفته است.

در سال‌های گذشته هوشنگ مرادی کرمانی و فرهاد حسن زاده به عنوان نامزد‌های این جایزه معرفی شدند که هیچ کدام موفق به کسب رتبه نشدند.

در بخش مروجان کتابخوانی هم طرح تحقیقاتی، «با من بخوان» از ایران معرفی شد که آن هم رتبه‌ای به دست نیاورد.

 

در این دوره از میان نویسندگان کودک، جمشید خانیان و از میان مروجان کتابخوانی علی اصغر سیدآبادی به دبیرخانه جایزه استرید لیندگرن معرفی شده اند.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار