موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
168841
۱۰ مرداد ۱۳۹۷
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

شایع‌ترین راه انتقال هپاتیت از مادر به کودک است/ شیوع هپاتیت نوع c بین معتادین تزریقی

عضو هیأت عملی مرکز تحقیقات هپاتیت گفت: راه‌های انتقال هپاتیت B از مادر به کودک، تماس جنسی و پوست و مخاط که راه سومی در بیمارستان و آرایشگاه و دندان‌پزشکی‌ها بیشتر صورت می‌گیرد؛ اما مهم‌ترین و شایع‌ترین راه انتقال در کشور ما از مادر به کودک است.

به گزارش کودک پرس ،بهروز عطایی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی هپاتیت اظهار کرد: بیماری هپاتیت نوع B و C به خاطر مزمن بودن و ساده نبودن تشخیص آن‌ها حساسیت ویژه‌ای دارند.

وی افزود: شیوع بیماری هپاتیت نوع B در کشور کمتر از 2 درصد و در استان اصفهان حدود 1.2 درصد است؛ همچنین شیوع هپاتیت نوع C کمتر از 1 درصد در جامعه بالغین استان اصفهان است، البته تنها 10 تا 15 درصد از بیماران مبتلا به هپاتیت C بهبود می‌یابند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: راه‌های انتقال هپاتیت B از مادر به کودک، تماس جنسی و پوست و مخاط که راه سومی در بیمارستان و آرایشگاه و دندان‌پزشکی‌ها بیشتر صورت می‌گیرد؛ اما مهم‌ترین و شایع‌ترین راه انتقال در کشور ما از مادر به کودک است.

عطایی خاطرنشان کرد: راه‌های انتقال هپاتیت نوع C تزریق ناسالم، رفتارهای جنسی پرخطر و انتقال خون تا قبل از سال 1375 خورشید بوده است.

 

وی با بیان این که مهم‌ترین رویکرد پیشگیری بیماری هپاتیت آموزش همگانی و آگاه کردن مردم از راه‌های انتقال این بیماری بوده است، گفت: متولدین 1371 به بعد تحت نظر طرح واکسیناسیون درآمدند و تابه‌حال واکسن هپاتیت به آن‌ها تزریق شده است؛ خوشبختانه واکسن‌های هپاتیت B در داخل کشور تولید می‌شود و علاوه بر نوزادان، در صورت تمایل در اختیار عموم مردم نیز قرار می‌گیرد..

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: واکسن هپاتیت نوع B کشف نشده اما خوشبختانه دارو درمان آن در داخل کشور تولید می‌شود؛ جلوگیری هپاتیت به معنای پیشگیری آن است، چراکه راه انتقال آن به دیگران بسته می‌شود.

 

عطایی افزود: ازجمله علائم شکل حاد بیماری هپاتیت زردی چشم و تمام بدن است که پس از مشاهده و تشخیص قابل‌درمان است؛ اما تشخیص شکل مزمن آن‌که به‌سادگی تشخیص صورت نمی‌گیرد حساسیت ویژه‌ای دارد؛ بدون شک تعداد زیادی از معتادین تزریقی درحالی‌که دچار ابتلای بیماری هپاتیت هستند از آن اطلاع ندارند.

وی خاطرنشان کرد: دارو بیماری هپاتیت از داروخانه‌ها خارج از دستور پزشک به دست نمی‌آید و قبل از آن باید تمام شرایط درمان و آزمایش‌های لازم را به انجام رسیده باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: رسانه‌ها با آگاهی‌بخشی مردم از راه‌های انتقال این بیماری سهم ویژه‌ای در حذف این بیماری بر دوش دارند؛ البته سیستم سلامت نیز در این مسیر اقداماتی را انجام داده است.

 

عطایی یادآور شد: در سال 89 و 90 با یک فراخوان عمومی در سطح استان حدود 4 هزار نفر و 500 نفر را شناسایی شد؛ همچنین در سال 89 تمام مراکزی ترک اعتیاد و MMT و زندان‌ها زیر نظر سازمان بهداشت قرار گرفت و تعداد زیادی از مبتلایان بیماری هپاتیت شناسایی شدند.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار