موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
170865
۲۳ مرداد ۱۳۹۷
در مراسم رونمایی کتاب «اردوگاه اطفال» مطرح شد؛

جنگ با دو لبه قیچی دشمن/ آزادگان ما با اسرای جنگی چه تفاوت‌هایی دارند؟

نویسنده کتاب «اردوگاه اطفال» در مراسم رونمایی و معرفی کتابش گفت: در «اردوگاه اطفال» با دو لبه قیچی دشمن عراقی و جاسوسان ایرانی جنگیدیم.

به گزارش کودک پرس ، مراسم معرفی و بازخوانی کتاب «اردوگاه اطفال» خاطرات خودنوشت احمد یوسف‌زاده که در ادامه کتاب «آن بیست و سه نفر» نگاشته شده، با حضور سعید اوحدی، رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، محمد حمزه‌زاده، قائم مقام حوزه هنری، عبدالحمید قره داغی، مدیرعامل انتشارات سوره مهر، مهدی طحانیان، راوی کتاب همه سیزده سالگی‌ام و با اجرای حامد عسگری شاعر کشورمان در فرهنگسرای مهر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم احمد یوسف‌زاده گفت: این کتاب ماجرای ۴۰۰ اسیر نوجوانی است که در اردوگاه رمادی ۲ که از سوی عراقی به اردوگاه اطفال اطلاق می‌شد، پرداخته است. برخلاف کتاب «آن بیست و سه نفر» که همه ما یک دست و همدل بودیم در این کتاب، علاوه بر دشمن عراقی یک دشمن نانجیب ایرانی هم داشتیم که متاسفانه در بین ما به وجود آمده بود و یک جنگ نابرابر بین این ۴۰۰ نوجوان اسیر و دو لبه قیچی دشمن عراقی و جاسوسان ایرانی وجود داشت.

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران هم در این مراسم اظهار داشت: همان موقعی که این بزرگواران در اردوگاه رمادی دو بودند، ما هم در کنار اینها در اردوگاه رمادی یک بودیم، برای همین تمام خاطراتی که در این کتاب آمده برای ما هم قابل لمس است.

 

اوحدی افزود: معمولا دو قرائت از دنیای اسارت وجود دارد. یک قرائت ظاهری که بر اساس این قرائت یک رزمنده به دست دشمن اسیر می‌شود و از خانه و کاشانه و خانواده و دوستان و هموطنانش جدا می‌شود و دوران سختی را در کشور بیگانه و در بند دشمن سپری می‌کند.

وی اضافه کرد: اما برای فهمیدن اینکه این ۴۰۰ نوجوان اسیر همچون احمد یوسف‌زاده و مهدی طحانیان طی این دوران چه کرده‌اند که تا این حد مغضوب رژیم بعث شدند، باید به یک قرائت باطنی از اسارت هم توجه داشته باشیم. اینکه چطور می‌شود که یک نوجوان سیزده ساله مثل مهدی طحانیان یا احمد یوسف زاده و سایر اسرای نوجوان در مقابل تمام سختی‌ها و مرارت‌ها اسارت مقاومت می‌کنند و تمام هجمه‌ها را تحمل می‌کند و سر خم نمی‌کند و دشمن را مایوس می‌کنند، نیازمند یک قرائت باطنی است.

 

 

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران اظهار داشت: معمولا در کشورهای دیگر افرادی که اسیر می‌شود افرادی توسری خورده، بدبخت و دست و پا بسته تعبیر می‌شوند که از دست رفته‌اند و حتی زمانی هم که از اسارت برمی‌گردند، مردم این کشورها دنبال این هستند که بدانند اینها چه اطلاعاتی را به دشمن داده‌اند، اما اسرای جنگ تحمیلی ما کسانی بودند که مقام معظم رهبری درباره اینها فرمودند اسرا ذخایر بزرگ و عظیم انقلاب اسلامی هستند. این خیلی حرف است که ایشان اسرا را با یک نگاه عظیم می‌بینند.

 

وی افزود: آن سر و راز مگو چه بود که مقام معظم رهبری درباره اسرا اینگونه فرموده‌اند؟ به اعتقاد من آن چیزی که باعث سرافرازی اسرای ما و علی‌الخصوص اسرای نوجوان ما شد توجه ویژه ایشان به اخلاق و ایمان به باورهای مذهبی‌مان بود که باعث این روحیه مقاومت و ایثار شد.

 

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار