موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
169649
۱۵ مرداد ۱۳۹۷
رئیس شبکه امید؛

تلویزیون برای سبک زندگی نوجوان تراز انقلاب کار ویژه می‌کند

شاید با اینکه بخواهیم خود را مقابل شبکه‌های ماهواره‌ای قرار دهیم، موافق نباشم، چرا که روحیه و سرشت پاک نوجوانان در جهت حیات طیبه کمک‌کننده است و اگر برنامه‌ای با ذائقه نوجوانی تعریف کنیم، این اتفاق نمی‌افتد.

به گزارش کودک پرس ، براساس آخرین آمار جمعیتی، ایران کشوری جوان است که حدود 25 درصد جمعیت آن را کودک و نوجوان تشکیل می‌دهد. این بدان معناست که جمعیت کودک و نوجوان سرمایه بالقوه‌ای برای پیشبرد اهداف آینده این مرز و بوم محسوب می‌شود، مشروط بر آنکه این سرمایه بالقوه پرورش یافته و استعداد‌های این نسل شکوفا شود. در این میان تلویزیون، مؤثرترین و گسترده‌ترین دستگاه‌های پیام‌رسان به شمار می‌رود. این رسانه در مقایسه با دیگر رسانه‌ها به دلیل استفاده از جاذبه‌های تصویری و هنری، تأثیرگذاری بیشتری بر افکار عمومی و رفتار مخاطبان خود دارد.

در واقع، تلویزیون باآموزش مفاهیم فرهنگی و اعتقادی، ترسیم و تبیین نمودهای برجسته و الگوهای مثبت و منفی، تبلیغ ترویج و نهادینه‌سازی هنجارهای مناسب و نامناسب، از جایگاهی کاملاً استثنایی برخوردار است. به شرط آنکه توجه به ذائقه و سلیقه مخاطب از چشمان تیزبین اصحاب رسانه مخفی نماند. چرا که تحقق اهداف و سیاست‌های رسانه‌ای جز از دریچه نگاه، میل و سلیقه مخاطبان میسر نمی‌شود؛ از این رو تلاش در نوآوری قالب و محتوای برنامه‌ها، از طریق ابداع و اقتباس الگوهای مطلوب برنامه‌سازی از اساسی‌ترین وظایف همکارانی است که به شکوفایی برنامه‌سازی می‌اندیشند.

 

سال گذشته با عنایت به ضرورت‌های موجود، رسانه ملی، راه اندازی شبکه نوجوان در دستور کار قرار گرفت تا در سایه‌سار پاسخگویی به نیازهای مخاطبان نوجوان در کنار نهادهای خانواده و مدرسه مسیر روشنی را برای آینده‌سازان فردای ایران اسلامی رقم زند. ساخت، تولید و پخش برنامه‌های تفریحی و سرگرم کننده، آموزشی و علمی که بتواند نیازهای متنوع و مختلف این گروه سنی را پاسخ دهد از مهمترین اهداف این شبکه به شمار می‌رود. حالا پس از گذشت یک سال از دستور مقام معظم رهبری که به رئیس رسانه ملی ابلاغ کردند تا به قشر نوجوان و نیازمندی‌های اختصاصی‌اش توجه ویژه‌ای شود. در همین راستا با مهدی سالم مدیر شبکه امید گفتگویی انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

 

باشگاه امید، فصلی نو جلوی روی مخاطب می‌گذارد

مهدی سالم مدیر شبکه امید با اشاره به کمبود تولید محتوای مناسب برای نوجوانان راه‌اندازی شبکه‌ای برای این گروه سنی را شجاعانه دانست و به خبرنگار فرهنگی تسنیم، گفت: از همان ابتدا کار در سه بخش آنتن، فضای مجازی و عملیات میدانی تعریف شد. در قسمت اول، آنتن همچون شبکه‌های دیگر اداره می‌شود و در دو بخش دیگر با راه‌اندازی باشگاه امید فصلی نو در زمینه جذب و بهره‌برداری از نیروی نوجوان رقم خورد. 87 درصد از این جمعیت مخاطب شبکه‌های مختلف تلویزیون هستند پس باید تولید محتوا به سمتی هدایت می‌شد که 12 تا 19 ساله‌ها پای برنامه‌های شبکه امید بنشینند.

 

توجه به سبک زندگی نوجوان تراز انقلاب جزو اهداف مهم شبکه امید

وی توجه به سبک زندگی نوجوان تراز انقلاب اسلامی را از مهمترین اهداف برنامه‌سازی در این شبکه دانست و تصریح کرد: برای رسیدن به چنین هدفی تولیدات شبکه براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با عنوان حیات طیبه بازتعریف شد و از برنامه‌سازان این حوزه خواسته شد تا طرح‌هایی با محوریت این رویکرد ارائه شود. راستگویی، فداکاری، پاکدامنی، شجاعت، پرهیزگاری، آزاداندیشی، مسئولیت‌پذیری و بلندهمتی از ویژگی‌هایی است که یک نوجوان تراز انقلاب اسلامی از آن برخوردار است. این را بدانید که آینده از آن نوجوانان امروز است و رسانه به عنوان دانشگاهی عمومی سهم عمده‌ای در تربیت آیندگان دارد.

 

نوجوانان بیشتر دنبال برنامه‌های متناسب با سن خود باشند

وی در خصوص میزان مخاطبان نوجوان و پوشش شبکه امید، اشاره کرد: در همین مدت یکساله با همت همکاران فنی، شبکه از پوشش 65 درصدی در سراسر کشور برخوردار است. با توجه به این میزان دسترسی برآورد ما از میزان مخاطبان شبکه حدود 5 درصد است که با توجه به جغرافیای مناطق و نوع زندگی اقشار متعدد امیدواریم با شیب ملایم افزایش پیدا کند. تا دوسال آینده اطمینان داریم شرایط به گونه‌ای تغییر پیدا کند که نوجوانان بیشتر دنبال برنامه‌های متناسب با سن خود باشند.

 

تهیه‌کنندگان و برنامه‌سازان نسبت به نوجوانان حساس شدند

سالم در پاسخ به این سوال که آیا با وجود گذشت یکسال از افتتاح شبکه امید، اهداف اولیه محقق شده است خاطرنشان کرد: مهمترین کارها در سال اول احیای هویت نوجوانی است، چون طی 10 سال گذشته محتوا یا برنامه‌ای برای نوجوانان نداشتیم و اغلب نوجوانان برنامه‌هایی را روی آنتن شبکه‌ها دنبال می‌کردند که مخصوص کودکان یا بزرگسالان بود. خوشبختانه با راه‌اندازی شبکه طیف بزرگی از تهیه‌کنندگان و برنامه‌سازان نسبت به مقوله نوجوانان حساس شدند و تعدادی از برنامه‌سازان به این حوزه بازگشتند.

 

شبکه امید به یک فرهنگسرای بزرگی تبدیل شده است

*شناسایی و جذب استعدادهای نو از دیگر اهداف راه اندازی شبکه امید بود که پیشتر نیز رئیس شبکه امید به آن اشاره کرده بود؛ وی در توضیح بیشتر، تأکید کرد: از همان ابتدا تعداد زیادی از جوانان توانمند و با استعداد تازه فارغ التحصیل شده دانشگاه صداوسیما شناسایی و برای کار در مشاغل مختلف همچون تهیه‌کنندگی، نویسندگی، کارگردانی و اجرا دعوت شدند. ارتباط با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، بسیج دانش‌آموزی و سایر نهادهای مرتبط در راستای تبدیل شبکه به عنوان فرهنگسرایی بزرگ حائز اهمیت است. برای رسیدن به این اهداف امکاناتی فراهم شده تا تردد نوجوانان به شبکه بیشتر شود.

 

برنامه‌های متفاوت شبکه امید برای هر نگاه و سلیقه

سالم درباره برنامه‌های شاخص شبکه امید طی این یکسال گفت: در سال گذشته همزمان با جشن نیمه شعبان، راهپیمایی اربعین و برنامه «احلی من العسل» برنامه هایی با حضور گسترده نوجوانان تولید شد، بخشی از این برنامه‌ها روی آنتن رفت و بخش بزرگتر به یک اقدام میدانی و دورهمی نوجوانان تبدیل شد. ما بیش از 35 عنوان برنامه جدید در طول سال داشتیم و در حوزه‌های مختلفی از قبیل معارف، اجتماعی، سیاسی، مهارت‌آموزی، هنری، سرگرمی و طنز، اقتصادی و حرفه‌ای، زیستی، تربیت‌بدنی، علمی و فناوری فعالیت می‌کردیم. در حوزه معارف برنامه شاخص «به توان خدا» را داریم که با حضور کارشناسان خبره، بیش از 450 قسمت در دوره آزمایشی و رسمی روی آنتن رفته است. مسابقه «شبستان» در حوزه معارف کماکان روی آنتن می‌رود و ویژه برنامه «کوچه بهار» مخصوص سحرگاه ماه رمضان هم یکی دیگر از برنامه‌های معارفی ماست که کاملاً متفاوت و پرنشاط برای نوجوانان روزه اولی، طراحی شد.

 

نمایندگان پاسخگوی دغدغه‌های نوجوانان بودند

وی ادامه داد: در حوزه اجتماعی‌سیاسی برنامه تعاملی «دوربین امید» را داریم. همچنین برنامه‌های روتینی مثل «فوق‌العاده» و «چشم امید» را داشتیم. برنامه «فوق العاده» ویژه نوجوانان و «چشم امید» درباره نوجوانان بود. آموزش نحوه برخورد و تعامل مناسب خانواده‌ها با نوجوانان از اصلی‌ترین مسائل «چشم امید» به شمار می‌رود. در حوزه برنامه‌های صنفی نوجوانان برنامه «پرانتز باز» را جمعه‌ها روی آنتن بردیم و با استقبال چشمگیری رو به رو شد. در این برنامه نمایندگان مجلس و وزراء پاسخگوی دغدغه‌های نوجوانان بودند. در حوزه مهارت‌آموزی سه برنامه اصلی «دانستنا امید»، «آماده باش» و «کاربرانه» تولید شد. «آماده باش» در قالب مستند مسابقه با حضور نوجوانان و مجریان شناخته شده و توانمند به آموزش آمادگی جسمانی و ورزشی نوجوانان می‌پرداخت. برنامه «کاربرانه» نیز به آموزش سواد و مهارت رسانه‌ای می‌پردازد.

 

«خنده‌خانه»، «کارستان» و «جام رویایی» کنداکتور شبکه را متنوع کردند

وی با بیان اینکه در بخش هنری برنامه‌های نقد سینما همچون «یک حبه نقد»، برنامه «نقد رسانه» و «رسانش» تولید شد؛ اضافه کرد: در حوزه طنز و سرگرمی برنامه «خنده‌خانه»، در حوزه اقتصاد حرفه‌ای برنامه «کارستان» و در زمینه موضوعات ورزشی «جام‌رویایی» روی آنتن رفت. «جام رویایی» در طول مسابقات جام جهانی پخش شد که تفاوت‌های جدی با برنامه‌های دیگر شبکه در این حوزه داشت و به بررسی دوره نوجوانی بازیکنان و عوامل برگزاری مسابقات جام جهانی می‌پرداخت. به عنوان مثال، در یکی از قسمت‌ها عوامل موفقیت یک فوتبالیست و سبک زندگی او از دوران نوجوانی مطرح شد وکارشناسان و فعالان عرصه فوتبال نکات مهمی را در برنامه گوشزد کردند. تکنولوژی و فناوری از موضوعات مورد توجه این گروه سنی است و برنامه‌های «تک زنگ» و «دانستنی‌ها» به آن می‌پردازند. به زودی هم شاهد تولید مسابقات مختلف همچون «بازی خور»، « بازی ویزیون» خواهیم بود.

 

سری جدید مسابقه «آماده باش» به فعالیت دخترانه می‌پردازد

وی از رویکرد جدید شبکه نسبت به موضوعات مربوط به دختران نوجوان خبر داد و افزود: متأسفانه در حوزه دختران نوجوان کارهای کمی انجام شده که باید به مرور اصلاح شود. در حوزه آثار نمایشی هم اولین سریال مشترک با مرکز کرمان «خانه مادری» بود که در ایام ماه رمضان روی شبکه امید رفت. در سال 97 در حال تولید دو سریال دیگر هستیم و تا زمانی که به آنتن نزدیک نشود، نام آن را قطعی نمی‌کنیم اما امیدوارم نوجوانان از آن آثار نمایشی استقبال کنند. یکی از اتفاقات خوب تهیه یک جنگ ویژه دختران است که دستاوردهای دختران را نشان می‌دهد. همچنین سری جدید مسابقه «آماده باش» به فعالیت دخترانه می‌پردازد. همچنین دستاوردهای سالگرد انقلاب اسلامی با تولید چند برنامه روانه آنتن می‌شود. در زمینه آگاهی‌بخشی به مخاطب نوجوان در موضوع مخاطرات استفاده از مواد مخدر نیز برنامه‌هایی خواهیم داشت.

تولید برنامه‌هایی با رویکرد پاسخگویی به مسائل جنسی از دیگر موضوعاتی بود که سالم به آن اشاره کرد. کاری که قرار است با حضور کارشناسان سلامت در برنامه‌های معارفی انجام شود و آن‌ها به مسائل مربوط به بلوغ بپردازند. در برنامه «چشم امید» نیز آموزش‌های ویژه‌ای به والدین داده شد.

مخاطب نوجوان ما فقط محصول باکیفیت می‌خواهد

مدیر شبکه امید در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود رقبای جدی خارجی شبکه‌های کودک و نوجوان، گفت: رقابتی که ما برای جذب مخاطب داریم با شبکه‌های ماهواره‌ای نیست، رقابت ما با خودمان است. همکاران شبکه امید نباید زود به خودشان مغرور شوند که کاری انجام دادیم و مخاطب خوبی هم جذب کردیم. خیلی از موضوعات شبکه‌های خارجی با اصول تربیتی ما منافات داشته و خانواده‌ها مانع دیدن فرزندانشان می‌شوند. اگر ما تولید محتوای مناسب نکنیم و خلاقیتی که لازم است در برنامه‌ها رعایت نکنیم یا برنامه‌سازان با دقت نظر کارشان را انجام ندهند، حتماً دچار مشکل می‌شویم. نه به خاطر اینکه رقیب داریم، بلکه به این دلیل که نوجوان‌ها پرشور و پر انرژی هستند و مخاطب نوجوان ما فقط محصول باکیفیت می‌خواهد و این برای ما دغدغه است.

«ما فکر نمی‌کنیم که آیا در فلان شبکه و فلان کشور برای نوجوان‌ها چه برنامه‌ای تولید می‌شود». ما اگر کار خودمان را درست انجام دهیم، مخاطب و نیازش را خوب شناسایی کرده و به آن پاسخ دهیم مهم‌ترین کار را انجام داده‌ایم.

موافق نیستم خودمان را در مقابل شبکه‌های ماهواره‌ای قرار دهیم

وی در خصوص شبکه امید برای جذب مخاطبان نوجوانان با توجه به حضور این شبکه‌ها چه کاری انجام داده، گفت: شاید با اینکه بخواهیم خود را مقابل شبکه‌های ماهواره‌ای قرار دهیم، موافق نباشم. روحیه و سرشت پاک نوجوانان در جهت حیات طیبه کمک‌کننده است و اگر برنامه ای با ذائقه نوجوانی تعریف کنیم، این اتفاق نمی‌افتد که نوجوانان به سمت برنامه‌های مغایر با فرهنگ خود گرایش پیدا کنند. ما آموزش‌های دیگر را در برنامه «رسانش» و «کاربرانه» به نوجوانان می‌دهیم و مضرات را می‌گوییم. برنامه‌های مناسب خارجی را در اختیار نوجوانان قرار می‌دهیم و هرکس در انتخاب آزاد است.

 

نوجوانان در تولید شبکه امید دخالت می‌کنند

سالم در پایان با بیان اینکه شورای اندیشه‌ورزی اجرای برنامه، کارگردانی و تهیه‌کنندگی دخالت می‌کنند، خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات خوب در شبکه امید حضور تهیه‌کنندگان و مدیران جوان است که در کنار افراد باتجربه و بخش‌های کلیدی و تخصصی است. نوجوانان در تولید شبکه امید در نظارت محتوا، ایده‌پردازی، شورای اندیشه‌ورزی اجرای برنامه، کارگردانی و تهیه‌کنندگی دخالت می‌کنند.

 

 

 

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار