170603
۲۲ مرداد ۱۳۹۷

۲۰۰۰ کودک در آذربایجان غربی خدمات تغذیه سالم دریافت می‌کنند

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی گفت: ۲ هزار کودک در استان از خدمات طرح تغذیه کودکان زیر پنج سال این نهاد حمایتی بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش کودک پرس ، عزیز سهندی افزود: این طرح با هدف مقابله با سوء تغذیه کودکان زیر پنج سال اجرا می شود.
وی ادامه داد: سبد غذایی ارائه شده به کودکان آذربایجان غربی در این طرح شامل پروتئین، حبوبات، مواد قندی و سبزیجات است.
وی اضافه کرد: ارزش هر سبد غذایی در مناطق محروم 920 هزار ریال و در مناطق غیر محروم 800 هزار ریال است.
وی افزود: طرح تغذیه کودکان زیر پنج سال در بین کودکان 6 ماهه تا پنج ساله اجرا می شود که 70 درصد این کودکان تحت پوشش کمیته امداد نیستند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی بیان کرد: برای اجرای این طرح در سال جاری 221 میلیارد و 600 میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: اعتبارات این طرح در سال جاری نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش دارد.
وی اضافه کرد: 17 سال است که به صورت مستمر و ماهیانه بین 2 هزار کودک آذربایجان غربی سبد غذایی توزیع می شود.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره)آذربایجان غربی گفت: طرح تغذیه کودکان زیر پنج سال توسط کمیته امداد و با همکاری معاونت بهداشت و درمان استان اجرا می شود.

سوء تغذیه به رژیم نادرست غذایی و دریافت نامناسب کالری گفته می شود که به سه شکل نمود دارد: اضافه وزن و چاقی مفرط که به دلیل مصرف بیش از حد کالری است و مطالعات نشان می دهد 50 درصد مردم ایران، دچار این گونه از سوءتغذیه هستند.
کم وزنی و لاغری مفرط که به دلیل کمبود کالری است و براساس شواهد، 25 درصد مردم ایران، مبتلا به این نوع سوءتغذیه اند.
دسته سوم، کسانی هستند که ظاهری معمولی و نُرمال دارند اما از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی و ریزمغذی ها رنج می برند.

این یک هشدار جدی است؛ سوءتغذیه، سلامت نسل های بعد و آینده جامعه را تهدید می کند و کودکانِ در حال رشد، سالمندان و زنان باردار و شیرده، سه گروه آسیب پذیر نسبت به تغذیه ناکافی و ناسالم و سوءتغذیه هستند که از این دسته، کودکان، به ویژه کودکان زیر شش سال به دلیل سرعت بالای رشد، از بقیه آسیب پذیرترند و نیازمند توجه و رسیدگی هستند.

چاقی و لاغری مفرط، بیماری ‌ها و اختلالات جسمی و روحی مثل راشیتیسم، نابینایی، خلل در سیستم ایمنی و سیستم گوارش بدن، کوتاهیِ قد، نارسایی های مغزی و کاهش بهره هوش، گسترش سقط جنین و مرده زایی و تولد نوزادانی با عقب ماندگی ذهنی، انواع سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و افزایش فشار خون، افسردگی، افزایش هزینه های درمان و طولانی شدن دوره نقاهت به ویژه در پی عفونت هایی که بر اثر کاهش ایمنی بدن به دلیل سوءتغذیه رخ می دهد، افزایش مرگ و میر کودکان بر اثر ابتلا به بیماری های گوناگون، کاهش توانمندی جسمی و قدرت تولید و به تبع آن بروز مشکلات اقتصادی، تغییرات رفتاری مثل بی حسی، بی تفاوتی، تحریک پذیری و به دنبال آن بروز مشکلات اجتماعی و امنیتی از مهم ترین آثار فردی و اجتماعی آن است و تنها راه پیشگیری و کنترل سوءتغذیه، تبعیت از یک الگوی تغذیه سالم و طبیعی به لحاظ کمی و کیفی و دریافت مناسب ویتامین ها، املاح، مواد معدنی و ریزمغذی هاست.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار