موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
168847
۱۰ مرداد ۱۳۹۷
معاون بهداشت وزارت بهداشت در همایش تغذیه با شیر مادر مطرح کرد؛

ایجاد بیمارستان دوستدار کودک در دستور کار وزارت بهداشت/ شیرمادر واکسنی در برابر کوتاهی قد و سوءتغذیه نوزاد

رئیسی گفت: در راستای ارتقاى سلامت مادر و جنین ایجاد بیمارستان دوستدار کودک در دستور کار وزارت بهداشت است.

به گزارش کودک پرس ، علیرضا رئیسى معاون بهداشت وزارت بهداشت در همایش تغذیه با شیر مادر زیربناى زندگى سالم، اظهار کرد: تغذیه با شیر مادر جان میلیون ها کودک را نجات می‌دهد؛ شیر مادر سلامت کودک و مادر را تضمین و سیستم ایمنى بدن را مقاوم می‌کند.

رئیسى با  بیان اینکه  یکى از معضلات ما بحث زایمان سزارین است،گفت: نوع زایمان در میزان شیر و تداوم آن تاثیر گذار است؛ همچنین  هنگامی که والدین براى زایمان تاریخ تعیین مى‌کنند مرگ و میر نوزادان افزایش پیدا کند.

 

شیر مادر محصولی ارگانیک و مقوی برای سیستم ایمنی کودک

معاون بهداشت  اظهار کرد:  شیر مادر از مواد ساده تشکیل نشده است و بافت زنده دارد و محصولى ارگارنیک است؛  زمانى که فرزند با شیر مادر تغذیه مى‌کند سیستم ایمنى‌اش تقویت مى شود و در نتیجه جلوى ایجاد بسیاری از بیمارى‌ها گرفته می‌شود.

وی درباره بیماری‌هایی که برای نوزادان بوجود می‌آید، اظهار کرد: شیر نوعی واکسن است و  از سوء تغذیه نوزاد جلوگیرى مى کند؛ سوء تغذیه با کوتاه قدی و کاهش وزن کودک ارتباط دارد و کودکی که با شیر مادر تغذیه نکند دچار سوء تغذیه و بیماری های غیرواگیر می‌شود.

رئیسى با بیان اینکه مراقبت هاى قبل از باردارى اهمیت بسیاری  دارد، گفت:  در مجموع  اقدامات بسیاری در راستای ارتقاى سلامت مادر و جنین انجام می شود و به دلیل اهمیتی که مراقبت از نوزاد دارد ایجاد بیمارستان دوستدار کودک در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است .

 

برنامه های وزارت بهداشت برای مراقبت از مادر و کودک

معاون وزارت بهداشت با اشاره به اینکه باید ١٠ مراقبت اصلى را از مادر و کودک انجام دهیم، اظهار کرد: این ١٠ مراقبت شامل غربالگری، واکسیناسیون، سلامت دهان و دندان، پایش بیناى و شنواى، غربالگری تغذیه اى، مشاوره با تغذیه شیر مادر و  شیر دهی است؛ خوشبختانه با تلاش مسئولان وقت و کمیته کشوری ١١ برنامه برای ارتقا تغذیه با شیر مادر تدوین شده و  در سه دهه گذشته دستاوردهای خوبی داشته است .

وى  یادآور شد: هدف هاى پیش رو شامل گسترش زایمان ایمن ، تسهیل شیردهى مادران، اجراى زایمان ایمن در بیمارستان‌های دوستداران کودک، آموزش بازآموزى مادران، ارتقا آموزش شیردهى، گسترش مراکز شیردهى، ایجاد مکان‌هایی براى تغذیه نوزاد با شیر مادر و ایجاد گروه حمایت از مادران و به کار گیرى آن‌هاست.

 

درمان شايع ترين تومور چشمی اطفال

مسعود ناصری پور رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: شاید کمتر دورانی از زندگی به اندازه دوران نوزادی در زندگی فرد اهمیت دارد؛ این ۱۰۰۰ روز از زمان لقاح شروع می شود و تا پایان دو سالگی ادامه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: هیچ دورانی به اندازه این هزار روز در زندگی فرد اهمیت ندارد؛ از نظر مسائل روحی و از نظر مسائل جسمی یکی از چالش‌های ما کاهش مرگ و میر کودکان است و سعی می‌کنیم این میزان را کاهش دهیم.

 

ناصری پور ادامه داد: تغذیه با شیر مادر چه از نظر روحی روانی، چه عاطفی که مادر با فرزند برقرار می‌کند، چه مسائل جسمی و کاهش عفونت بدن و کاهش افزایش وزن و قد عواملی هستند که در رشد و نمو زندگی فرد تأثیر دارد.

ناصری پور بیان کرد: در این ایام که ایّام سختی است یکی از چالش های مقاومتی توجه به شیر مادر است که نوزادان دچار تغذیه نامناسب نشوند؛ یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی بیماری روتومولاستی است که در یک دهه گذشته توانستیم عملکرد آن را از ۶۷ درصد به ۸۲ برسانید و امروزه در درمان این بیماری ها  جزو ۹۵ درصد کشورهای توسعه یافته هستیم.

 

وی افزود: تشخیص زودهنگام و درمان بیماری به تشخیص علائم اولیه بستگی دارد، هر چقدر زودتر تشخیص دهیم می‌توانیم بیماری را زودتر درمان کنیم، بیماران مبتلا به روتوپالاستی جزو بیماران نارسایی هستند که یکی از شایع‌ترین بیماری بینایی در اطفال به شمار می‌آید.

وی  یاد آور شد: در کشورهای توسعه یافته شیوع بیماری بینایی در حال افزایش است اما تشخیص به موقع بیماری مهم است و غفلت در یک معاینه ساده ساده ممکن است جان بچه را در آینده به خطر بیندازد و با تشخیص درست می توان فرزند را از معلولیت در آینده نجات داد.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار