169257
۱۳ مرداد ۱۳۹۷
روانشناس و روان‌درمانگر عنوان کرد؛

ترس در کودکان به چه عواملی بستگی دارد؟

سمیه بابایی روانشناس و روان‌درمانگر به علل بوجود آمدن ترس در کودکان اشاره کرد و گفت: عمده‌ترین آن عوامل بیرونی و محیطی است.

به گزارش کودک پرس ، سمیه بابایی روانشناس و روان‌درمانگر در خصوص سبب شناسی ترس در کودکان اظهار کرد: عوامل مختلفی می تواند وجود داشته باشد که باعث ایجاد هراس و ترس در کودک باشد؛ عواملی چون عوامل بیرونی، ژنتیکی و یادگیری و الگو برداری از والدین که عمده ترین آن معمولا عواملی بیرونی و محیطی است.

او در ادامه افزود: مسائل بیرونی اتفاقاتی است که در محیط بیرونی اتفاق می افتد مانند شکستن شیشه، زلزله و سایر اتفاقات که گریزی از آن نیست و سبب ایجاد ترس در کودک می شود، اما بعضی از ترس ها مانند ترسیدن از سوسک ترس هایی است که کودکان از والدین خود یاد می گیرند. همچنین ممکن است از لحاظ ذاتی و ژنتیکی بعضی از کودکان از سایر همسالان خود مضطرب تر باشند.

بابایی خاطر نشان کرد: عمده ترین ترسی که در کودکان وجود دارد، ترس از تاریکی و موجودات خیالی و موهوم است که در بیشتر اوقات خود والدین سبب شکل گیری این ترس ها در کودک شده اند.

 

این متخصص و روانشناس مطرح کرد: حس ترس و ترسیدن ممکن است با خود آسیب های گسترده ای به همراه داشته باشد؛ مانند اینکه در رشد طبیعی و استقلال کودک اختلال ایجاد کند که اگر این موضوع جدی گرفته نشود می تواند آسیب های دیگری نیز به دنبال آورد.

 

برای کاهش ترس در کودک چه باید کرد؟
بابایی تاکید کرد: برای کاهش ترس در مرحله ی اول باید علت ترس را رفع کنیم و والدین نباید کودک را از موجودات خیالی و تاریکی بترسانند. خانواده سبب ایجاد بسیاری از ترس ها در کودکان می شود، هنگامیکه کودک به هر دلیلی از عواملی مانند تاریکی می ترسد والدین باید خود را جای کودک بگذارند؛ از دید او به محیط نگاه و با منطق کودکانه با او برخورد کنند.

وی افزود: همچنین در مواردی که ترس کودک جدی تر است، والدین باید از متخصص کمک بگیرند و در صورت نیاز از دارو استفاده کنند و به ترس بچه احترام بگذارند. باید به این نکته توجه کنیم که اگر والدین در زمینه ترس کودکان و علت های ایجاد آن آموزش بینند، بسیاری از ترس‌های کودکان از بین می رود.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار