170958
۲۳ مرداد ۱۳۹۷
در نشست همفکری با خبرنگاران اصفهانی مطرح شد؛

چتر سینمای کودک و نوجوان گسترده‌تر شده است/ علت جابجایی جشنواره کودک به شهرهای دیگر مشکلات زیرساختی اصفهان بود!

جمعی از مسئولان و مدیران سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حاشیه بازدید روز گذشته خود از اصفهان با اهالی رسانه و خبرنگاران این شهر دیدار و همفکری کردند.

به گزارش کودک پرس ، نشست هم اندیشی جمعی از مدیران سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با رسانه های شهر اصفهان شب گذشته-دوشنبه ۲۲ مرداد- در کتابخانه مرکزی این شهر برگزار شد.

سید احد میکائیل زاده معاون ارتباطات و اطلاع رسانی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان نیز عنوان کرد: حضور مدیرانی با سوابق رسانه ای در بخش های مختلف جشنواره نشان می دهد کار رسانه ای در اولویت قرار دارد. همچنین از نقاط قوت جشنواره این است که حساسیت های بیشتری هم در کمیت و هم در کیفیت اعمال شده است. در بخش های رقابتی و غیررقابتی جشنواره، سینماگران جوانی حضور دارند و بخش المپیاد فیلمسازی نیز با همکاری انجمن سینمای جوانان در حال برگزاری است.

 

وی با اشاره به اینکه ویژه برنامه های تلویزیونی از شبکه های مختلف سیما و شبکه های بین المللی به پوشش جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان می پردازند، درباره جایگاه سینمای کودک در عرصه سینمایی کشور توضیح داد: سال گذشته نه تنها تعدادی از فیلم های کودک به اکران عمومی رسیدند، بلکه شبکه نمایش خانگی نیز در این زمینه فعال بود و ۱۷ فیلم کودک و نوجوان را به بازار ارائه کرد. برخی فیلم های کودک و نوجوان نیز از تلویزیون نمایش داده شدند.

این فعال فرهنگی ادامه داد: همچنین سال گذشته در جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، ۷۱ سانس ویژه در نظر گرفته شد، تعدادی از فیلم های جشنواره به اکران عمومی رسیدند و به فیلمهای پرفروش گیشه تبدیل شدند. به طور کلی تلاش اصلی جشنواره بر برجسته کردن سینمای کودک و نوجوان است اما باید در نظر داشته باشیم جا افتادن یک رویه در حوزه فرهنگ و هنر، امری زمان بر است.

وی با بیان این که ۳۱ استان کشور در دوره سی و یکم، فیلم های مهم ایرانی و بین المللی کودک را نمایش می دهند، خاطر نشان کرد: علاوه بر اقدامات انجام شده، وظیفه و مسئولیت رسانه هاست که پیگیر سینمای کودک باشند و در این زمینه فضاسازی کنند. اصفهان قطب سینمای کودک است. همچنین بخش فیلمسازان اصفهان که به جشنواره اضافه شده، بخشی مهم است و تفاهم بر برگزاری دائمی جشنواره در اصفهان نیز از دوره گذشته یک اتفاق ویژه است. چراکه اصفهان شهر دوستدار کودک است.

 

و امسال که بیش از چهار دهه از سینمای کودک می گذرد، باید بگوییم اساسا سینمای نوین ایران از سینمای کودک شکل گرفته است. بسیاری از فیلمسازان بزرگ از جمله اصغر فرهادی در این حوزه دست کم فیلم ساخته اند.

میکائیل زاده همچنین درباره امور محتوایی جشنواره گفت: کارگاه ها و ورک شاپ های تخصصی امسال خیلی جدی تر پیگیری می شود. داوران کودک و نوجوان نیز تحت آموزش مربیان هستند و خبرنگاران نوجوان نیز به طور ویژه در بخش بین الملل در امور رسانه ای و فرهنگی مشارکت دارند

وی افزود: سینمای کودک و نوجوان امری مجزا از خانواده، مباحث روانشناسی جامعه شناسی و… نیست. به همین دلیل سال گذشته ۱۰ نشست تخصصی میان رشته ای در ارتباط با سینمای کودک و نوجوان برگزار شد و برای اولین بار جمعی از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر در گروه مطالعات میان رشته ای با تماشای فیلم ها، سوالات و تحلیلی های کارشناسانه ای را در نشست های خبری با فیلمسازان مطرح کردند.

 

عزت الله علیزاده معاون پشتیبانی و برنامه ریزی جشنواره نیز در این نشست بیان کرد: علت جا به جایی جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در چند دوره به شهرهای دیگر، وجود مشکلات زیرساختی در اصفهان بود اما سال گذشته توافق نامه ای مبنی بر برگزاری دائمی جشنواره در اصفهان صورت گرفت اما بودجه جشنواره قرار است هر ساله مشخص شود. انتظار است رسانه ها از مسئولان استان اصفهان و نه صرفا شهرداری اصفهان توقع کرده و بخواهند که از تولید سینمای کودک حمایت کنند.

وی درباره میزان استقبال مردمی از جشنواره افزود: گاهی از شهرهای دیگر درخواست هایی برای حضور در جشنواره می شود. بنابراین نه تنها برای مهمانان خارجی که برای مهمانان ایرانی نیز باید امکانات و تسهیلاتی برای حضور در جشنواره ایجاد کنیم. به نظر می رسد در حال حاضر فیلمسازان کودک سراسر کشور درگیر این اتفاق شده اند.

 

علیزاده در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر جناحی کردن جشنواره خاطرنشان کرد: جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان یک رویداد بین المللی است نه شهری. بنابراین بحث های میان اصفهان و تهران بی مورد است و باید یکبار برای همیشه آن را تمام کنیم. اگر این جشنواره در اصفهان برگزار می شود، به دلیل شایستگی های این شهر است. امسال با تیمی کوچک از تهران به اصفهان می آییم و اگر بدانیم که مسائل فنی بدون مشکل در این شهر پیگیری و زیرساخت ها برطرف شود، حاضریم که مسئولیت ها و وظایف را به طور کامل به نیروهای اصفهان منتقل کنیم.

در ابتدای این جلسه عادل دهدشتی قائم مقام مدیر اجرایی اصفهان با اشاره به مشارکت خوب رسانه ها در همراهی با این رویداد بین المللی بیان کرد: امسال سعی کرده ایم در حوزه رسانه، هدایت هدفمندتری نسبت به سینمای کودک داشته باشیم و مباحث رسانه ای پخته تر از قبل دنبال و کار صورت اجرایی تری به خود بگیرد.

وی افزود: در این دوره از جشنواره شاهد مجموعه ای از اولین ها هستیم. اگرچه پیش از این جنبه های اقتصادی و گردشگری در برگزاری جشنواره کمتر مورد توجه بوده است، اما قدم خوب جشنواره امسال برگزاری تورهای ارزان برای خانواده ها و دانشجویان برای حضور در اصفهان در ایام جشنواره است. ارائه تخفیفهای مناسب برای تماشای فیلم حضور در کارگاه ها و… نیز از جمله امکاناتی است که مردم می توانند از آن بهره مند شوند.

 

دهدشتی با بیان این که چتر جشنواره کسترده تر شده است، بیان کرد: بیش از ۳۰ سازمان مردم نهاد با جشنواره در سی و یکمین دوره همکاری دارند. در میان داوران کودک و نوجوان، از میان کودکان کار، افاغنه، کودکان بزهکار، توانخواهان، بیماران خاص و… دعوت کرده ایم. همچنین در میان خبرنگاران نوجوان، تعدادی از خبرنگاران مسلط به چند زبان حضور دارند.

وی در پاسخ به انتقاداتی که به پوستر جشنواره می شود، تصریح کرد: یکی از نقدها درباره پوستر جشنواره به ما این بوده که چرا از توانایی نیروهای اصفهان در طراحی پوستر استفاده نمی شود. بنابراین امسال تصمیم گرفتیم از طرح های طراحان اصفهانی استفاده کنیم. فرخوانی را منتشر کردیم و طرح کنونی پوستر انتخاب شد. این پوستر به دلیل نیازها و شرایط ما در تبلیغات شهری انتخاب شده است. اگرچه از نظر گرافیکی بهترین طرح ارسال شده نبود، اما قابلیت های زیادی برای تبلیغات شهری در فضاهای مختلف داشت. همچنین پوستربانشاطی است و از نمادهای اصفهان درآن بهره گرفته شده است. ادعا نمی کنیم که این بهترین پوستر است اما با توجه به خواسته های ما انتخاب مناسبی است. بنابراین دفاع من از پوستر فنی نیست بلکه فرآیندی است.

 

سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا رضاداد ۸ الی ۱۴ شهریور ۹۷ در شهر اصفهان برگزار می شود.

 

 

 

 

منبع: سینماپرس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار