موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
170982
۲۳ مرداد ۱۳۹۷

ادبیات کودک و نوجوان نیازمند حمایت ملی است

رییس هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: ادبیات کودک و نوجوان نیاز به حمایت ملی و همراهی، بویژه در بخش ترجمه آثار نویسندگان به زبان‌های مختلف دارد.

به گزارش کودک پرس ، فریدون عموزاده خلیلی روز سه شنبه در نشست خبری معرفی نامزدهای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای جایزه آسترید لیندگرن، گفت: وقتی پای حرکت و منفعت ملی در میان باشد صرفنظر از جایگاه، افکار و سلایق و اینکه کجای دولت و غیردولت ایستاده ایم، باید تلاش کنیم این حرکت و مصلحت ملی تقویت شود.
عموزاده خلیلی به ظرفیت های ایران و به گفته او «قابلیت تنه زدن به کارهای جهانی در عرصه های هنری و فرهنگی» اشاره کرد و افزود: در بخش ادبیات ما برغم همه پتانسیل ها موفق به دریافت جایزه ای نشده ایم.

وی تاکید کرد: ادبیات کودک ما ظرفیت دارد و ما می توانیم افتخار ملی کسب کنیم اما برای تحقق این امر باید پیش نیازهای آن از جمله ترجمه آثار به زبان های مختلف فراهم شود چون این ترجمه امتیاز را ارتقا می دهد.
عموزاده خلیلی با اشاره به اینکه تا مهرماه برای معرفی نامزدهای جایزه به جامعه ملی و جهانی فرصت داریم، گفت: مسئولان فرهنگی باید برای دیده شدن نویسنده و اثر و معرفی آن به جهان همراهی کنند.

**آسترید لیندگرن جام جهانی ادبیات کودکان است

عموزاده خلیلی افزود: در زمینه جایزه آسترید لیندگرن نیز چنین انتظاری هست چون این جایزه به گونه ای «جام جهانی ادبیات کودک و نوجوان» است و انتظار می رود تمام نهادها با مسئولیت فرهنگی به کمک بیایند تا این پروژه ملی را به جلو ببریم.
وی به نامزدی فرهاد حسن پور نویسنده کشور در این جایزه در دوره قبل اشاره کرد و گفت: این نویسنده چیزی از برندگان کم نداشت اما چون پشتوانه حمایت ملی را نداشت برنده نشد در حالیکه وقتی نویسنده ای بویژه در ادبیات کودک و نوجوان ایفای نقش می کند باید حمایت شود اما آثار او ترجمه نشده و به همین دلیل شناخته شده نیست.

به گفته عموزاده خلیلی جایزه آسترید لیندگرن با توجه به معیارهای انتخاب برندگان در توجه به ارزش های انسانی و کیفیت بالای ادبی و هنری آثار قابل توجه است و این جایزه نوبل ادبیات کودکان از لحاظ مادی و نقدی نیز به شمار می رود چون ارزنده ترین جایزه نقدی بعد از نوبل است.
وی افزود: این جایزه یک نگاه جهانی و انسانی به همه کودکان جهان دارد و همه ساله از تمام کشورها نامزدهایی از سوی انجمن ها و نهادهای به رسمیت شناخته شده به آن معرفی می شوند.

رئیس هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با اشاره به معرفی نامزد از سوی این انجمن از سه سال قبل و پس از مذاکرات با هیات برگزار کننده جایزه،گفت: هوشنگ مرادی کرمانی، فرهاد حسن زاده در بخش نویسندگی و در بحث ترویج کتاب «پروژه با من بخوان» نامزدهای معرفی شده انجمن در دوره های قبل به دبیرخانه این جایزه بوده اند، اما تاکنون کسی از ایران نتوانسته این جایزه را کسب کند.
به گفته عموزاده خلیلی این جایزه در دو زمینه نویسندگی و تصویرگری اعطا می شود و کیفیت هنری و ارزش های انسانی اثر، مهمترین ملاک انتخاب برنده است و نویسندگان برجسته ای از جهان موفق به دریافت این جایزه شده اند.

جایزه آسترید لیندگرن از جوایز معتبر بین‌المللی در رشته ادبیات کودک و نوجوان است، این جایزه پس از مرگ آسترید لیندگرن در سال 2002 هر سال به بهترین برنامه یا برترین افراد در رشته ادبیات کودک و نوجوان اهدا می‌شود و مبلغ آن پنج میلیون کرون سوئد است.
آسترید آنا امیلیا لیندگرن (Astrid Anna Emilia Lindgren) نویسنده سوئدی کتاب‌های کودکان و نوجوانان بود که در سال 2002 در سن 90 سالگی درگذشت، تعداد زیادی از کتاب‌هایش به 85 زبان ترجمه و در بیش از 100 کشور جهان منتشر شده ‌است.

«پی‌پی جوراب ‌بلند» از جمله آثار شناخته شده این نویسنده است.

در این نشست جمشید خانیان به عنوان نویسنده و علی اصغر سیدآبادی به عنوان مروج کتابخوانی از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای دریافت این جایزه انتخاب و معرفی شدند.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار