169012
۱۱ مرداد ۱۳۹۷

یکی از علل دوری نوجوانان از جمع ترس از مسخره شدن و صحبت کردن است

نسیم نجفی، روانشناس کودک و نوجوان گفت: والدین برای تقویت مهارت اجتماعی فرزندان نوجوانشان باید از نظرات آنان در دورهمی‌های خانوادگی خود استفاده کنند.

به گزارش کودک پرس ، نسیم نجفی اظهار کرد: دوران نوجوانی، دوره کودکی را به بزرگسالی وصل می‌کند، این اتصال دوره کودکی به نوجوانی دوره هیجان کامل نام دارد. این زمان دوره بی‌مسئولیتی کودکان است که آن‌ها را به بزرگسالی انتقال می‌دهد و در این زمان صاحب شخصیت و مسئولیت می‌شوند.

وی با بیان اینکه برخی اوقات نوجوانان ادای یک کودک و در برخی از مواقع نیز ادای یک بزرگسال را در می‌آوردند، گفت: این دوران، دوره هویت یابی است. نوجوان برای اولین بار است که در این دوره به جستجو در خود می‌پردازد و درگیری او با جسم خود نیز برای اولین بار در این دوران اتفاق می‌افتد.

نجفی ادامه داد: ایرادهایی که نوجوانان در این دوره از ظاهر، اندام و جسنیت خود می‌گیرند، می‌تواند دلیل این باشد که آن‌ها برای اولین بار با تمام وجود هویت خود را تجربه می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد از اختلالات کم رویی در کودکان به خانواده آنان برمی‌گردد، گفت: خانواده‌هایی که شرایط مناسبی برای شکل گیری شخصیت فرزند خود مهیا نمی‌کنند و اصول مناسبی را برای تربیت او مد نظر قرار نمی‌دهند، باعث کم رویی نوجوان خود می‌شوند.

این روانشناس کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه تشویق دانش آموزان آرام و منزوی به عنوان یک شاگرد منضبط توسط معلمان و مدیران یک رفتار منفی به حساب می‌آید، افزود: معلمان و مدیران باید دانش آموزان فعالی که دائم در تکاپو هستند را تشویق کنند.

نجفی عنوان کرد: یکی از علل دوری نوجوانان از جمع، ترس از مسخره شدن و صحبت کردن است، به همین دلیل نوجوانان این جرأت را به خود نمی‌دهند که در جمع صحبت و خود را مطرح کنند و این یکی از ریشه‌های انزوا در دوره نوجوانی است.

 

این روانشناس کودک و نوجوان با بیان اینکه راهکارهای زیادی برای تقویت مهارت اجتماعی و ارتباطی در نوجوانان وجود دارد، ادامه داد: به طور مثال هنگامی که افراد خانواده دور هم جمع می‌شوند و در رابطه با موضوعی خاص مشارکت دارند، بهتر است نظر نوجوان را هم جویا شوند.

 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار