موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
170738
۲۲ مرداد ۱۳۹۷
معاون صدای رسانه ملی خبر داد؛

رویکرد جدید صدای رسانه ملی در تولید برنامه‌های حوزه کودک

حمید شاه‌آبادی، معاون صدای رسانه ملی تولید برنامه‌ها را در حوزه کودک را با رویکرد و راهبردی جدید عنوان کرد.

به گزارش کودک پرس ، حميد شاه آبادي، معاون صدا در اين نشست به لزوم تشكيل فصلي شوراي سياستگذاري در حوزه كودك  اشاره كرد و ايجاد كارگروه كودك را كه لزوماً جنبه اجرايي دارد، در ذيل آن ضروري شمرد.

معاون صدا با بيان اينكه جامعه شنيداري آمار مخاطبان راديو در گذشته روزي 1 ساعت و 33 دقيقه بوده است كه در حال حاضر به 1 ساعت و 56 دقيقه افزايش پيدا كرده است، گفت: بحث ما روي آمار نيست، به طور مثال راديو گفتگو نيم ساعت شنونده دارد اما مرجع بسياري از مطالبي است كه در رسانه هاديده مي شود.

وي در ادامه گفت: در تدارك راهبرد جديد در حوزه برنامه سازي كودك هستيم.

در ابتداي اين نشست صميمي كارشناسان كار گروه كودك به بيان نظرات خود پرداختند.

 

توليد كتاب گويا براي كودك

نورالدين جعفري، قائم مقام معاون صدا گفت: يكي از مخاطبان هفت گانه راديو كودكان هستند كه در برنامه ريزي هاي همه شبكه ها متناسب با ماموريت شبكه به اين مخاطبان پرداخته مي شود.

جدول پخش رنگارنگ راديو نشان مي دهد كه در حال حاضر راديو توجه ويژه اي به اين قشر دارد.در ميان مخاطبان چه قديم و جديد وقتي صحبت از برنامه هاي كودك مي شود ،حس نوستالژيك به ما دست مي دهد و همه ما خاطره از اين برنامه ها داريم ،به دليل تاثيري كه توانسته بر مخاطب خودش داشته باشد.

قائم مقام معاون صدا با اشاره به تغييراتي كه در جامعه وجود دارد ،گفت: تقريبا خانواده ها از خانواده گسترده به سمت خانواده هسته اي روي آورده اند كه عملا شايد در خانواده هسته اي جديد پدر و مادر به دليل مشاغلي كه دارند ، خيلي فرصتي براي تعامل مستقيم با فرزندان ندارند، طبيعتا نقش رسانه ها در اينجا قابل توجه است به خصوص راديو به خاطر عنصر تخيلي كه دارد ، مي تواند بر روح بچه ها اثر گذارد و در حوزه هاي فردي و آموزه هاي ديني نيز موثر است. وي توليد كتاب گويا را از مهمترين اقدامات راديو در حوزه كودك دانست.

 

اهداف رسانه ملي از توليد برنامه هاي كودك

طاهره راستي پيشه مدير گروه خانواده شبكه سلامت با اشاره به اهداف و ماموريت رسانه ملي كه در حوزه كودك در نظر گرفته شده است ، گفت: با توجه به تعريفي كه سازمان يونسكو از رده سني كودك انجام داده ،كودك و نوجوان را از رده سني صفر تا 18 سال تعريف كرده است. همچنين اين طيف سني حدود سي و هفت درصد از جمعيت كشور ما را به خودش اختصاص داده كه بر اين اساس برنامه ريزي و برنامه سازي براي حوزه كودك از اهميت خاصي برخوردار است.

مدير گروه خانواده شبكه سلامت با اشاره به آيات قرآن و رواياتي كه در خصوص اهميت تربيت كودك بيان شده است، گفت: بنا به نظر و صحبت آقاي شاه آبادي نسبت به حوزه كودك ،متاسفانه در حوزه كودك ضعف هاي جدي وجود دارد و شبكه اي در حال افزايش نخواهد بود، اما با توجه به تهديدات رسانه هاي ديگر لزوم شبكه اي به نام كودك از ضروريات است.

وي تصريح كرد : مهمترين اهدافي كه در برنامه هاي رسانه ملي وجود دارد ، تاثير گذاري بر رفتار و كردار است به خصوص در مخاطب كودك اين تاثير گذاري بر رفتار كودك به راحتي امكان پذير نيست، مگر اينكه ما بتوانيم بر انديشه و فكر مخاطب تاثير بگذاريم.

راستي پيشه ادامه داد: الگو سازي و بستر سازي بنيان ها ي معنوي و تربيت ديني در كودكان ،كاهش فاصله و گسست نسل ها بين والدين و فرزندان ،تقويت زبان محاوره اي در شعر كودك ،تقويت نشاط ،شادابي و سرگرمي هاي سالم و سرزنده ،ايجاد فرصت هاي خود باوري و پرورش انديشه هاي خلاق و نو آور ،تقويت روحيه اميد به آينده نسل نو ، ظهور و دلبستگي به كشور و نظام ،تربيت نسل آينده با تاكيد بر مفهوم امامت و ولايت مداري ،تقويت اخلاق و فضائل اخلاقي به ويژه احترام به پدر و مادر و معلم و پذيرش هنجارها و تقويت سخت كوشي و مسئوليت پذيري و تمايل به فرهنگ كار ،توليد و پخش نواهاي موزون متناسب با گروه سني كودك از اهدافي است كه رسانه ملي براي برنامه هاي كودك در نظر گرفته است.

وي خاطر نشان كرد :موضوعاتي همچون مباحث تربيتي ،مذهبي و اخلاقي ،مهارت هاي اجتماعي و خود مراقبتي ،دانش افزايي و اطلاعات عمومي ،بحث و مباحث ايمني ،مباحث آموزش ها و مهارت ها ي يادگيري و رفتار اجتماعي و نقش پذيري در جامعه مي تواند در برنامه سازي هاي كودك لحاظ شود.

 

رضا سرشار با بيان اينكه خيلي سال هست كه من از راديو فاصله گرفته ام، با بيان اين سوال كه در حال حاضر نمي دانم راديو چقدر مخاطب كودك دارد ، گفت: راديو به آن شكل شنونده كودك و نوجوان ندارد و دوران راديو براي شنونده كودك و نوجوان سپري شده است .حالا ما مي خواهيم براي آن عده كم باقي مانده برنامه ريزي كرده تا همان اندك مخاطب خود را حفظ كنيم . جذابيت هاي شبكه ديداري باعث شده تا كودكان به رسانه هاي ديگر تمايل داشته باشند.

وي ادامه داد: زماني كه براي قشر كودك برنامه مي ساختيم، سعي مي كرديم اصلا حرف نزنيم ما حتي مطالب علمي را در قالب نمايش مي گفتيم. دوستان همواره در پي طراحي هاي قالب هاي تازه بودند، ضمن اينكه سعي مي كرديم در سنين خردسالي، همه آموزش ها با بازي توام باشد و از عناصر طنز و شادي هم غفلت نمي كرديم.

 

زنده شدن شور كودكانه

فرزين مهدي پور با بيان اينكه كودك بيش از همه چيز به تخيل نياز دارد، گفت: وقتي كه شور كودكانه زنده شود ، هم درباره كودك و هم براي كودك مي توانيم برنامه سازي كنيم. اينكه آمار چقدر به ما اطلاعات مي دهد كار محاسباتي خوبي است، اما كساني كه براي كودك كار مي كنند بايد به اين نكته توجه كنند، هر كار خوب ارزشمندي كه براي كودك صورت پذيرد، بالطبع مخاطب خود را پيدا خواهد كرد. رسانه مي تواند جانشين والدين باشد.

ساسان امير پور با بيان سوالي گفت: آيا پژو هشي تا كنون در حوزه راديوي كودك در شبكه هاي مشابه خارجي انجام شده است ؟، دوم اينكه اگر چنين پژوهشي هست در اختيار ما قرار بدهيد تا عميق تر به مسئله نگاه كنيم كه هدف اصلي چيست و قرار است به كجا برسيم .رسانه تلويزيون و راديو با توجه به وضعيتي كه از نظر تعداد مخاطب دارد ،كاركردهايش متفاوت است.

وي افزود:تلويزيون و راديو مي توانند جانشين مناسبي براي والدين و معلمان و آموزش و پرورش باشد.

 

بعد از جنگ نسلي را جذب راديو كرديم

عذرا وكيلي گفت:حدود 50 سال است كه براي كودك برنامه مي سازم، اما بعد از انقلاب با سختي هايي مواجه شديم كه خوشبختانه با حضور ،كمك و همفكري آقايان سرشار و مير كياني توانستيم بعد از جنگ و گرفتاري ها با نبود امكانات هنري و موسيقي، ولي با بيان و طرح هايي كه ريخته شد و داده شد ، نسلي را جذب راديو كنيم.

وكيلي ادامه داد: در حال حاضر مخاطب شناسي در راديو وجود ندارد، اما با همفكري و برنامه ريزي درست و بهره گيري از كلام اساتيد و نويسندگان خوب و گويندگان مجرب مي توان مخاطب را به راديو برگرداند. ما وظيفه داريم كه مهد كودك ها و آموزشگاه ها را در گير برنامه سازي خود بكنيم و طوري برنامه توليد كنيم كه محتواي آن از مهدكودك ها تأمين شود.

 

مخاطب تغيير كرده است

گيتي خامنه با بيان اينكه تعريف مخاطب تغيير كرده است،گفت: مخاطب امروز مخاطب جديدي است كه ما احتياج به يك باز تعريف جديدي داريم .

وي ادامه داد: اگر قرار هست حتي يك ساعت برنامه براي كودك توليد كنيم احتياج به چند مولفه داريم اينكه ما بايستي با دنيا تعامل بكنيم ،نمي توانيم هي خودمان را تكرار كنيم. همچنين با تعامل با فضاي مجازي و تلويزيون كار راحت تر پيش مي رود .

گفتني است اولين جلسه هم انديشي تخصصي ارتقاء كمي و كيفي برنامه هاي كودك راديو با حضور آقايان مير كياني كارشناس و نويسنده كودك و نوجوان ،رضا سرشار كارشناس و نويسنده كودك و نوجوان ، مصطفي رحماندوست كارشناس ،شاعر و نويسنده كودك و نوجوان ،ساسان امير پور استاد دانشگاه و مدرس تهيه كنندگي كودك و نوجوان ، فرزين مهدي پور كارشناس ،تهيه كننده و كارگردان كودك و نوجوان ، قنبر مهدوي زاده كارشناس ارزيابي و نظارت حوزه كودك و نوجوان ،سارا الهيان كارشناس و نويسنده كودك و نوجوان ،عذرا وكيلي كارشناس ،تهيه كننده و نويسنده كودك و نوجوان ،گيتي خامنه كارشناس ،مجري و نويسنده كودك و نوجوان ،جعفري قائم مقام معاون صدا، فاتحي مدير روابط عمومي معاونت صدا و … برگزار شد.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار