168804
۱۰ مرداد ۱۳۹۷

آیا کودکان نیز به تنهایی نیاز دارند؟

بسیاری از پدر و مادر‌ها نگران تنهایی کودک خود هستند، اما تحقیقات نشان داده است که کودکان درتمام سنین از کودکان نوپا گرفته تا نوجوانان تمایل دارند لحظاتی را تنها باشند و این لحظات برای آن‌ها می‌تواند مفید باشد.

به گزارش کودک پرس ، آیا تا به حال دقت کرده بودید که کودک بعد از مدرسه در خانه تنها بازی می‌کند؟ اگر عمیق‌تر فکر کنید می‌بینید که شما هم جای او بودید بعد از یک روز پرمشغله کاری همین کار را می‌کردید.

به گفته کارشناسان الگو‌های رفتاری کودک لحظات تنهایی برای کودکان نیز به اندازه ما بزرگتر‌ها مهم است. زیرا در این لحظات است کودک درس‌هایی می‌آموزد که در طولانی مدت به او کمک می‌کند. پس اگر متوجه شدید که کودک تان گهگاهی از جمع فاصله می‌گیرد نگران نشوید.

 

استقلال

نگرانی بسیاری از پدر و مادر‌های تک فرزند این است که کودکشان تنهاست و هم بازی ندارد. درست است که کودک برای پیشرفت مهارت‌های اجتماعی به بودن در جمع نیاز دارد، اما لحظات تنهایی نیز کودک را برای مواجه شدن با موقعیت‌های اجتماعی مختلفی در آینده آماده می‌کند. تنهایی به کودک استقلال را می‌آموزد و این که می‌توانند بدون دیگران هم سرگرم شوند و بازی کنند.

تجربیات متفاوتی را برای بچه‌ها فراهم کنید. تجربه تنها بودن، زمان بازی با یک دوست، و یا چندین ساعت تعامل با دیگران در پارک. این تجربیات کودک را برای هر موقعیتی در آینده آماده می‌کند.

 

آزاد شدن قوه تخیل و خلاقیت

کودکان دارای مغز در حال رشد، قوه تخیل پویا و خلاقیت بالا هستند بنابراین لحظات تنهایی برای آن‌ها فرصت جستجوی مسیر دلخواه را فراهم می‌کند. تصور شما به عنوان مادر این است که دخترتان عاشق بچه یا پرنسس کوچولوی خودش است بنابراین ممکن است شوکه شوید که او در تنهایی هایش یک قهرمان است که دنیا را نجات می‌دهد. وقتی به کودک این فرصت را می‌دهید که خلاقیت هایش شکوفا شود در نتیجه استعداد‌های پنهانش را کشف خواهید کرد.

 

کنترل احساسات

کودکان وقتی ساعت‌ها با دوستان هم سن و سال خود بازی می‌کنند از کوره در می‌روند و از کنترل خارج می‌شوند. بعد از ساعت‌ها دویدن و بازی در پارک چند لحظه تنهایی برای کودک بسیار مفید است. زیرا نه تنها کودک آرام می‌شود بلکه یاد می‌گیرد احساسات خود را کنترل کند، خودش را آرام کند و مسائلی که با آن‌ها مواجه می‌شود را حل کند.

 

رشد مغز

لحظات تنهایی برای رشد مغز نیز لازم است. بسته به سن کودک مغز دائما تلاش می‌کند کارایی اسباب بازی‌های کودک را درک کند، برای مشکلات مدرسه راه حل پیدا کند و یا مهارت جدیدی را یاد بگیرد.

درست است که نیاز‌های هر شخصی بسته به سن او متفاوت است، اما کودکان و جوانان هر دو برای کسب آرامش و انرژی به تنهایی نیاز دارند.

 

 

 

 

منبع: آنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار